دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1398 - 12:00
العهد بررسی کرد؛

کسری بودجه شوکه‌کننده عربستان برای پنجمین سال متوالی / سلاح‌های انبارشده می‌توانند اقتصاد آ‌ل‌سعود را نجات دهند؟

عربستان در حالی به دلیل هزینه‌های سنگین جنگ یمن با کسری بودجه شوکه‌کننده مواجه شده که خریدهای تسلیحاتی، کفه مشکلات اقتصادی این کشور را برای پنجمین سال متوالی سنگین کرده است.
کد خبر : 450744
1.jpg

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از العهد، در یمن، عربستان سعودی وارد سال پنجم تجاوز خود شد و محمد بن سلمان در جنگی که شعله‌ور کرد و با بی‌توجهی به جهانی که از مدت‌ها پیش رهایش کرده بود، فرصتی یافت تا خود را به‌عنوان رهبری از قرون‌وسطی نشان دهد. درنهایت، این جنگ تمام می‌شود؛ درحالی‌که هرگز طبق میل سعودی‌ها پیش نرفت و آن‌ها بزرگ‌ترین بازنده ادامه درگیری‌ها در یمن هستند؛ به‌ویژه آنکه بودجه سعودی وارد گردابی سخت شده است.


ارقام شوکه‌کننده


این موضوع، با اعلام بودجه 2020 از سوی پادشاه سعودی، مشخص شد؛ بودجه‌ای که دربردارنده ارقامی شوکه‌کننده، میانگین‌هایی رو به کاهش، کسری مستمر برای پنجمین سال متوالی، پیش‌بینی‌های بدبینانه‌ای برای قیمت‌های نفت و فقدان هرگونه برنامه‌ای برای پیشرفت در سال 2020 می‌شد و در نهایت اینکه شهروندان عادی سعودی مجبور به پرداخت بهای هزینه‌هایی هستند که ولی عهد سعودی در یمن صرف کرده است.


خوانشی سریع از بودجه سعودی در سال آینده، 2020 نشان می‌دهد که عربستان سعودی تصمیم دارد هزینه‌هایش را از یک هزار و 48 میلیارد دلار، به هزار و 20 میلیارد دلار برساند. بر اساس نسبت‌های تورم، فشار هزینه‌ها افزایش می‌یابد و این به معنای کاهش خدمات دولتی برای شهروندان است. ضمن آنکه بودجه جدید سعودی، با کسری معادل 185 میلیارد ریال، مواجه است. به‌موازات این ارقام منفی برای عربستان، رشد اقتصادی این کشور از 1.1 درصد تجاوز نمی‌کند و این نسبت برای اولویت‌های سعودی، افتضاح است.


مسئله عجیب آنکه بودجه نظامی عربستان با کاهش 8 درصدی نسبت به سال 2019، به 48.5 میلیارد دلار در سال 2020 می‌رسد. بااین‌حال، عربستان سعودی از نظر بودجه نظامی همچنان پس از آمریکا و چین، سومین رتبه در جهان را در اختیار دارد که البته واقعیت‌های جنگ یمن، منعکس‌کننده نتیجه مثبتی برای این میزان هزینه نظامی نیست.


نادیده گرفتن تغییرات عمیق در معادلات جهانی


دیگر نکته عجیب در داستان خرید اسلحه از سوی عربستان و صرف هزینه‌های هنگفت برای آن است که سعودی‌ها تغییر عمیقی را که در موازنه قدرت‌های جهانی ایجاد شده و شدیداً به سمت روسیه و چین گرایش دارد، به‌کلی نادیده گرفته و همچنان، ایالات‌متحده را بزرگ‌ترین طرف قرارداد خود در خرید سلاح می‌داند.


آل سعود که در سیاست خارجی خود به جهت نادرستی متمایل شده و با کشوری هم‌پیمان است که به مرور زمان قدرت و یکه‌تازی خود را از دست می‌دهد، پس در داخل چگونه می‌تواند مشکلات خود را حل کند؟ آیا برای برطرف کردن فشارهای اقتصادی که از داخل متحمل می‌شود، می‌تواند از سلاح‌هایی استفاده کند که در صندوق‌هایشان زنگ‌زده است؟!


آنچه در معامله شوم یمامه با بریتانیا جریان یافت، ماهیت تفکر و هدف عربستان از مسلح سازی خود و بی‌توجهی به ساخت سلاح‌های داخلی با وجود دارا بودن شرکت‌های اسلحه‌سازی را مشخص کرد؛ این هدف، منحصر به رضایت آمریکا و تلاش حاکم سعودی برای خشمگین نکردن سران واشنگتن یا اسلحه‌سازان آمریکایی می‌شود.


مترجم: دکتر مریم نصراللهی


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه نظامی یمن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته