دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 14:54

وزیر بهداشت: شخصا موضوع مرگ مادران باردار و نوزادان را پیگیری می‌کنم/ از کسی که کوتاهی کرده نمی‌گذرم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه باید نسبت به موضوع مرگ مادران باردار و نوزاد حساسیت خود را افزایش دهیم، گفت: باید در تمام ساختار مراکز درمانی این مساله را رفتارسازی کنیم تا مرگ هر مادر یا نوزاد برای پرسنل به صورت یک فاجعه تلقی شود.
کد خبر : 44830

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در همایش نکوداشت مجریان برتر برنامه ارتقاء کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها گفت: این قدردانی به صورت نمادین است زیرا ممکن است ما در تشخیص‌های خود دچار مشکل شده باشیم اما به طور کلی این جلسه برای قدردانی از خدماتی است که گروه بهداشت و درمان، معاونین درمان، روسای دانشگاه‌ها، روسای بیمارستان‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات برگزار شده است.


وزیر بهداشت افزود: آنچه در هنگام مراجعه بیمار به مراکز درمانی مورد توجه قرار می‌گیرد رعایت حقوق شهروندی و احترام است که این احترام‌ها می‌توانند از بدو ورود بیمار به بیمارستان، صندلی که بیمار بر روی آن می‌نشیند و حتی هوایی که در بیمارستان جریان دارد آغاز شوند و به رفتار پرسنل و پرستاران، پزشکان، کمک بهیاران و مسئولان خدماتی ختم شود. همیشه باید فکر کنیم که این خودمان هستیم که قرار است خدمات درمانی را دریافت کنیم و ببینیم که چه انتظاری را از پرسنل داریم که اگر بتوانیم این انتظار را برآورده کنیم می‌توانیم رضایت مردم را نیز تا حدود زیادی جذب کنیم.


وی گفت: طبق نظرسنجی که در خبرگزاری ایرنا انجام شده است وزارت بهداشت جزو برترین دستگاه اجرایی در سه ماه تابستان انتخاب شده است که البته این میزان رضایتمندی نسبت به فصل بهار افزایش داشته است.


هاشمی عنوان کرد: دولت می‌توانست کمک بیشتری به حوزه سلامت داشته باشد که در این صورت ما می‌توانستیم بیش از این مقدار رضایت مردم را جلب کنیم که امید است در شش ماه آینده دوستان بتوانند این موضوع را جبران کنند.


وزیر بهداشت با توجه به تجهیزات و امکانات توزیع شده در بیمارستان‌ها خطاب به روسای بیمارستان‌ها گفت: از شما می‌خواهم از آنچه بین شما توزیع شده به خوبی مراقبت کنید زیرا یکی از مشکلات ما در بخش دولتی این است که یا مراقبت از تجهیزات بسیار ضعیف است و یا مراقبتی نمی‌کنیم برای مثال وقتی آخرین تجهیزاتی را برای بیمارستان تهیه می‌کنیم دلسوزی نسبت به نگهداری آن انجام نمی‌دهیم یعنی مهندسی برای نظارت و تعمیر آن استخدام نمی‌کنیم.


هاشمی با تاکید بر اینکه تجهیزات توزیع شده در بیمارستان‌ها جزو اموال دولتی و مردم است گفت: این تجهیزات با پول مردم تهیه شده است و ما باید به نحو احسن از آن مراقبت کنیم همچنین باید افتخار کنیم زیرا این اموال مردم است و با هزینه مراقبت و حفظ آن را انجام دهیم البته قدم بعدی توسعه بخش اورژانس هم جزو برنامه بیمارستانی است که باید بیش از آنچه که به بیمارستان‌ها رسیدگی شده به بخش اورژانس رسیدگی شود.


وزیر بهداشت گفت: اورژانس بیمارستان‌ها باید مرتب، منظم و دارای بهترین‌ها باشد زیرا اورژانس خط مقدم درمان است و بیمارانی که به آن مراجعه می‌کنند به صورت پیش‌بینی نشده به آن مراجعه می‌کنند.


وی افزود: متاسفانه گاهی در برخی بیمارستان‌ها می‌بینیم که مبتدی‌ترین پزشک، پرستار و نیروهای خدماتی را برای اورژانس در نظر می‌گیرند این در حالی است که این موضوع کاملا باید برعکس باشد به گونه‌ای که بهترین و مجرب‌ترین کادر درمان و خدماتی باید در اورژانس باشند که با اجرای این موضوع می‌توان از جان مردم محافظت کرد و از بروز معلولیت‌ها پیشگیری کرد زیرا اگر در اورژانس خطایی رخ دهد آن خطا تا ترخیص بیمار ادامه می‌یابد.


وزیر بهداشت با تاکید بر کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها گفت: نیروی انسانی مهم است و به بیمارستان‌ها ابلاغ می‌شود که خود پرستار و کمک پرستار تربیت کند البته مشروط به داشتن مجوز از دانشگاه پرستاری.


هاشمی افزود: من فکر می‌کنم معاونت بهداشتی علاوه بر اینکه کار بسیار سختی داشته بدین صورت که اول خدمتی را تعریف کرده و سپس نیروی آن را جذب نبوده موفق‌تر از معاونت درمان عمل کرده است زیرا خدمت در حوزه درمان تعریف شده و فقط باید در این خصوص خرید خدمت انجام شود اما باید قبول کنیم که امکان استخدام وجود ندارد. حدود 17 تا 18 هزار پرستار در سال گذشته بازنشسته شدند که بر اساس قانون باید به ازای هر پرستار یک نیرو استخدام شود اما به ما مجوز نمی‌دهند . ما بخشی از بودجه را صرف هتلینگ بیمارستان‌ها کرده‌ایم اما بخش دیگر را باید صرف جذب نیروی انسانی کنیم.


وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر معاونت درمان به بحث نظارت بیشتر بها بدهد و بیمه‌ها را رها نکند به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنیم و اگر بیمه‌ها همکاری نکنند، دولت و رئیس جمهوری باید چاره‌ای بیندیشد. مردم را نمی‌توان رها کرد زیرا آنها برای حق بیمه پول پرداخت می‌کنند و خواهان دریافت خدمت هستند پس نمی‌توانیم بگوییم اگر از دولت طلبکار هستید پاسخ بهداشت و درمان مردم را ندهید.


وزیر بهداشت تصریح کرد: بیش از 30 درصد مردمی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند قبلا مراجعه نمی‌کردند زیرا بیمه نبودند و ما این موضوع را مدیون همکاری دولت برای بیمه کردن افراد هستیم.


هاشمی گفت: بیمارستان‌ها باید به نیروهای طرحی خود نظیر پزشکان و پیراپزشکان احترام کنند زیرا گاهی این افراد از من شکایت می‌کنند که روسای بیمارستان‌ها به آنها توجه نمی‌کنند که این زشت است و آسیب آن متوجه مردم می‌شود لذا روسای بیمارستان‌ها باید کمک کنند که دوره‌ای که نیروهای طرحی در بیمارستان‌ها هستند بهترین دوره پزشکی آنها باشد و آنها با اشتیاق به مردم خدمت کنند.


وی افزود: ما نیروهای طرحی را ممنوع می‌کنیم که دریافت غیر قانونی از مردم نداشته باشند و در دوره گذراندن طرح خود حق تاسیس مطب نیز نداشته باشند که گاهی بعضی از این نیروها برای گذراندن طرح خود برای مدت‌ها از خانواده و همسر خود دور می‌شوند بنابراین منصفانه نیست که علاوه بر این سختی‌ها و ممنوعیت‌ها برخورد خوبی با آنها نشود.


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش درباره مرگ مادران باردار و نوزاد در حین زایمان گفت: وضعیت ما در بخش مرگ مادران و نوزادان نسبت به افغانستان، پاکستان و عراق خوب است اما وضع موجود با توجه به فرهنگ، سواد و موقعیت اقتصادی مردم خوب نیست. ما باید برای هر مرگ مادر و نوزاد حساسیت خود را افزایش دهیم و از هیچ کس نگذریم.


دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه من شخصاً موضوع مرگ مادران باردار و نوزادان را پیگیری می‌کنم و از هیچ کس که کوتاهی کرده نمی‌گذرم، گفت: برای بنده فرقی ندارد کسی که کوتاهی کرده پزشک است یا رئیس بیمارستان؛ ما باید رفتارسازی کنیم و حساسیت خود را نسبت به این مساله افزایش دهیم زیرا به این صورت متخصص زنان، متخصص بیهوشی و تمام خدمت‌گذاران متوجه این حساسیت می‌شوند و مرگ هر مادر یا نوزاد را یک فاجعه برای خود می‌دانند.


انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر بهداشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته