دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش در گفتگو با آنا؛

دستیابی به فرآورده‌های نفتی به اصلاح ساختارها وابسته است

جلیل سالاری به موانع پیش روی صنایع نفتی اشاره کرد و گفت: مدیریت تخصصی و جهادی باید در سیستم وزارت نفت حاکمیت پیدا کند. باید زنجیره و اهلیت را در بخش واگذاریها پیشبینی و رعایت کنیم.
کد خبر : 451099
D1736556T14447376(web)(b).jpg

جلیل سالاری، قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش، در گفتگو با خبرنگار نفت و انرژی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، از موانع توسعه فرآورده‌های نفتی صحبت کرد و گفت: باید معماری جدیدی را در بحث توسعه و تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت پالایشی ایجاد و مجوزهای پخش را از حالت فعلی خارج کنیم. همچنین چهارچوب و مبانی نیز باید در بخش‌های خوراک، محصولات و روابط مالی اصلاح و شفاف شود. این بهترین مسیر برای افزایش ظرفیت‌های پالایشی کشور به شمار می‌آید.




بیشتر بخوانید: دولت برای توسعه و ساخت پالایشگاه کاری نکرده است




سالاری شیوه خصوصی‌سازی فعلی را مانع تولید دانست و افزود: دنیا در مسئله خصوصی‌سازی به سمت تلفیق و اینتگریشن می‌رود ولی ما تلفیق را از بین بردیم و بعضا تولیدکننده را در داخل فنس پالایشگاه محصور کردیم. مدیریت تخصصی و جهادی باید در سیستم وزارت نفت حاکمیت پیدا کند. باید زنجیره و اهلیت را در بخش واگذاری‌ها پیش‌بینی و رعایت کنیم.


وی تصریح کرد: برخی افراد به نام تکمیل زنجیره تولید، واسطه‌گری می‌کنند. شرکت‌های بازرگانی یا برندینگی وجود دارد که صرفاً حواله جابه‌جا می‌کنند. این شرکت‌ها هیچ ساختار و زیرساختی ندارند. بنابراین زنجیره اهلیت و برگشت وجوه حاصل از فعالیت‌ها باید در توسعه و واگذاری‌ها وارد شود و واسطه‌ها باید به عرضه‌کننده خدمات تبدیل شوند.


قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش، در پایان به دیگر عاملی که به شرکت‌های پالایشگاهی فشار می‌آورد، اشاره کرده و گفت: وضع عوارض بر صنایعی که آلاینده دارند، دیگر موضوعی است که فشارهایی را به شرکت‌های نفتی وارد می‌کند. این عوارض به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود. این مبالغ باید صرف رفع آلایندگی شود، نه اینکه صرفاً مجموعه‌هایی جریمه شوند و این جریمه‌ها در جایی هزینه شود که ربطی به معضل آلاینده‌ها ندارد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: پالایشگاه نفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته