دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس فوتبال در گفتگو با آنا:

بحران‌های زیادی در تیم ملی وجود دارد/ دانش در گردش فوتبال ایران پایین است

کارشناس فوتبال گفت: تیم ملی ایران بحران‌های زیادی دارد و دانش در گردش فوتبال کشورمان پایین است.
کد خبر : 452000
عراق 2 ایران 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تیم ملی فوتبال ایران با جدایی مارک ویلموتس حالا بدون سرمربی شده است و مسئولان فدراسیون در تلاش هستند تا گزینه مطلوب برای جانشینی این مربی بلژیکی را انتخاب کنند. در این میان گذر زمان بیشترین لطمه را به فوتبال ملی ایران می‌زند و اگر سرمربی جدید دیرتر از موعد لازم انتخاب شود، احتمال دارد ایران برای صعود به جام جهانی 2022 قطر دچار مشکل شود.


جلال چراغپور درباره مشخص نشدن سرمربی تیم ملی فوتبال به خبرنگار ورزشی آنا گفت: شکی نیست که مدیران فدراسیون فوتبال تلاش می‌کنند تا گزینه‌ای را انتخاب کنند که بتواند بهتر از ویلموتس عمل کند. بحران اولیه در خصوص ویلموتس هنوز فروکش نکرده است و اگر ما هیچ اسمی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی نمی‌شنویم به این خاطر است که مدیران فدراسیون در سکوت خبری در حال بررسی گزینه‌های خود هستند و احتمال دارد در آینده اخبار مهمی شنیده شود.


وی با اشاره به این موضوع که تیم ملی فوتبال ایران با بحران‌های زیادی مواجه است، اظهار کرد: بدون تعارف سه بحران مهم تیم ملی فوتبال ایران را تهدید می‌کند. اولین مورد، سن بالای بازیکنان تیم ملی است. یکی از دلایلی که تراکتور در کسب نتیجه موفق نبوده، جذب سه کاپیتان پا به سن گذاشته تیم ملی است. اشکان دژآگه، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی بازیکنانی هستند که سن بالایی دارند.


کارشناس فوتبال ادامه داد: دومین موضوع بحرانی تیم ملی ایران در خط دفاعی این تیم است. کارلوس کی‌روش که هشت سال سرمربی تیم ملی بود، در ساختار دفاعی تیمش در جام ملت‌های آسیا دچار تزلزل شده بود و هشت مدافع را با هفت آرایش دفاعی در جریان بازی‌ها درون زمین قرار داد. مارک ویلموتس هم نتوانست پس از کی‌روش سازمان دفاعی ایران را مشخص کند و در دو بازی آخر برابر بحرین و عراق، ایراداتی که در خط دفاعی داشتیم باعث شکست مقابل این دو حریف عربی شد.


وی افزود: سومین مورد، این است که فوتبال ایران هشت سال به بازی دفاعی با حملات جرقه‌ای، کوتاه‌مدت، کم پاس و سریع عادت کرد. با آمدن ویلموتس از علیرضا بیرانوند که دروازه‌بان تیم ملی بود تا رئیس فدراسیون فوتبال و گزارشگر تلویزیونی گفتند تیم ملی ایران باید هجومی بازی کند، در حالی که تغییر شیوه بازی در عرض یک هفته میسر نیست و نیاز به چند ماه زمان دارد. پس تیم ملی فوتبال ایران دچار مشکل استایل است.


چراغپور اضافه کرد: تا زمانی که تیم ایران مشکل پیر بودن، استایل و شکل بازی‌اش را عوض نکند، بدون شک نمی‌تواند موفق باشد و قطعاً کسانی که به آن‌ها پیشنهاد مربیگری تیم ملی ایران داده می‌شود، تمامی این موارد را مدنظر قرار می‌دهند و می‌دانند برای آنکه شکل بازی تیمشان عوض شود، حداقل به 6 بازی تدارکاتی برای رسیدن به هماهنگی نیاز دارد.


وی درباره اینکه با توجه به مشکلات مالی که وجود دارد، چه اصراری برای جذب سرمربی خارجی در تیم ملی فوتبال ایران است، بیان کرد: اینکه ما نیاز داریم از سرمربی خارجی استفاده کنیم به خاطر پایین بودن دانش گردش فوتبالمان است. باید بپذیریم که فوتبال ایران در سطح پایینی قرار دارد و علت آن آموزش غلط در 20 سال اخیر بوده است. تیم فوتبال استقلال با سرمربی خارجی موفق شد به صدر جدول صعود کند و در غیاب این مربی، دیگر صدرنشین نیست. پرسپولیس با سرمربی خراجی موفق شد با اختلاف چند امتیازی قهرمان لیگ شود. در مقابل ذوب‌آهنی که سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را داشت با سرمربی ایرانی که از لحاظ اخلاقی مربی بسیار خوبی است اما از لحاظ فنی ضعف دارد، در پایین جدول قرار گرفته است.


کارشناس فوتبال تصریح کرد: دانش مربیانی که در ایران حضور دارند، برای بازی‌های داخلی بسیار خوب است ولی دیدیم که در لیگ قهرمانان آسیا، برانکو ایوانکوویچ که از همه مربیان داخلی بهتر عمل کرده بود، با پرسپولیس در دور گروهی حذف شد و بیش از 27 سال است تیمی از ایران قهرمان باشگاه‌های آسیا نشده است. علت رخ دادن چنین اتفاقاتی پایین بودن دانش در گردش فوتبال ایران است. اینجاست که متوجه می‌شویم به چه دلیل AFC لیگ برتر فوتبال ایران را پنجمین قاره کهن می‌داند.


چراغپور خاطرنشان کرد: در دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران مقابل اسپانیا و پرتغال در جام جهانی 2018 روسیه، کارلوس کی‌روش نشان داد که چقدر دانش مربیگری‌اش مطلوب است. او در جنگ نیمکت با سرمربیان تیم‌هایی که مدعی قهرمانی جام جهانی بودند عملکرد خوبی داشت ولی اگر به‌جای کی‌روش از یک مربی داخلی استفاده می‌کردیم، امکان کسب نتایجی برخلاف انتظار وجود داشت. تیم ملی فوتبال ایران 20 سال پیش موفق شد در جام جهانی آمریکا را شکست دهد ولی به دلیل عقب ماندن ما از دانش روز مربیگری، نمی‌توانیم نتایج درخشانی بگیریم.


وی افزود: البته بحث آموزش مربیگری از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دچار ایراد است چون در هیچ جای دنیا، مربی آسیایی نداریم ولی از قاره‌های آمریکای جنوبی و اروپا، مربیان زیادی در قاره آسیا به مربیگری می‌پردازند. باید بپذیریم که از لحاظ آموزش فوتبال عقب هستیم و مدرسان AFC دانش چندانی ندارند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته