دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

استعفایی که دیرتر از موعد انجام شد/ استراماچونی عامل جدایی فتحی از استقلال

امیرحسین فتحی با فشار هواداران استقلال ناچار به استعفا از سمت مدیرعاملی این باشگاه شد و علت جدایی او بدون تردید استراماچونی بود.
کد خبر : 449564
امیرحسین فتحی آندره‌آ استراماچونی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال گروه ورزشی خبرگزاری آنا، مسعود سلطانی‌فر در شرایطی با استعفای امیرحسین فتحی از سمت مدیرعاملی باشگاه استقلال موافقت کرد که انتظار می‌رفت وزیر ورزش و جوانان ماه‌ها قبل با فتحی خداحافظی کند. البته در چارت مدیریتی باشگاه استقلال هیئت مدیره باید با استعفای فتحی موافقت کنند.


فتحی در شرایطی جانشین سید رضا افتخاری شد که حجم انتقادها از مدیرعامل اسبق آبی‌پوشان بالا رفته بود،؛ اما در همان زمان نیز این موضوع از سوی برخی پیشکسوتان و کارشناسان مطرح شد که انتخاب فتحی اقدامی اشتباه از سوی وزارت ورزش است.


بهانه‌ای که فتحی به دست استراماچونی داد


با نگاهی به کارنامه امیرحسین فتحی در استقلال می‌توان به این موضوع پی برد که انتقادات به فتحی پیش از قبول مسئولیت مدیرعاملی تا حدود زیادی درست بوده است. آبی‌پوشان در مدت زمان حضور فتحی دوران پرتلاطمی را سپری کردند و در شرایطی که با مربیگری آندره‌آ استراماچونی پس از چند فصل حضور در صدر جدول باعث آرامش هواداران شده بود، با دادن بهانه مطالبات معوقه، سرمربی ایتالیایی قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد.


فاصله 25 ساله فتحی با مدیریت ورزشی


مدیرعامل پیشین استقلال در دهه 70 و در زمان ریاست داریوش مصطفوی، رئیس کمیته انضباطی بود و پس از آن پست مدیریتی در فوتبال نداشته است. در سابقه فتحی سمت‌هایی چون مدیرعاملی در باشگاه‌های برق شیراز، عقاب تهران و بهمن کرج دیده می‌شود که تمامی این باشگاه‌ها منحل شده‌اند. او پس از جدایی از کمیته انضباطی 25 سال پست فوتبالی نداشت و سال گذشته جانشین افتخاری در استقلال شد.


شیوه اخراج عجیب شفر


فتحی در هیئت مدیره باشگاه استقلال جانشین افتخاری شد و مدت زیادی در سمت سرپرست به فعالیت خود ادامه داد؛ اما آبی‌پوشان حتی در زمانی که سیر صعودی را با استراماچونی آغاز کردند و آرام‌آرام به صدر جدول رسیدند، آرامش کافی نداشتند. استقلال در دوران مدیریت فتحی با سختی‌های زیادی مواجه شد که مهم‌ترین آن اخراج عجیب وینفرد شفر بود. سرمربی آلمانی به‌جای واژه اخراج با کلمه تعلیق مواجه شد و فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی موقت هدایت آبی‌ها را بر عهده گرفت.


امیرحسین فتحی آندره‌آ استراماچونی


صعود استقلال از رده پانزدهم به صدر جدول


در پایان فصل گذشته و با جدایی مجیدی، مدت‌ها بحث حضور سرمربی خارجی مطرح بود تا اینکه آندره‌آ استراماچونی سرمربی استقلال شد اما کارنامه ضعیف این مربی نگرانی زیادی برای هواداران و پیشکسوتان آبی‌پوش ایجاد کرد. شروع کار سرمربی ایتالیایی بسیار ضعیف بود اما او پس از شکست در دربی و باوجوداینکه استقلال در پایان هفته چهارم در رده پانزدهم جدول بود، توانست تیمش را به شرایط خوبی برساند و آبی‌پوشان در هفته سیزدهم با شکست شهر خودرو به صدر جدول رسیدند.


بی‌توجهی به هشدار استراماچونی


استقلال پیش از برتری مقابل شهر خودرو در خانه تراکتور برنده شد و سپاهان با اشتباه مسلم داوری برابر شاگردان استراماچونی بازنده نشد اما این سرمربی ایتالیایی پس از صعود به صدر جدول، آخرین اخطار را به مدیریت باشگاه و شخص فتحی برای پرداخت مطالباتش داد؛ اما بی‌توجهی به این هشدار باعث شد تا استراماچونی به همراه دستیارانش، تصمیم به فسخ یک‌طرفه قرارداد بگیرند و فیفا را به داوری فرا بخواند.


موافقت سلطانی‌فر با استعفای فتحی


نحوه انتقادات از عملکرد فتحی با هجوم هواداران به ساختمان باشگاه استقلال شکل دیگری به خود گرفت و وزارت‌های امور خارجه و ورزش و جوانان وارد عمل شدند تا زمینه بازگشت استراماچونی به ایران فراهم شود. خبر استعفای شفاهی امیرحسین فتحی تکذیب شد؛ اما مسعود سلطانی‌فر با این استعفا موافقت کرد و از اعضای هیئت مدیره خواست تا فرد جدیدی جایگزین فتحی شود. این رفتار سلطانی‌فر شائبه برکناری فتحی را تقویت کرد و حالا او سمتی در استقلال ندارد.


مهم‌ترین موضوعی که باعث جدایی فتحی از استقلال شد و وزارت ورزش را ناچار به برکناری فتحی کرد، تساوی استقلال برابر پیکان بود. آبی‌پوشان برابر مدعیان اصلی قهرمانی نتایج خوبی گرفتند؛ اما در مصاف با پیکان در پایین جدول قرار دارد دو امتیاز از دست دادند و اگر درخشش سید حسین حسینی در مهار پنالتی مهاجم پیکان نبود، شاید آبی‌پوشان بازنده می‌شدند.


فتحی ناچار به استعفا شد


قطعاً وزارت ورزش نمی‌خواهد مسائل مالی بهانه‌ای باشد که منجر به جدایی قطعی استراماچونی شود و مذاکره سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با سفیر ایتالیا و خداحافظی با فتحی گام‌هایی است که منجر به بازگشت سرمربی ایتالیایی شود و البته پذیرش شروطی که استراماچونی در قراردادش درخواست کرده در مراحل بعدی است. وزیر ورزش می‌داند فتحی یکی از موانع بازگشت استراماچونی بوده است و برای همین با جدایی او که البته با فشار هواداران و با اجبار همراه بود، موافقت کرد.


انتهای پیام/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته