دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل اسبق استقلال در گفتگو با آنا:

فوتبال ملی ایران گروگان سیاسیون است/ جانشین ویلموتس مربی ایرانی باشد

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال گفت: اگر ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران جدا شود بهترین گزینه برای جانشینی وی مربی ایرانی است.
کد خبر : 447519
17582_525.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، مهدی تاج تصمیم دارد تا به بلژیک برود و با مارک ویلموتس در مورد ادامه همکاری وی با تیم ملی فوتبال ایران مذاکره کند. سفر تاج در شرایطی انجام خواهد گرفت که او به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال کارفرمای ویلموتس محسوب می‌شود. در این میان ادامه یا قطع همکاری با مربی بلژیکی تیم ملی می‌تواند به سود یا به ضرر فوتبال کشورمان باشد و باید دید نتیجه این مذاکرات به کجا می‌انجامد.


کاظم اولیایی در خصوص فسخ احتمالی قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران گفت: تصمیم‌گیری‌های مقطعی و کوتاه‌مدت به نفع فوتبال ملی ایران نیست. متأسفانه فوتبال ایران تا حدود زیادی تابع کشورهای منطقه شده است و شاهد هستیم که در بخش باشگاهی و ملی، همانند کشورهای عربی نتیجه گرا هستیم.


وی ادامه داد: مسلماً هر مربی که هدایت تیمی را بر عهده می‌گیرد، نیاز به زمان دارد تا بتواند خود را با شرایط وفق دهد و تیمش را به انسجام و هارمونی برساند. تغییرات کوتاه‌مدت هیچ‌گاه به سود فوتبال ملی ایران نبوده است و ما با تغییر ویلموتس ممکن است با مشکل مواجه شویم.


شرایط تاج را مسافر بلژیک کرده است


عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال درباره اینکه سفر تاج به بلژیک برای مذاکره با ویلموتس به سود فوتبال ایران نخواهد بود، چرا که تاج رئیس فدراسیون است، تصریح کرد: طبیعتاً در شرایط معمولی تاج به‌عنوان کارفرما نباید برای ادامه همکاری با ویلموتس که کارمند فدراسیون محسوب می‌شود به بلژیک برود ولی کشور ما در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه قرار دارد و با توجه به مشکلات ارزی و مهر ویزا، شرایط اقتضا می‌کند تاج به بلژیک برود چرا که افرادی که وارد ایران می‌شوند و پس از مدتی خارج می‌شوند، در کشورهای خودشان مورد استنطاق قرار می‌گیرند.


وی ادامه داد: تحریم‌های بی‌رحمانه‌ای که علیه ایران وجود دارد در بخش‌هایی چون تأمین دارو، فروش نفت و بنزین نیز حاکم شده است و ما به‌صورت عادی عمل نمی‌کنیم. تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران است و نماینده اول فوتبال کشورمان به شمار می‌رود و ویلموتس به استخدام فدراسیون فوتبال در آمده است. قطعاً کارفرما در هیچ کجا به سراغ کارمند نمی‌رود ولی شرایط غیرعادی ما باعث شده تا تاج به بلژیک سفر کند.


کمیته فنی جامع‌نگر نداریم


اولیایی در مورد اینکه جدایی ویلموتس از لحاظ مالی به ضرر فوتبال ایران است، تأکید کرد: ما زمانی که داشتیم ویلموتس را به استخدام خود درمی‌آوردیم باید تمامی شرایط را مدنظر قرار می‌دادیم. کارلوس کی‌روش هشت سال سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود و با دو صعود به جام جهانی بیشتر از پولی که خرج او شد را به ایران بازگرداند. آن‌هایی که فدراسیون فوتبال را تشویق کردند تا مربی بزرگی به ایران بیاورد، باید الان جوابگو باشند چون ما هیچ‌وقت زیرساخت‌های خودمان را با دقت مورد بررسی قرار ندادیم و دلیل آن نبود کمیته فنی جامع‌نگر در فدراسیون فوتبال است.


وی یادآور شد: در فوتبال دنیا رؤسای فدراسیون‌ها در تصمیمات کمیته‌های فنی ورود نمی‌کنند ولی در ایران رئیس فدراسیون ناچار به ورود به تصمیمات کمیته فنی می‌شود چون اعضای چنین کمیته‌هایی به‌دنبال تثبیت جایگاه خود هستند و در نتیجه انتخاب سرمربی تیم ملی بر عهده نیروهای ستادی می‌افتد. چنین نیروهایی ارزیابی فنی ندارند و فقط به‌دنبال پیدا کردن راه‌های توافق با مربیان هستند. در صورتی که سبک و سیاق فوتبال ایران قابل همکاری با هر مربی نیست.


فوتبال گروگان سیاسیون است


عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ادامه داد: در فوتبال ایران که ساختار آن دولتی و سیاسی است، ورزش، اقتصاد و فرهنگ ما گروگان سیاست هستند. تفکر سیاسیون بر تمامی این موارد غالب می‌شود و متأسفانه باید بپذیریم در دنیای ورزش، سیاست جوابگو نیست. گرفتاری اساسی فوتبال ملی ما این است که گروگان سیاسیون است و افرادی هم که در این زمینه تصمیم می‌گیرند، کوتاه‌نظر هستند. نمایندگان مجلس ما که وظیفه تدوین قوانین بلندمدت را دارند، نتایج کوتاه‌مدت و مسائل داوری برایشان اهمیت بیشتری دارند و تلاش می‌کنند تا از موارد داوری استان خود دفاع کنند. در نتیجه استراتژی درستی برای فوتبال ایران ترسیم نمی‌شود.


گزینه داخلی بهترین گزینه جانشینی ویلموتس است


اولیایی در خصوص اینکه در صورت جدایی ویلموتس بهترین گزینه برای سرمربیگری فوتبال ایران کیست، بیان کرد: اگر ویلموتس حفظ نشود، مربی داخلی بهترین گزینه است. چهار بازی که تیم ملی ایران در دور برگشت انتخابی جام جهانی دارد، نیاز آن‌چنانی به مسائل فنی ندارد و بحث روانی و اجتماعی مقابل تیم‌های بحرین و عراق مهم‌تر است. مربیان داخلی این موارد را بهتر تشکیل می‌دهند و حضور مربی چون برانکو ایوانکوویچ به سود فوتبال ما نخواهد بود. استفاده از مربیانی چون علی دایی، امیر قلعه‌نویی، حسین فرکی، یحیی گل‌محمدی و ... توصیه بنده است. البته وحید هاشمیان که در حال حاضر دستیار ویلموتس در تیم ملی فوتبال است، می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد چون دوره‌های خوبی را در آلمان گذرانده است و دانش‌آموخته و شاگرداول این کلاس‌ها بوده است.


انتهای پیام/4051/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته