دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1398 - 15:06
حجت‌الاسلام خسروپناه در قم:

پیوند حکمت و معرفت جز از طریق وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر نیست

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، پیوند حکمت و معرفت را فقط از مسیر وحدت حوزه و دانشگاه امکان‌پذیر دانست و گفت: «این هماهنگی و همکاری می‌تواند حکمت و معرفت را تحقق ببخشد.»
کد خبر : 451288
ana2.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه صبح امروز  در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی قم در پاسخ به این سؤال که چرا  دانش از تمدن اسلامی به اروپا و غرب رفت، اظهار کرد: «دانش در ایران اسلامی و در تمدن اسلامی حکمت و عقلانیت بنیان بود؛ اما در اصلاحات لاتین ترجمه دقیقی از حکمت و عقلانیت بیان نشده است.»


وی افزود: «یک مؤلفه عقلانیت اسلام تفکر است، نه حافظه‌محور، اما آنچه امروزه در ساختار آموزشی از اول ابتدایی تا دکتری داریم، متأسفانه حافظه‌محوری است، درحالی‌که علم و دانش در تمدن اسلامی حافظه‌محور نبوده، بلکه تفکرمحور بوده است.»


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «تفکرمحوری یعنی اینکه دانش‌آموز و دانشجو به این توانایی برسد، مجهولی را معلوم کند.»


خسروپناه با تأکید بر اینکه عقلانیت در اسلام تفکرمحور است، یادآور شد: «دومین مؤلفه عقلانیت در اسلام توان تولید علم نافع است؛ بنابراین دانش باید کارآمدی  خود را در زندگی دانشجو و رفع نیازهای جامعه نشان دهد.»


وی با اشاره به اینکه از دیگر مؤلفه‌های عقلانیت علم نافع است، توضیح داد: «تفکر و علم نافع از مؤلفه‌های عقلانیت در اسلام و تفکر و عقلانیت که زاییده عقلانیت است، وقتی جمع شود به حکمت تبدیل می‌شود.»


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه حکمت ترکیبی از تفکر و علم نافع است، گفت: «حکیم کسی است که اهل تفکر و علم نافع باشد؛ بنابراین کسی که اهل تفکر و علم نافع باشد، حلیم نیز هست، چراکه علم با حلم در روایات اسلامی ما جمع شده است.»


خسروپناه با اشاره به اینکه حکیم زایش معرفتی، تولید اندیشه و توان حل مسئله دارد، بیان کرد: «فعالیت‌های ارزنده و ارزشمندی که در دومین نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم انجام شده، مصداق بارز حکمت است.»


این استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: «به اطبا در قدیم به دلیل داشتن دانش نافع کارآمد حکیم می‌گفتند، اما اگر سایر علوم نیز کارآمد باشند می‌توانند حکمت داشته باشند، بنابراین باید از این سنت حسنه تمدن اسلامی استفاده کنیم؛ چراکه حکمت یعنی دانش نافع همراه با تفکر.»


اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پژوهش کارآمد باشند


خسروپناه با اشاره به پیشرفت‌های علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «در سلول‌های بنیادین جزء برترین‌های جهان هستیم؛ بنابراین در حوزه‌های معرفتی انصافاً دانشمندان ایرانی فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده‌اند و آمریکایی‌ها، دانشمندان ما را به جرم اینکه دانشمند هستند در بدترین شرایط به زندان می‌فرستند و از آنان می‌خواهند دانشی که سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش کرده‌ای در اختیار ما قرار بده یا آنقدر در زندان بمان تا پژوهش فراموشت شود؛ در این شرایط ما دانشمندانی در جمهوری اسلامی ایران داریم که می‌توانند جزء 10 دانشمند جهان در دانش سلول‌های بنیادین باشند.»


وی تبیین کرد: «اعضای هیئت‌علمی به دنبال پژوهش کارآمد باشند، چراکه دانشگاه آموزش‌محور نسل اول، پژوهش‌محور نسل دوم و پژوهش کاربردی نسل سوم هستند و اکثریت ما در دانشگاه‌ها آموزش‌محور‌ هستیم یا آموزش پژوهش‌محور که این شاخص کاملاً بین‌المللی است.»


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «امروزه شاهد پیوند عمران و معماری و صنایع با مکانیک در دومین نمایشگاه علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم هستیم؛ حال در نظر بگیرید که اگر  صنایع، مکانیک و حکمت با هم ارتباط برقرار کنند چه اتفاقی صورت می‌گیرد؟»


خسروپناه با تأکید بر اینکه امروزه رشته‌های محض نمی‌توانند پاسخگو باشند، بنابراین رشته‌های میان رشته‌ای به‌وجود آمده‌اند، یادآور شد: «دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها باید به سمت موضوع‌محوری حرکت کنند، چراکه دانش‌محوری پاسخگوی نیاز جامعه نیست.»


برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم هر تغییری لازم باشد انجام می‌دهیم


وی با تأکید بر اینکه ظرفیت ارزشمندی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و دانشمندان ارزشمند با آزمایشگاه‌های بسیار ذی‌قیمت در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: «تلاش کنید مجلات علمی بیشتری راه‌اندازی کنید، چراکه آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما با آمار مجلاتی که اکنون راه‌اندازی شده، اصلاً عقلانی و قابل مقایسه  نیست.»


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی قم  به همراه تیم مدیریتی «دکتر فضل‌اللهی» تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته تا مجلات علمی علوم انسانی نیز راه‌اندازی شود، بنابراین برای هر رشته گرایش باید دو مجله علمی داشته باشیم که استاد و دانشجو برای چاپ مقاله خود معطل نشوند.


خسروپناه گفت: «ساختار پژوهش‌محور از طریق مجلات و تألیف کتب درسی میسر است، بنابراین باید توانمندسازی استادان دانشگاه‌ها را جدی بگیریم، در این راستا باید هیئت اندیشه‌ورز در دانشگاه آزاد اسلامی قم راه‌اندازی شده، فعال شود.»


وی تأکید کرد: «در مسیر رسیدن به دانشگاه نسل سوم، هر تغییری (ساختاری، آیین‌نامه‌ای و بخشنامه‌ای) انجام می‌دهیم، اما باید استادان دانشگاه‌ها پیشنهادات خود را ارائه کنند.»


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه استادان دانشگاه‌ها باید در تولید علم، دانش و حکمت تلاش کنند، گفت: «باید در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه گام برداریم، امیدواریم در کنار جلسات نمادین، کارهای واقعی‌تری انجام شود، چراکه پیوند حکمت و معرفت جز از طریق وحدت حوزه و دانشگاه امکانپذیر نیست و این هماهنگی و همکاری می‌تواند حکمت و معرفت را تحقق ببخشد.‌»


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب