دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1398 - 16:37
تازه‌های نشر؛

«در کشاکش دین و دولت» در کمتر از 2 ماه به چاپ سوم رسید

کتاب محمدعلی موحد با عنوان «در کشاکش دین و دولت» در کمتر از دو ماه به چاپ سوم رسید.
کد خبر : 448237
f1074f6f-ad85-4d86-a828-be3a9d43a90f.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «در کشاکش دین و دولت» اثر محمدعلی موحد مورخ، مولوی‌پژوه و حقوقدان برجسته ایرانی از سوی نشر ماهی به چاپ سوم رسید.


این کتاب که حاصل پژوهش‌های موحد در باب رابطه میان دین و دولت در اسلام و ارتباط ایران و ایرانیان با این مقوله است با گزارشی فشرده از دوران ۳۰ ساله پس از رحلت پیغمبر اکرم در سال ۱۱ هجری تا صلح امام حسن(ع) و معاویه در سال ۴۱ هجری آغاز می‌شود و در پی آن، موحد چنان که خود گفته است می‌کوشد «با دقت در مضمون روایت‌های مورخان و تعمق در زیر و بم آن‌ها، تصویری بالنسبه معقول و قابل اعتماد آن دوران به دست دهد».


موحد در کتاب «در کشاکش دین و دولت» دو نگاه را از دو منظر به این دوران سی ساله به مخاطب ارائه می‌دهد. یکی نگاهی که عمده تمرکزش بر مقوله شکل‌گیری و تأسیس حکومت اسلامی و مقوله خلافت است و دیگری نگاهی که بر نزاع‌های برآمده از شکل‌گیری این حکومت ناشی شده تمرکز دارد. به عنوان نمونه در بخش «نگاه اول» از فصل اول کتاب، محمدعلی موحد به مقولاتی مانند «تصویری از حکومت در صدر اسلام»، نسبت ساخت حکومت خلیفه‌ای با ساخت پادشاهی، ابعاد مقوله بیعت و... پرداخته است و در بخش «نگاه دوم» مقولاتی مانند «نزاع در میان قریشیان»، «نخستین ترور سیاسی در اسلام»، «چگونه مسلمانان بر خلیفه شوریدند؟»، «نزاع خانگی و ماجرای جنگ شتر» و... می‌پردازد.


محمدعلی موحد در بخشی از مقدمه‌ی کتاب آورده است: «چهل پنجاه سال پیش بود که طرح پژوهشیِ علمی ـ انتقادی در باب دین و دولت و رابطه آن‌ها در ایران بعد از اسلام در ذهن من شکل گرفت. بررسی‌ها آغاز شد و تکه‌تکه یادداشت‌ها فراهم آمد. حتی پیش‌نویس بخش‌هایی از فصولی را که بالنسبه انسجامی در میان اجزای آن می‌یافتم در قلم آوردم. اما گستردگی موضوع بیش از آن بود که فکر کرده بودم. به قول قدما، «تشتت قال و تصاریف احوال» هم در پی‌ام بود و مشغولیت‌های ذهنی دیگری مرا از تعقیب و تکمیل طرح بازداشت و آن‌کار نیمه‌تمام روی دست من ماند. در این اواخر که گاهی اتفاق می‌افتاد و در آن یادداشت‌های قدیم می‌نگریستم، با خود اندیشیدم که دست‌کم همان بخش‌ها را که در قلم آمده است به صورت مقاله‌هایی در کنار هم جمع کنم و به چاپ برسانم».


چاپ سوم کتاب «در کشاکش دین و دولت» نوشته محمدعلی موحد در ۳۲۰ صفحه از سوی انتشارات ماهی با قیمت 42 هزار تومان منتشر شده است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته