دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1398 - 18:30

وظایف اصلی مجلس خبرگان رهبری چیست؟

مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی وظایفی دارد که از جمله آنها می‌توان به انتخاب رهبری اشاره کرد.
کد خبر : 449583
مجلس+خبرگان+رهبری.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.


بر همین اساس؛ انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم از ساعت هشت صبح دوشنبه در فرمانداری‌های سراسر کشور و محل ثبت نام وزارت کشور  و برای انتخابات خبرگان در حوزه‌های انتخابیه آغاز شده است.


داوطلبان میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا به وسیله نماینده خود که به‌صورت کتبی معرفی شده باشد، می‌توانند از روز جمعه مورخ ۱۵ آذر ۱۳۹۸ لغایت روز پنج‌شنبه مورخ ۲۱ آذر به مدت هفت روز در ساعات اداری به فرمانداری مراکز حوزه‌های انتخابیه‌ مذکور و یا وزارت کشور مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار و کارت ملی، یک نسخه تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی و دو قطعه عکس ۴*۳ جدید با تکمیل پرسشنامه اعلام داوطلبی نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.


مجلس خبرگان رهبری نیز در اجرای مادهٔ ۱ و ۲ آیین‌نامهٔ داخلی این نهاد، تعداد خبرگان را ۸۸ نفر اعلام کرده‌است. در اصل‌های ۹۹، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۱ و ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، نام خبرگان رهبری ذکر شده‌است که در ذیل به تشریح آمده است.


در اصل ۹۹قانون اساسی آمده است:


شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی را بر عهده دارد.


در اصل 107قانون اساسی آمده است:


پس از مرجع عاليقدر تقليد و رهبر كبير انقلاب جهانی اسلام و بنيانگذار جمهوری اسلامي ايران حضرت امام خمينی «قدس سره‌الشريف» كه از طرف اكثريت قاطع مردم به مرجعيت و رهبری شناخته و پذيرفته شدند، تعيين رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقها واجد شرايط مذكور در اصول پنجم و يكصد و نهم بررسی و مشورت می‌كنند هرگاه يكی از آنان را اعلم به احكام و موضوعات فقهی يا مسائل سياسی و اجتماعی يا دارای مقبوليت عامه يا واجد برجستگی خاص در يكی از صفات مذكور در اصل يكصد و نهم تشخيص دهند او را به رهبری انتخاب می‌كنند و در غير اين صورت يكی از آنان را به‌عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌کند. رهبر منتخب خبرگان، ولايت امر و همه مسئوليت‌های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانين با ساير افراد كشور مساوی است.


 در اصل ۱۰۸ قانون اساسی آمده است:


قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‌نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به‌وسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.


در اصل 111 قانون اساسی آمده است:


هرگاه رهبر از انجام وظايف قانون خود ناتوان شود، يا فاقد يك از شرايط مذكور در اصول پنجم و يكصد و نهم شود، يا معلوم شود از آغاز فاقد بعض از شرايط بوده است، از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده خبرگان مذكور در اصل يكصد و هشتم است. در صورت فوت يا كناره‌گيری يا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعيين و معرفی رهبر جديد اقدام کند. تا هنگام معرفی رهبر، شورايی مركب از رئيس‌جمهور، رئيس قوه قضائيه و يكی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخيص مصلحت نظام، همه وظايف رهبری را به‌طور موقت به عهده می‌گيرد و چنانچه در اين مدت يكی از آنان به هر دليل نتواند انجام وظيفه نمايد، فرد ديگری به انتخاب مجمع، با حفظ اكثريت فقها در شورا، به جای وی منصوب می‌شود. اين شورا در خصوص وظايف بندهای 1 و 3 و 5 و 10 و قسمت‌های (د) و (ه‍‌) و (و) بند 6 اصل يكصد و دهم، پس از تصويب سه‌چهارم اعضا مجمع تشخيص مصلحت نظام اقدام می‌كند. هرگاه رهبر بر اثر بيماری يا حادثه ديگری به‌صورت موقت از انجام وظايف رهبری ناتوان شود، در اين مدت شورای مذكور در اين اصل وظايف او را عهده‌دار خواهد بود.


در اصل ۱۷۷ قانون اساسی آمده است:


بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در موارد ضروری به‌ترتیب زیر انجام می‌گیرد. مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حکمی خطاب به رئیس جمهور موارد اصلاح یا متمم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی با ترکیب زیر پیشنهاد می‌کند:
۱) اعضای شورای نگهبان.
۲) رؤسای قوای سه‌گانه.
۳) اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام.
۴) پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری.
۵) ده نفر به انتخاب مقام رهبری.
۶) سه نفر از هیئت وزیران.
۷) سه نفر از قوه قضاییه.
۸) ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی.
۹) سه نفر از دانشگاهیان.


البته کارگروه‌های جدید در مجلس خبرگان رهبری ایجاد شده است. در همین زمینه به منظور بررسی راه‌های مناسب پاسداری و حراست از ولایت فقیه، کارگروهی تشکیل شد که تحقیق و پژوهش در موضوع حکومت اسلامی، بالاخص ولایت فقیه، تألیف و نشر آن به صورت‌های مناسب و پاسخ به شبهات، معرفی ولایت فقیه در مجامع علمی داخل و خارج کشور و در سطح عموم مردم، بررسی شیوه‌های مناسب تدریس و ترویج اندیشه حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه، در سطوح مختلف تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و نیز در سطح رسانه‌های عمومی، به‌صورت خصوصی صدا و سیما و ارائه راهکارهای مناسب به هیئت رئیسه مجلس خبرگان از جمله کارکردهای آن است.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته