مربیان پرورشی خط مقدم فعالیتهای تربیتی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از لاهیجان، سیروس بیدریغ صبح امروز در سومین نشست شورای فرهنگی، تربیتی مدارس سمای استان گیلان که به میزبانی سمای لاهیجان برگزار شد، ورود مربیان پرورشی در مدارس را آغاز تغییر و تحول دانست و اظهار کرد: «در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و پیشینه عمیق این فرهنگ در تعلیم و تربیت، مربیان پرورشی وظیفه خطیری دارند.»
وی با بیان اینکه مربیان پرورشی باید با حساسیت کار و فعالیت خود را دنبال کنند، گفت: «در اجرای بخشنامههای فرهنگی باید تمام جوانب امر را در نظر گرفت و با توجه به شرایط زمانی و مکانی بر اساس نیاز دانشآموزان برنامهریزی کرد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان مقوله فرهنگ را بسیار ظریف و پیچیده دانست و بیان کرد: «باید به شما مربیان پرورشی تبریک گفت که با حساسیت این شغل را انتخاب و در امر تعلیم دانش آموزان ورود کردید که کار بسیار سختی در حوزه فرهنگ و تربیت است.»
انگیزه قوی دینی باید پشتوانه فعالیتهای پرورشی باشد
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: «نهاد امور تربیتی هشتم اسفند 1358 با اهداف نظام اسلامی در آموزشوپرورش بنیان نهاده شد.»
محمد نیکپسند افزود: «گسترش فرهنگ اسلامی میان دانشآموزان، جوانان و نوجوان و حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی از کارکردهای امور تربیتی است.»
وی ادامه داد: «تأکیدات امامخمینی(ره) بر تربیت صحیح جوانان و دانشآموزان در آن دوران، بهنوعی مهر تأییدی بر تشکیل نهاد امور تربیتی در مدارس محسوب میشود.»
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان گیلان با بیان اینکه فعالیت پرورشی و تربیتی جزء فعالیتهای زیربنایی جامعه است، گفت: «توجه به این امر موجب ارتقای سطح جامعه خواهد شد.»
نیکپسند با بیان اینکه یک انگیزه قوی دینی و الهی باید پشتوانه فعالیتهای پرورشی و تربیتی باشد تصریح کرد: «اگر این انگیزه وجود نداشته باشد فعالیتهای پرورشی نتیجه نخواهد داشت و کارهای فرهنگی تکامل نمییابد.»
سمای لاهیجان در استان و کشور پرافتخار است
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان نیز در ادامه این جلسه رشد 13 درصدی دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی این واحد در سال تحصیلی جاری را یادآور شد و گفت: «در بخش فرهنگی با تلاش کارکنان، دانشآموزان مدارس سمای لاهیجان افتخارات فراوانی در استان و کشور به دست آوردند.»
افشار ضیاظریفی با بیان اینکه داستانهای قرآنی و ارائه آن به زبان هنر بهصورت فیلم، نقاشی، تئاتر و سرود بسیار تأثیرگذار است، گفت: «این مهم اکنون در مدارس سمای لاهیجان در حال پیگیری و اجراست.»
وی مشارکت دانشآموزان را در فعالیتهای اجتماعی از دیگر اولویتهای فعالیتهای پرورشی عنوان کرد و افزود: «فعالیتهای اجتماعی دانشآموزان مدارس سمای لاهیجان در محیطی شاداب و پویا متناسب با مقاطع مختلف تحصیلی و سن دانشآموزان پیگیری و اجرا میشود که بازتاب خوبی داشته است.»
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان کمک صد میلیون ریالی دانشآموزان مدارس به کودکان سرطانی را یادآور شد و گفت: «سال گذشته همایشی با عنوان برگی از مهربانی با مشارکت مؤسسه محک برگزار شد که این کمکها در قالب قلکهای مهربانی از سوی دانشآموزان مدارس سما لاهیجان جمعآوری شد.»
وی با ابراز خوشحالی از میزبانی سمای لاهیجان از جشنواره عکاسی سمای استان گیلان با عنوان هوای همدیگر را داشته باشیم، ادامه داد: «امیدوارم جلسات شورای فرهنگی تربیتی مدارس در ارتقای عملکرد فرهنگی و پرورشی مدارس و رشد و تعالی دانشآموزان مفید و مؤثر باشد.»
از برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت غفلت نشود
کارشناس آموزشی، فرهنگی و پژوهشی سمای استان گیلان نیز در این نشست با خوانش بخشنامه سازمان سما مأموریتهای اصلی این سازمان را در حوزه فرهنگی تشریح کرد.
مریم رئوف تشکیل کمیته جذب مربیان پرورشی را نخستین مأموریت معاونتهای آموزشی و مهارتی سما عنوان کرد و افزود: «باید در جذب مربیان پرورشی به مهارتهای قرآنی و فرهنگی، تسلط به مشاورههای مذهبی، و مستندسازی فعالیتها و تواناییها دقت خاصی صورت گیرد و نباید از برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای مربیان پرورشی غافل شد.»
رئوف تشکیل پایگاههای بسیج دانشآموزی را از مأموریتهای اصلی مربیان پرورشی عنوان کرد و ادامه داد: «این پایگاهها باید با توجه به توانایی دانشآموزان و با هماهنگی اهداف انقلاب اسلامی راهاندازی شود.»
وی آشنایی دانشآموزان با تفکر بسیجی، ایجاد تقویت روحیه همیاری و مسئولیتپذیری، بهبود بنیه علمی و فعالیتهای گروهی دانشآموزان، ارتباط با سایر تشکلها، زنده نگهداشتن هشت سال دفاع مقدس، شهدای انقلاب و مدافع حرم و شهدای امنیت را ازجمله اهداف راهاندازی پایگاههای بسیج در مدارس دانست.
کارشناس آموزشی، فرهنگی و پژوهشی سمای استان گیلان با بیان اینکه هر فعالیتی در مدارس باید صورتجلسه شورای مدارس را داشته باشد، گفت: «در اردوهای دانشآموزی باید زمان و مکان اردو، تأمین مالی و دریافت رضایتنامه والدین و ارائه گزارش پس از برگزاری اردو و برگه نظرسنجی لحاظ شود.»
وی تشکیل هیئتهای مذهبی در مدارس را یکی دیگر از مأموریتهای مدارس سما اعلام کرد و گفت: «این هیئتها باید در تمام سال فعال بوده و ترویج معارف اسلامی، ایجاد بستر مناسب برای طرح مباحث دینی و پاسخگویی به شبهات دانشآموزی، تبیین فرهنگ مهدویت از عاشورا تا ظهور و احیای شعائر باید رسالت اصلی هیئتها باشد تا دانشآموزانی در تراز انقلاب اسلامی هماهنگ با اهداف دانشگاه آزاد و سازمان سما تربیت کنیم.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/