دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی:

دانشجویان توانایی تغییرات بنیادین علمی جامعه را دارند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: «اگر دانشجویان بخواهند، می‌توانند تغییرات بنیادین علمی در جامعه ایجاد کنند، امروز تغییردادن جهان در گرو علم و فناوری‌های دانشمندان است.»
کد خبر : 449462
20191209_103606.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مراغه، عزیز جوانپور ظهر امروز در چهارمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه اظهار کرد: «اگر دانشجویان بخواهند، می‌توانند تغییرات بنیادین در جامعه ایجاد کنند.»


وی افزود: «سؤال این است که فلسفه وجودی تعیین این روز به‌عنوان روز دانشجو که قبل از انقلاب این حادثه اتفاق افتاده و افتخاری است برای جنبش دانشجویی که آغازگر عصر جدید در ایران اسلامی بودند و تحول بزرگی را رقم زدند، چیست؟»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی عنوان کرد: «این روز یادآور این است که اگر دانشجویان بخواهند، می‌توانند تغییرات بنیادی در جامعه ایجاد کنند و همان مبارزه‌ای که در ۱۶ آذر ۳۲ شروع شد، سبب شد که ما در انقلاب اسلامی سال ۵۷ به پیروزی برسیم.»


جوانپور بیان کرد: «امروز پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، دوباره بازخوانی کنیم که چرا ۱۶ آذر به‌عنوان روز دانشجو برای ما دارای اهمیت است و ما به‌عنوان وارثان این دانشجویانی که در سال ۳۲ به شهادت رسیدند، در قبال ایران اسلامی و خون شهدای عزیز چه رسالتی داریم.»


وی خاطرنشان کرد: «قیام، مبارزه و شهادت دانشجویان در 16 آذر در حقیقت سرفصلی شد برای جنبش دانشجویی کشور که مبارزه با آمریکا و استکبار جهانی را آغاز کردند. همان دانشجویان بودند که پس از انقلاب لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند و حضرت امام فرمودند انقلاب دوم بود. در ۴۰ سال گذشته انقلاب باز هم ثابت شد که آمریکایی‌ها به‌عنوان دشمن اصلی ملت ایران دست از سر ما برنخواهند داشت و اگر ما بخواهیم دشمن را به عقب برانیم، چاره‌ای جز این نداریم که وارد مبارزه با استکبار شویم، البته مبارزه با استکبار وجوه مختلفی دارد و هر زمانی به شکل مختلف خودش را نشان خواهد داد.»


مبارزه امروز دانشجویان با استکبار از طریق پیشرفت علمی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی تأکید کرد: «اگر دیروز ما به حضور آمریکا در ایران اعتراض و لانه جاسوسی آمریکا را اشغال کردیم و ۴۰ سال آمریکایی‌ها ما را تحریم کردند و جلوی ملت ایران ایستادند تا جلوی پیشرفت و ترقی ما را بگیرند، اما امروز بعد از 40 سال می‌بینیم که جوانان و نوجوانان ما با اراده جدی و مصمم در مبارزه با آمریکا بسیار پیشرو و پیشقدم هستند. امروز حضور نخبگان دانشجو در عرصه تولید علم، پژوهش و فناوری قطعاً می‌تواند یک مبارزه در مقابله با استکبار تلقی شود.»


جوانپور یادآور شد: «اگر آمریکایی‌ها امروز خودشان را قدرت برتر جهان می‌دانند، به‌خاطر تسلطی است که از نظر علمی و فناوری و دارابودن تمام تکنولوژی‌های پیشرفته دارند و اگر ما موفق شویم تکنولوژی و فناوری خودمان را در ایران اسلامی بدون وابستگی به جهان غرب گسترش و توسعه دهیم و پیشرفت‌هایی در حوزه علمی و فناوری کسب کنیم، خواهیم توانست در مقابل آمریکا بایستیم و پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی به اثبات رسید که آمریکا قدرتی نیست که نشود در مقابل آن ایستاد.»


سیاست‌های آمریکا در منطقه رو به افول و نابودی است


وی ادامه داد: «انقلاب اسلامی نشان داد که این توانمندی را دارد تا مقابل آمریکا بایستد، نه تنها در ایران اسلامی بلکه ملت‌های منطقه و جهان به این نتیجه رسیدند که هیمنه و هیبت آمریکا امروز به پایان رسیده و به پایان خودش نزدیک می‌شود و هر روز ما شاهد شکست آمریکا در منطقه هستیم و سیاست‌های آمریکا در منطقه روز به روز رو به افول و نابودی است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اضافه کرد: «روزی قدرت موشکی ایران و فناوری هسته‌ای ما خار چشم دشمنان شد و کسی باور نمی‌کرد؛ ولی جوانان ما به این امر دست پیدا کردند و تمام آن تکنولوژی‌هایی که امروز جوانان و نخبگان بومی‌سازی کرده‌اند، ناشی از این است که ما خودمان را باور کرده‌ایم که می‌توانیم و این کار انجام شد.»


جوانپور تصریح کرد: «دانشجویان عزیز، تنها راه نجات کشور در این است که ما خودمان را باور کنیم، نخبگان را باور کنیم، توانمندی‌های جوانان و دانشجویان خود را باور کنیم و بدانیم که این شدنی و امکان‌پذیر است. دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما باید به این سمت حرکت کنند و این تحول عظیم را در جامعه به وجود بیاورند.»


وی گفت: «شاید امروز بهترین فرصت است که با وجود تحریم‌ها بتوانیم به توانمندی‌هایی که شاید خودمان هم باور نمی‌کردیم، برسیم، همین دیروز در بحث جنگ تحمیلی ما هیچ چیز نداشتیم؛ ما با دست خالی مقابل قدرت‌های بزرگ ایستادیم.»


دشمنان جرئت نزدیک‌شدن به مرزهای ایران را ندارند


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی بیان کرد: «امروز دشمنان ما از موشک‌های ایران می‌ترسند و جرئت نزدیک‌شدن به مرزهای ایران را ندارند. قدرتی که جوان‌های ما در شرایط بسیار بد تحریم ایجاد کردند.»


جوانپور اظهار کرد: «امروز اگر بر اثر تحریم، مشکلات جدی در صنایع و در اداره کشور داریم، به این دلیل است که متأسفانه در برخی از مسئولان ما این باور وجود ندارد. چرا کشوری که می‌تواند موشک بسازد، نتواند یک خودروی ملی داشته باشد؟ این ناشی از این است که مسئولان و جوانان ما را، نخبگان ما را و توانمندی‌های جوانان ما را هنوز باور نکرده‌اند. امروز در شرایط تحریم بهترین فرصت است که ما بتوانیم توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانیم و این شدنی است و قطعاً خواهد شد.»


وی تصریح کرد: «امروز دشمنان از این می‌ترسند که اگر این تحریم‌ها چند صباحی هم ادامه پیدا کند، ایران به فناوری‌های نو دسترسی یافته و خودش را از وابستگی رها خواهد کرد؛ بنابراین دنبال بهانه‌ای هستند که تحریم‌ها را بردارند و دوباره سیل واردات شروع شود. اینکه دوباره تولیدات خارجی وارد کشور شود بدون اینکه ما تولید داشته باشیم و آنها بخواهند بازار ایران را دوباره تسخیر کنند. این شرایط بسیار خوبی برای آنهاست.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: «عزیزان، اگر دشمن در دوران جنگ به ما حمله کرد، به این دلیل بود که از نظر نظامی ضعیف بودیم، امروز چرا به ما حمله نمی‌کند؟‌ چون از نظر نظامی قوی هستیم. اگر امروز دشمن ما را تحریم می‌کند، به‌دلیل این است که  در حوزه اقتصاد و فناوری ضعیف هستیم. باید قوی بشویم و تنها راه مقابله با تحریم‌های دشمن مجهزشدن به علم و فناوری و تکنولوژی است.»


دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال حل مسئله است


جوانپور افزود: «امروز دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال حل مسئله است. دنبال این است که مشکلات کشور در جامعه و استان و شهر خود را حل کند و این نیز امکان‌پذیر است. باید در دانشگاه این زمینه فراهم بشود. مسئولان دانشگاه باید این فضا را فراهم کنند. استادان باید دست نخبگان را بگیرند و در این عرصه حضور فعال داشته باشند.»


وی ادامه داد: «روز دانشجو  یعنی اینکه دانشجو باید در حوزه علم و فناوری وارد شده و تلاش کند. ما باید خودمان را نشان بدهیم. امروز تغییردادن جهان در گرو علم و فناوری‌های دانشمندان است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآور شد: «واحد مراغه یکی از دانشگاه‌های موفق استان آذربایجان شرقی در حوزه پژوهش و فناوری است. اگر بخواهیم چند واحدی در استان نام ببریم، پس از تبریز قطعاً واحد مراغه جزء نخستین دانشگاه‌هاست. ظرفیت دانشگاه بسیار بالا و در کنار آن انتظارات نیز از این دانشگاه بسیار بالاست.»


جوانپور عنوان کرد: «امیدواریم که این دانشگاه بتواند در حل مشکلات جامعه، بحث کارآفرینی و اشتغال، راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان و موضوعاتی که امروز مورد نیاز جامعه ماست، پیشرو و پیشقدم باشد و قدم‌هایی بردارد که بتواند بخشی از نیازهای کشور را برطرف کند. از اطلاعاتی که در دست است و گزارش‌هایی که به استان ارسال می‌شود، نمونه طرح‌های پژوهشی این واحد نشانگر این است که استادان و دانشجویان این واحد بسیار فعال هستند.»


به گزارش آنا، در این جشنواره از نخبگان علمی و پژوهشی، قهرمانان ورزشی، برندگان مسابقات قرآن و عترت و مسابقات فرهنگی و هنری دانشگاه با اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی تجلیل شد.


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته