دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1398 - 09:46
روحانی:

می‌‌دانستم اگر جواب تلفن اوباما را بدهم با لنگه کفش در فرودگاه از من استقبال می‌شود/ اعترافات دستگیرشدگان اغتشاشات پخش خواهد شد

رئیس‌جمهور درباره تماس تلفنی خودش با اوباما گفت: می‌دانستم اگر جواب رئیس‌جمهور آمریکا را بدهم، عده‌ای با لنگه کفش با من در فرودگاه برخورد می‌کردند.
کد خبر : 448306
157544872406758100.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی صبح امروز در بیست‌و‌ششمین همایش بیمه و توسعه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا، اظهار کرد: «در آخرین لحظات ترک نیویورک پاسخ تلفن رئیس جمهور آمریکا را دادم و آن صحبت کوتاه 20 دقیقه‌ای، لوکوموتیوی بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود و باعث شد در کمتر از 100  روز به توافق موقت ژنو رسیدیم».


وی با اشاره به اینکه عربستان و اسرائیل عوامل اصلی نفوذ بر آمریکا برای خروج از برجام و تشدید فشارها بودند، افزود: «هیچ کس باور نمی‌کرد که ما در مذاکرات می‌توانیم از 6 قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران حق غنی‌سازی در کشور خود را دارد».


روحانی با بیان اینکه ما در سال 1393 می‌توانستیم به توافق برسیم اما سال 1394 به توافق رسیدیم زیرا عربستان و اسرائیل به وین رفتند و توافق را به تأخیر انداختند، ادامه داد: «آنها به آمریکا گفتند آنقدر قیمت نفت را پایین می‌آوریم تا ایران هر قراردادی را که شما می‌خواهید امضا کند. قیمت نفت به یک‌چهارم رسید و آنها گفتند اینجا جایی است که ایران نمی‌تواند کشور را اداره کنند».


وی درباره تماس تلفنی خودش با اوباما، توضیح داد: «می‌دانستم اگر جواب رئیس‌جمهور آمریکا را بدهم عده‌ای افراطی با لنگه کفش با من در فرودگاه برخورد می‌کردند؛ اما من باید به وجدان خودم پاسخ می‌دادم».


رئیس‌جمهور عنوان کرد: «افراطیون گفتند از برجام خارج شوید تا نظام  ایران سقوط کند، آن وقت پیروز تاریخ خواهی شد چون ایران را شکست دادی. ترامپ و اطرافیان می‌خواستند ادای ریگان را در بیاورند. در برجام بزرگترین کلاه بر سر ترامپ رفت. هنوز داریم به برجام عمل می‌کنیم».


وی تصریح کرد: «در نیویورک هر روز به من پیغام می‌دادند. آن قدر در هتل ترافیک بود که اصلاً نتوانستم جز یک بار آن هم برای شرکت در مجمع عمومی از هتل خارج شوم. آمریکایی‌ها چیزی در سر سران انداخته بودند که بار همه چیز را گردن ایران بیندازند. این را همه رهبران به من گفتند، بیا مذاکره کن همه تحریم‌های آمریکا برداشته می‌شود. ما می‌خواستیم این توطئه را بشکنیم و بگوییم، مشکلی برای ملاقات نداریم، اما تحریم‌ها را رئیس جمهور آمریکا بردارد ما یک ساعت بعد با او ملاقات می‌کردیم».


روحانی خاطرنشان کرد: «هر وقت آمریکا تحریم غلط، نادرست و تروریستی خود را کنار بردارد، بلافاصله سران 5+1 می‌توانند مذاکره کنند. برخی جوانان می‌گویند ما لجبازی می‌کنیم و برویم مذاکره کنیم، نه این طور نیست ما بهانه را از دست آنها گرفتیم».


وی با اعلام اینکه دولت برای 18 میلیون خانوار کمک معیشت در نظر گرفته است، ادامه داد: «اول قرار ما این بود کمک برای خرید اجناس باشد و خودم هم موافق پرداخت نقدی نبودم».


روحانی با بیان اینکه این مُروّت نیست که بگویم چون تا سال 1400 رئیس جمهورم، سال 1401 به من مربوط نیست، تصریح کرد: «از وزیر نفت می‌خواهم به مردم بگوید در این طرح سهمیه‌بندی بنزین، چقدر صرفه‌جویی شده است. تمام وسایل نقلیه بنزین‌سوز همه این‌ها با پول دولت دوگانه‌سوز خواهند شد. 1 میلیون و 400 هزار خودرو مشمول این طرح خواهد شد».


وی درباره آشوب‌های اخیر در کشور هم گفت: «آن‌هایی که مجرم هستند باید طبق قانون با آنها برخورد شود و آن‌هایی که جرم کوچکی انجام دادند، با رأفت اسلامی برخورد شود؛ البته اعترافات دستگیرشدگان در اغتشاشات اخیر پخش خواهد شد».


رئیس جمهور با اشاره به اینکه 2 سال است که دشمن برای آخر دی و اوایل بهمن برنامه‌ریزی کرده بودند، یادآور شد: «هیئتی 3 نفره را تعیین کردم تا همه موارد را بررسی کنند و گزارش نهایی را به من اعلام کنند».


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته