دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

مناقشه دنباله‌دار «ویلموتس» با فدراسیون فوتبال/ بهانه‌ای که به مرد بلژیکی داده شد

فدراسیون فوتبال با نپرداختن مطالبات مالی مارک ویلموتس به این مربی بلژیکی اجازه داد تا برای جدایی از تیم ملی بهانه داشته باشد.
کد خبر : 446797
farzad khabooshani-14.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، داستان همکاری فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس وارد چالش مهمی شده است و بعید نیست که پیش از دیدار با هنگ‌کنگ شاهد جدایی مرد بلژیکی از فوتبال ایران باشیم.


حضور 8 ساله کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران همراه با رفتار نادرست این مربی پرتغالی با تمامی اعضای فدراسیون و اهالی جامعه فوتبال کشور بود و انتقادات شدیدی نسبت به مدیران فدراسیون به دلیل اجازه چنینی رفتاری از سوی کی‌روش مطرح می‌شد. پس از جدایی کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران انتظار می‌رفت تا جانشین او مربی باشد که برخورد او با مسئولان فدراسیون به شکلی باشد که شأن فوتبال کشور حفظ شود.


علت پیشنهاد فسخ قرارداد ویلموتس


با حضور مارک ویلموتس در قامت سرمربی تیم ملی فوتبال از سوی مدیران فدراسیون اعلام شد قراردادی با این مربی بلژیکی منعقد شد که شأن و احترام فوتبال ملی ایران حفظ می‌شود و در چند ماه نخست هم شرایط به همین منوال پیش می‌رفت اما پرداخت نشدن حقوق ویلموتس باعث شد تا این مربی از فدراسیون فاصله بگیرد و پیش از دیدار حساس با عراق پیشنهاد فسخ قرارداد را به متولیان فوتبال ایران بدهد.


مارک ویلموتس


پولی که دیر به ویلموتس داده شد


در فاصله یک هفته مانده به بازی با عراق مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با کمک مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان پول ویلموتس را آماده کردند و پنج روز مانده به بازی این پول به حساب سرمربی بلژیکی واریز شد. البته امکان واریز پول به حساب ویلموتس فراهم نبود و این پول به حسابی در ترکیه واریز شد تا شخص ثالثی پول را در اختیار سرمربی تیم ملی ایران قرار دهد.


الزام برای حضور ویلموتس در ایران


شکست برابر عراق انتقادها را به عملکرد ویلموتس افزایش داد چون تیم او در دیدار قبلی مغلوب بحرین شده بود و یوزهای ایرانی که تجربه دو حضور متوالی را به جام جهانی داشتند در آستانه حذف در دور مقدماتی انتخابی جام جهانی 2022 قرار گرفتند. بیشترین انتقاد به ویلموتس درباره غیبت‌های طولانی او بود. بیش از 6 ماه از مدت قرارداد این مربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال گذشته بود اما حضور بسیار کمی در ایران داشت و بیشتر بازی‌های لیگ توسط وحید هاشمیان رصد می‌شد. برای همین لقب مربی پروازی به ویلموتس داده شد و کارشناسان فوتبال از فدراسیون خواستند فضایی حاصل شود که ویلموتس را ملزم به حضور در ایران کند.


مارک ویلموتس وحید هاشمیان


فسخ قرارداد مرد بلژیکی با استناد به قرارداد


امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال در برنامه تلویزیونی اعلام کرد بر اساس شروط قرارداد ویلموتس باید تا خرداد 99 در ایران حضور دائمی داشته باشد و اگر در 6 ماه گذشته کمتر در کشور اقامت داشت به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مالی‌اش بوده است و بعد از این ملزم به ماندن در ایران است. اگر ویلموتس حاضر به بازگشت به ایران نشود بر اساس قرارداد امکان فسخ یک‌طرفه قرارداد وجود دارد.


صحبت‌های سخنگوی فدراسیون فوتبال در شرایطی مطرح شد که به گفته وی، ویلموتس یک هفته پیش از دیدار با عراق حاضر به پاسخگویی به مسئولان فدراسیون در تماس‌های اول نبود و روزانه 4 تماس با وی گرفته می‌شد. سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال پیشنهاد فسخ قراردادش را به فدراسیون داده اما پاسخ فدراسیون بازگشت ویلموتس به ایران است تا درباره مفاد قرارداد و ادامه همکاری مذاکرات جدیدی انجام شود.


نامشخص بودن مبلغ قرارداد ویلموتس و فدراسیون


یکی از مهم‌ترین مواردی که در قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران به آن توجه می‌شود مشخص نبودن رقم دقیق مبلغ قرارداد است. بنا بر اخبار مطروحه فدراسیون فوتبال 900 هزار دلار به حساب سرمربی بلژیکی واریز کرده که این موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره قرارداد 3 میلیون دلاری ویلموتس و دستیارانش را تأیید می‌کند اما فردی از مدیران فدراسیون حاضر نیست این رقم را بپذیرد و مهدی تاج با قاطعیت چنین رقمی را در قرارداد ویلموتس تکذیب کرده است.


مارک ویلموتس


برانکو گزینه مستعد جانشینی ویلموتس


علت پنهان‌کاری فدراسیون فوتبال روشن نیست ولی ادامه شرایط فعلی گویای آن است که عمر مربیگری ویلموتس در تیم ملی فوتبال ایران در آینده‌ای نه‌چندان دور به پایان می‌رسد. نتایج مربیگری بلژیکی جالب نیست و گزینه‌ای چون برانکو ایوانکوویچ بهترین گزینه برای جانشینی ویلموتس است. مربی که افتخارات زیادی برای پرسپولیس کسب کرد و با توجه به اینکه سابقه سرمربیگری تیم ملی را در کارنامه دارد و فضلی فوتبال ایران برای او غریبه نیست، توانایی رقم زدن اتفاقات خوبی را برای تیم ملی دارد.


انتهای پیام/4051/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته