دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 20:46
در دیدار با وزیر امورخارجه عربستان

اشتاین‌مایر: نقش ایران در خاورمیانه مهم است/ «بشار اسد» جایی در آینده سیاسی سوریه ندارد

وزیر امورخارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود گفت ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد و باید تلاش کرد این نقش مفیدتر باشد.
کد خبر : 44890

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از فارس، شبکه «العربیه» گزارش کرد: «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر امورخارجه آلمان در نشست خبری مشترک با «عادل جبیر» وزیر امورخارجه عربستان گفت با مقام‌های سعودی درباره بحران سوریه گفت‌وگو کردیم و گفتیم باید با اتخاذ اقدامات موازی از سویی با داعش جنگید و از سوی دیگر حل سیاسی بحران را تشویق کرد ولی از عربستان می‌خواهیم نسبت به این موضوع با فکر بازتری برخورد کند.


وی افزود: یکی از معارضان سوری به من گفت که بدون «بشار اسد» نمی‌توان وضعیت موجود این کشور را حل و فصل کرد. در آینده دور جایی برای «اسد» در سوریه وجود نخواهد داشت اما همه می‌دانند برای زمینه‌سازی برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه «اسد» می‌تواند در قدرت باشد. همچنان در این کشور درباره سرنوشت «اسد» سردرگمی وجود دارد.


وزیر امورخارجه آلمان درباره حملات هوایی روسیه به خاک سوریه برای هدف قرار دادن مواضع داعش گفت که این موضوع وضعیت موجود را پیچیده‌تر کرده است اما از گفت‌وگو و همکاری آمریکا و روسیه در این زمینه استقبال می‌کنیم.


وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 گفت: پیشتر نیز گفته‌ام که امضای توافق به تنهایی به اعتماد سازی منجر نمی‌شود اما این توافق انتخابی پیش روی ایران است که می‌تواند به رهایی این کشور از نقشی که پیشتر اجرا کرده بود، منجر شود.


وزیر امورخارجه آلمان گفت: به همین دلیل باید در چارچوب توافق، اقدامات ایران تحت نظارت باشد و این موضوع می‌تواند آغاز همکاری ما با این کشور باشد و می‌دانیم که مسیر سختی پیش روی داریم اما این موضوع می‌تواند در از بین رفتن خلأیی که در خاورمیانه ایجاد شده است، کمک کند.


وی افزود: ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد و باید تلاش کرد این نقش مفیدتر باشد.


از سوی دیگر «عادل جبیر» در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه ایران چه باید بکند تا نقشی در حل بحران سوریه داشته باشد، مدعی شد ایران کشوری متجاوز است که خاک کشوری عربی را اشغال کرده است. اگر می‌خواهد نقشی در حل بحران داشته باشد باید نیروهای خود و نیروهای حزب‌الله را از سوریه خارج کند و دست از حمایت تسلیحاتی از «بشار اسد» بردارد.


وی افزود: بر اساس توافق ژنو 1 باید هیأتی انتقالی تشکیل شود و این هیأت مسئولیت ایجاد دولت انتقالی را خواهد داشت و بعد از تشکیل کمیته انتقالی «اسد» باید از قدرت کناره‌گیری کند و این موضوعی است که ما بر آن پافشاری می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته