دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1398 - 00:02

ترامپ به‌زودی از معامله قرن رونمایی می‌کند؟ / ضرورت خروج فلسطین از توافق اقتصادی پاریس

شواهد و قرائن نشان می‌دهند که ترامپ احتمالاً در آینده‌ای نزدیک از معامله قرن رونمایی می‌کند؛ تحولی که برای مقابله با آن تدابیری ازجمله خروج فلسطین از توافق اقتصادی پاریس وجود دارد.
کد خبر : 451117
0d802fa6-fb94-4103-9fa5-7b8fb4a8b585.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از الخلیج آنلاین، پس از یک سکوت طولانی و صحبت از شکست معامله قرن، به دنبال سلسله‌ای از تصمیمات تاریخی دونالد ترامپ در مورد رژیم اشغالگر، نقشه صلح امریکا یا همان معامله قرن، بار دیگر سر زبان‌ها افتاده است.


در دوره فعلی، پس از پیچیدگی‌های سیاسی که دولت اشغالگر با آن مواجه است و به دلیل عدم موفقیت در تشکیل دولت اسرائیل، سؤال‌هایی در مورد زمان اعلام معامله قرن از سوی ترامپ، مطرح می‌شود.


احتمال رونمایی از معامله قرن پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


به نظر می‌رسد که با وجود عدم تشکیل دولت جدید اسرائیل، پیش از آنکه استقرار سیاسی در جامعه صهیونیستی برقرار شود و نیز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، ترامپ قصد دارد معامله قرن را مطرح کند.


آخرین صحبت‌ها در مورد موعد جدید اعلام این معامله، در روزنامه اسرائیلی «یسرائیل هیوم» آمده و این روزنامه ضمن مطلبی تأکید کرد که دولت ترامپ منتظر انتخابات اسرائیل که قرار است در مارس آینده برگزار شود، نمی‌ماند و معامله قرن را اعلام می‌کند.


این در حالی است که نخست‌وزیر سابق قطر، شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، روز شنبه، 14 دسامبر، از شروع معامله قرن، در خصوص حل مسئله درگیری فلسطین-اسرائیل، در سال آینده خبر داد؛ البته درصورتی‌که نتانیاهو در منصب خود باقی بماند.


لغو هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی


از سوی دیگر، طلال ابو ظریف، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکرات، بعید نمی‌داند که دولت ترامپ بخش سیاسی معامله قرن را به‌ویژه در سایه حالت نامتعادل و روبه فروپاشی اعراب، آغاز کند.


وی در گفتگو با الخلیج آنلاین می‌گوید: «با توجه به حالت انتظاری که از سوی مسئولان دولت فلسطین در مورد امکان بازگشت به مذاکره با رژیم اشغالگر اسرائیل وجود دارد، دولت ترامپ تشویق می‌شود تا مضمون سیاسی معامله قرن را سریع‌تر مطرح کند.»


ابو ظریف بر این عقیده است که فلسطینی‌ها برای مقابله با اعلام معامله قرن، باید تمام توافق‌های خود با اسرائیل را متوقف کرده، به هماهنگی‌های امنیتی با آن پایان دهند، مذاکرات با دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا را متوقف کنند و توافق اقتصادی پاریس را منحل نمایند. علاوه بر این، دولت‌های عربی نیز باید عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را متوقف کرده و از موضع فلسطین در پرونده دادگاه جنایت‌های بین‌المللی، حمایت کنند.


معامله قرن


در این میان، محمود حلمی، پژوهشگر سیاسی معتقد است که حالت سیاسی نابسامان در فلسطین، در سایه شکاف مستمر و نبود افقی برای صلح، شرایط را برای طرح معامله قرن از سوی ایالات‌متحده، فراهم می‌کند. حلمی در گفتگو با الخلیج آنلاین می‌گوید: «ناتوانی نتانیاهو، دوست ترامپ، در تشکیل دولت اسرائیل، یکی از مهم‌ترین موانع در برابر اعلام معامله قرن است.»


لازم به ذکر است دولت آمریکا، از آغاز سال 2017 و روی کار آمدن ترامپ، از یک نقشه صلح در خاورمیانه تحت عنوان معامله قرن صحبت کرد، بی‌آنکه تاکنون بندهای این معامله را فاش کرده باشد. این طرح آمریکا موردحمایت عربستان، امارات، مصر و دیگر دولت‌های عربی قرار گرفت.


در روزهای 25 و 26 ژوئن، یک کارگاه اقتصادی در بحرین برگزار شد، که انتقادات و جدال‌های زیادی را در مجامع فلسطینی برانگیخت؛ چراکه با مقدم کردن راه‌حل اقتصادی بر راه‌حل سیاسی، مستقیماً مسئله فلسطین را نادیده گرفته و اسرائیل را به منطقه عربی نزدیک می‌کند؛ چراکه از طریق طرح‌های اقتصادی، باب عادی‌سازی را می‌گشاید.


مترجم: دکتر مریم نصراللهی


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته