دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1398 - 17:18
رسول فلکی:

صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌‌های جدید دولتی به مناسب‌سازی معابر برای معلولان مشروط شود

یک فعال و کنشگر مسائل اجتماعی پیشنهاد کرد صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌‌های جدید دولتی و مجتمع‌های بزرگ در شهرها مشروط به مناسب‌سازی معابر برای معلولان، جانبازان، کهنسالان و ... شود.
کد خبر : 448249
637109767993194939.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا رسول فلکی به مناسبت روز جهانی معلولان (سوم دسامبر مصادف با 12 آذر)، ضمن انتقاد از عدم مناسب‌سازی معابر شهری برای سهولت رفت و آمد معلولان، گفت: طبق ماده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان «کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به‌نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مند از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود. این در حالی است که با وجود تصریح قانونی این امر هنوز به‌صورت کامل در کشور محقق نشده است و معلولان بسیاری برای تردد در شهرها حتی کلان‌شهرها با مشکلات فراوانی مواجه هستند.»


وی با بیان اینکه طبق آمارهای اعلام شده حدود 10 تا 11 میلیون معلول در سطح کشور وجود دارد، گفت: یکی از شاخصه‌های سنجش عدالت در مدیریت شهری مناسب‌سازی و استانداردسازی فضاهای شهری برای استفاده عموم مردم از این فضاها است. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم امروز معلولان بسیاری امکان تردد در فضاهای عمومی شهرها به‌واسطه مناسب نبودن معابر شهری را ندارند و عملاً نمی‌توانند از این حق بدیهی و قانونی خود استفاده کنند.


رسول فلکی ادامه داد: البته مناسب سازی معابر شهری صرفاً به منظور استفاده معلولان نیست بلکه امروز سالخوردگان بسیاری در کشور زندگی می‌کنند که می‌توانند به‌واسطه این مناسب‌سازی معابر به‌راحتی و بدون کمک دیگران در شهرها تردد کنند.


پیرشدن جمعیت کشور طی دو دهه آینده دلیل دیگری است که رسول فلکی از آن به عنوان یکی از ضرورت‌های مناسب‌سازی معابر شهری نام ‌برد و تصریح کرد: روند سنی جمعیت و میزان زاد و ولد در کشور نشان می‌دهد جمعیت ایران در حال پیر شدن است لذا از همین امروز باید به فکر آینده بود و زیرساخت‌ها و بسترهای تردد آسان و با سهولت را برای پیران آینده کشور فراهم کرد.


مناسب سازی معابر شهری صرفا به منظور استفاده معلولان نیست بلکه امروز سالخوردگان بسیاری در کشور زندگی می‌کنند که می‌توانند به واسطه این مناسب‌سازی معابر به راحتی و بدون کمک دیگران در شهرها تردد کنند.


این فعال و کنشگر مسائل اجتماعی با اشاره به شاخصه‌های مناسب سازی معابر شهری گفت: تعریض پیاده‌روهای باریک، ممانعت از تردد موتورسیکلت‌ها، ساماندهی دست‌فروشان پیاده‌راه‌ها، رعایت استانداردهای لازم برای سوار شدن معلولان در وسایل حمل و نقل عمومی و پر کردن چاله‌های شهری از جمله اقداماتی است که در این زمینه باید برای آن چاره‌اندیشی شود.


رسول فلکی با بیان اینکه رضایتمندی همه شهروندان از امکانات شهری از جمله استانداردهای بین‌المللی است که امروزه در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار می‌گیرد، بهسازی و مناسب‌سازی معابر شهری را از جمله این استانداردها برشمرد و گفت: بدون تردید مناسب سازی معابر شهری رابطه مستقیمی با شادابی و نشاط اجتماعی معلولان دارد. معلولی که نتواند از خدمات شهری همچون سایر شهروندان استفاده کند خواه ناخواه به سمت گوشه نشینی سوق پیدا می‌کند و این بدترین حالتی است که می‌توان برای یک معلول متصور شد، لذا مسئولیت اجتماعی همه سازمان‌ها و ارگان‌ها از شهرداری گرفته تا سازمان بهزیستی ایجاب می‌کند گام‌های اساسی در این زمینه بردارند.


معماری ساختمان‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی از دیگر مصائبی است که رسول فلکی از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های معلولان در تردد به این سازمان‌ها یاد کرد و گفت: امروز بسیاری از ساختمان‌های دولتی قدیمی هستند و از آنجا که فکری برای تردد معلولان نشده است، عملا امکان استفاده معلولان از آن‌ها فراهم نیست. همچنین بسیاری از شرکت‌های خصوصی از چنین امکانی بی‌بهره‌اند و این مسئله معلولان عزیز را در پیگیری کارهای اداری و سازمانی با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.


وی در ادامه پیشنهاد کرد صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌‌های جدید دولتی و مجتمع‌های بزرگ در شهرها مشروط به مناسب سازی معابر برای معلولان، جانبازان، کهنسالان و ... شود.


منبع:پانا


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب