دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1398 - 09:55
صاحبکار خراسانی:

4 هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان مورد حمایت دولت است

رئیس مرکز شرکت‎ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که دولت از 4 هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان حمایت کرده است.
کد خبر : 449566
BS0K2892.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سیدمحمد صاحبکار خراسانی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که با دستور کار موضوع بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جنبش جدیدی آغاز شده است و اقتصاد بدون نفت، رهایی از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده بالا، مبارزه با تحریم، مدیریت صنعت و کشاورزی با تکنولوژی نوآورانه، کاهش نرخ بیکاری افراد تحصیل‌کرده و ... از جمله دستاوردهای حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه محسوب می‌شود.


وی افزود: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان پس از اجرایی شدن چهار هزار و 700 شرکت دانش بنیان را مورد حمایت قرار داده است و شرکت‌های ایجاد شده تاکنون توانسته‌اند 90 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد کنند. همچنین  300 هزار نفر از طریق این شرکت‌ها مشغول به‌کار شده‌اند.


رئیس مرکز شرکت‎ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: 2 هزار و 200 میلیاردتومان تسهیلات از طریق صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به این شرکت‌های نوآورانه ارائه شده است.


وی با اشاره به اینکه با عنایت رهبر انقلاب و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح امروزه گذراندن خدمت مقدس سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است، بیان کرد: باید یادآور شد تاکنون 7 هزار مشاوره برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.


صاحبکار خراسانی با اشاره به اینکه 47 پارک علم و فناوری و 230 مرکز رشد با همکاری وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در سراسر کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: نباید فراموش کرد که امروزه 6 هزار استارت‌آپ در حوزه فناوری و ارتباطات برگزار شده است.


رئیس مرکز شرکت‎ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه 349 شتاب‌دهنده کسب و کار و مرکز نوآوری در کشور ایجاد شده است، افزود: خوشبختانه اولین کارخانه نوآوری در تهران راه‌اندازی شده و در آینده نزدیک چندین کارخانه دیگر در مناطقی همچون مشهد، یزد و ... راه‌اندازی خواهد شد که نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها خصوصاً قوه مقننه است.


وی با اشاره به اینکه بر اساس 4 شاخص جهانی نوآوری، ترکیب اقتصادی، سهولت انجام کسب و کار و رقابت‌پذیری باید اذعان کرد محیط کسب و کار نامساعد و قوانین ناکارآمدی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه شاهد هستیم، گفت: بر اساس شاخص نوآوری رتبه کشورمان در جایگاه 61 قرار دارد و همچنین رتبه 88 نیز در شاخص ترکیب اقتصادی برای کشورمان لحاظ شده است.


رئیس مرکز شرکت‎ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: رتبه کشورمان در شاخص سهولت انجام کسب و کار بین کشورهای دنیا 128 است و همچنین جایگاه 89 بین کشورهای دنیا نیز در حوزه رقابت‌پذیری به ایران تعلق دارد. باید یادآور شد رتبه کشورمان در مؤلفه شروع کسب و کار در جایگاه 147 است که اصلاً جایگاه مناسبی نیست و باید برایر رفع این مهم اقدامات اساسی انجام شود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب