دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1398 - 20:11
ترکی در گفتگو با آنا:

رانت مسئولان مانع رونق تولید در شرکت‌های دانش‌بنیان است

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: رانت و انحصار مسئولان در حوزه دام‌پروری و تولیدات دامی اجازه صدور مجوزهای جدید را نمی‌دهد و این مانع رونق تولید در شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بخش‌‌هاست.
کد خبر : 443769
2352639.jpg

اکبر ترکی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به موانع سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان اقتصادی که می‌خواهند در کشور کار تولید انجام دهند، اظهار کرد: سوءمدیریت موانع گسترده‌ای را فراروی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران قرار داده که آنان را از ورود به عرصه تولید باز می‌دارد.


وی با بیان این‌که واقعیت است که سرمایه‌گذار 6 ماه زمان می‌گذارد تا مجوز بگیرد در حالی که اصل کار هشت ماهه انجام می‌شود، تصریح کرد: قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را در سیکلی قرار می‌دهد که آنان را از ادامه کار خسته می‌کند.


نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بالای 50 درصد تولیدکنندگان حتی از بانک‌ها وام هم نمی‌خواهند و با سرمایه خودشان کار می‌کنند و تمایل برای راه‌اندازی واحد تولیدی دارند، اما از ورود به پیچ و خم‌های اداری می‌ترسند. بنابراین به سود بانکی قناعت و سرمایه خود را در بانک‌ها بلوکه می‌کنند.


ترکی با اشاره به این‌که لازم است نیاز کشور در حوزه‌های گوناگون در اختیار شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان قرار گیرد، بیان کرد: دولت بررسی درستی در این زمینه ندارد ما در محصولات کشاورزی این کمبود را به‌خوبی می‌بینیم که صحبت از آمایش سرزمینی و نیازسنجی منطقه‌ای است اما در عمل این‌که در کدام سال چه اندازه از هر محصول مورد نیاز کشور است و چقدر از آن به بخش صادرات تعلق می‌گیرد، مشخص نیست.


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که دولت باید با استانداردسازی در تولید جلوی هدر رفت نیروی کشاورز را بگیرد، بیان کرد: کشاورز رها شده و تولیدِ خودش را می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی هم فقط ایستاده و نگاه می‌کند تا زمانی که عرضه محصولی کم شود و قیمت آن افزایش یابد و یا برعکس تولید زیادتر از مصرف باشد و زحمات کشاورزان به هدر رود و ورشکسته شوند.


وی با اشاره به این‌که وجود رانت و انحصار مسئولان در حوزه دام‌پروری و تولیدات دامی اجازه صدور مجوزهای جدید را نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: این امر سبب شده عرضه و تقاضای کشور تراز نباشد و متأسفانه این مفاسد در کشور واقعی است.


ترکی گفت: این‌گونه مسائل سدی مقابل رونق تولید در همه مراکز اعم از شرکت‌های دانش‌بنیان و به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد است که به دست مسئولان ایجاد می‌شود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

برچسب ها: دانش بنیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته