دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1397 - 21:38
رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی:

4 عنصر حکمت، معرفت، خلاقیت و مهارت در آثار استاد فرشچیان جمع است

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی گفت: در آثار استاد فرشچیان چهار عنصر حکمت، معرفت، خلاقیت و مهارت به بهترین شکل گرد هم آمدند.
کد خبر : 320136
AG8I8940.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر بهمن نامور مطلق رئیس دانشگاه هنرهای ایرانی اسلامی شامگاه 30 مهرماه در مراسم افتتاح دانشگاه استاد محمود فرشچیان اظهار کرد: اینجا و اکنون با حضور شما ما در آستانه اتفاق بزرگی قرار داریم. مدت‌هاست هنر کشور ما وضعیت خوبی ندارد به‌ویژه هنرهای بومی نقش کانونی خود را از دست داده‌اند، البته این مسئله گریبانگیر همه کشورهای شرقی است اما برای هنرمندان سرزمین ما ناگوارتر  است.


نامور مطلق ادامه داد: ایران پیش و پس از اسلام کانون هنرستان‌های جهان بوده و میراثی بی‌همتا به‌یادگار گذارده است. به‌زعم جامعه جهانی ایرانی خواستگاه نخستین دانشگاه جهان به نام جندی‌شاپور است.
رئیس دانشگاه هنرهای ایرانی اسلامی اظهار کرد: ایران اسلامی طراح بزرگترین رصدخانه‌ها و کتابخانه‌های پر اثر است. یکی از این آثار همانا شاهنامه شاه طهماسب است که خود موزه هنری در یک کتاب محسوب می‌شود.


وی گفت: هم‌اکنون هنرهای اصیل این کشور یا مانند نگارگری و صنایع دستی در حاشیه هستند یا مانند خوش‌نویسی جایگاهی ندارند. بی‌شک مشکل فقط نبود برخی رشته‌ها نیست، مسئله اصلی در اینجاست که هنرهای سنتی کشور فاقد گفتمان و ساختار مناسب هستند. به‌همین‌دلیل در رشته‌های موجود نیز تربیت هنرمند متخصص گاه دشوار و گاه محال است.
نامور مطلق با اشاره به تاریخ شکل‌گیری ایده دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی اظهار کرد: رویایی نزد هنرمندان برجسته به‌خصوص استاد فرشچیان شکل گرفت و چندین دهه است که برای تحقق آن تلاش می‌کنند این رویا داشتن یک دانشگاه تخصصی برای هنرهای سنتی به مخاطره افتاده این سرزمین بود، این آرزو در فرهنگستان هنر به یک طرح اولیه تبدیل شد.


رئیس دانشگاه هنرهای ایرانی اسلامی در ادامه افزود: مسئولان وقت فرهنگستان از آن حمایت کردند و به نهادهای مرتبط ارسال کردند. شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از همه به اهمیت بنیادین آن پی برد. دبیر شورا آقای دکتر مخبر به همراه آقای دکتر ایمانی نزد استاد فرشچیان رفتند و با او پیمان بستند تا این طرح را پیگیری کنند.
وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در شکل‌گیری این دانشگاه تأکید کرد: در پی نهاد حامی می‌گشتیم تا اینکه پس از فراز و نشیب‌هایی آقای دکتر ولایتی دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی کردند. از زمانی که امور به دست دکتر طهرانچی افتاد موتور کار روشن شد و همه بسیج شدند. البته تا وضعیت مطلوب هنوز فاصله بسیار است تبدیل شدن این دانشگاه به یک دانشگاه هوشمند، خلاق و شاهکارآفرین نیاز به تجهیز بیشتر و فضاهایی نمایشی و کارگاهی دارد.
نامور مطلق اظهار کرد: در آیین افتتاحیه دانشگاهی هستیم که ادعا می‌کند می‌خواهد ساختار متناسب را طراحی و گفتمان تازه‌ای را ارائه کند. با تکیه بر نظام آموزشی استاد شاگردی و البته استفاده از تجربیات جدید جهانی فضایی متناسب برای تربیت هنرمند ایرانی اسلامی فراهم آمده است.
رئیس دانشگاه هنرهای ایرانی اسلامی در ادامه افزود: این دانشگاه نه می‌خواهد مترجم متن‌های غربی باشد و نه می‌خواهد صرفاً متن‌های گذشته را ترجمه کند. می‌خواهد با تکیه بر تجربیات اصیل ایرانی اسلامی و استفاده از دستاوردهای جهانی متنی بومی و به‌روز خلق کند.
رئیس دانشگاه هنرهای ایرانی اسلامی با تأکید بر اینکه آثار استاد فرشچیان الگوی آموزشی این دانشگاه خواهند بود ادامه داد: در این آثار چهار عنصر حکمت، معرفت، خلاقیت و مهارت به بهترین شکل گرد هم آمدند. هدف تربیت هنرمند خلاق، حکیم و مردمی است. هنرمندی که پس از گرفتن اجازه‌نامه از استاد مدرسه و مکتب خویش را راه بیندازد و با خلق آثارش از زیبایی‌شناسی ما صیانت کند. کارآفرین باشد و دنبال استخدام دولتی نباشد. استاد فرشچیان خوشحال می‌شوند هنرمندان این خانه به شکلی تربیت شوند که از وی گذر کنند که این آزمونی بسیار دشوار است.
وی در پایان گفت: این دانشگاه الگوی مشابهی ندارد و باید بسیاری از اسناد را خودش ایجاد کند.


انتهای پیام/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب