دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1398 - 14:05

هشدار فائو درباره وضعیت سوءتغذیه در منطقه آسیا و اقیانوسیه

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با هشدار درباره وضعیت سوءتغذیه در فقیرترین منطقه جهان، از همه دست‌اندرکاران خواست تا موضوع تغذیه را به صورت جدی در برنامه‌های حمایت اجتماعی مد نظر قرار دهند.
کد خبر : 450110
50.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از دفتر فائو در ایران، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تازه‌ترین گزارش خود با بیان شیوع گسترده سوءتغذیه در منطقه آسیا و اقیانوسیه، اعلام کرد: برای به‌ صفر رساندن گرسنگی در دهه آتی لازم است که هر ماهه سه میلیون نفر از ساکنان منطقه آسیا و اقیانوسیه از سوءتغذیه رهایی یابند.


طبق این گزارش، آمارها نشان می‌دهند که هم‌اکنون حدود 500 میلیون نفر از ساکنان منطقه آسیا و اقیانوسیه از سوءتغذیه رنج می‌برند. بر این مبنا فائو خواهان اقدام فوری کشورها برای رسیدگی به موضوع گرسنگی و سوءتغذیه است. این سازمان از سیاست‌گذاران می‌خواهد با اتخاذ تصمیمات قاطع، آگاهانه و هماهنگ موضوع تغذیه را به‌صورت جدی در برنامه‌های حمایت اجتماعی مد نظر قرار دهند.


سوءتغذیه حاد و مزمن کودکان، گرسنگی پنهان به همراه چاقی فزاینده


تازه‌ترین آمارها درباره گرسنگی که شامل کمبود ریزمغذّی‌ها (گرسنگی پنهان) و سوءتغذیه مزمن کودکان است، نشان می‌دهد که شیوع سوءتغذیه حاد و مزمن در منطقه آسیا و اقیانوسیه همچنان رو به افزایش است. سوءتغذیه مزمن در بیشتر کشورهای این منطقه از 20 درصد فراتر رفته است. برآوردها نشان می‌دهد که در سال 2018 میلادی حدود 77 میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه مزمن و 32.5 میلیون کودک زیر پنج سال نیز دچار سوءتغذیه حاد بودند.


فائو می‌افزاید: این در حالی است که اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و بزرگ‌سالان منطقه آسیا و اقیانوسیه در حال افزایش است و تأثیرات منفی بر وضعیت سلامت و بهزیستی افراد بر جای می‌گذارد.


در گزارش فائو آمده است: در بسیاری از کشورهای منطقه سوءتغذیه، اضافه وزن، چاقی و کمبود ریزمغذی‌ها در میان کودکان در سطوح ملی، خانوارها و حتی در برخی موارد در میان برخی اشخاص به‌طور هم‌زمان بروز و ظهور دارند. بر همین مبنا، برای رسیدگی به پیامدهای چندگانه سوءتغذیه لازم است رویکردهایی که در برگیرنده دست‌اندرکاران مختلف هستند، اتخاذ شوند.


تغذیه؛ محور برنامه‌های حمایت اجتماعی


در گزارش فائو با تأکید بر این نکته که ارائه حمایت‌های اجتماعی یک شیوه مهم برای کاهش نابرابری و تأثیرات ناشی از بلایای طبیعی است، تصریح شده که تدوین برنامه‌های حمایت اجتماعی با محوریت رسیدگی به موضوع تغذیه می‌تواند سرعت پیشرفت در امحای گرسنگی و سوءتغذیه را افزایش دهد.


در این گزارش هرچند به برخی پیشرفت‌های انجام شده در منطقه برای بهبود امنیت غذایی و تغذیه پرداخته شده، اما تصریح شده است که نابرابری فزاینده، رخدادهای شدید اقلیمی، تخاصمات و بلایای طبیعی می‌توانند تأثیرات مثبت این دستاوردها را تضعیف کنند.


فائو امیدوار است که یافته‌های این گزارش نه‌تنها موجب غنای گفتگوهای جاری شود، بلکه زمینه‌ اتخاذ اقدامات نوآورانه و مؤثر از سوی کشورهای عضو را در راستای بهبود امنیت غذایی و تغذیه در سرتاسر منطقه آسیا و اقیانوسیه فراهم کند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: سوءتغذیه فائو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته