دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1398 - 22:30

عوارض جبران‌ناپذیر نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا باعث ایجاد بیماری‌های زیادی برای ورزشکاران حرفه‌ای می‌شوند و بهتر است از نوشابه‌های ورزشی استفاده شود.
کد خبر : 448233
نوشابه‌های انرژی‌زا.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند باعث مثبت شدن تست دوپینگ ورزشکاران حرفه‌ای شود.


کربوهیدرات بالا و کافئین موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا باعث شده تا تفاوت عمده‌ای میان این نوشیدنی با نوشابه‌های ورزشی باشد. چراکه وجود کربوهیدرات و کافئین اضافی، اسیدآمینه‌ای غیرضروری است که انرژی درونی ورزشکار را بالا می‌برد و برای همین مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در کشورهایی که پیشرفت زیادی در ورزش دارند و در المپیک مدال‌های زیادی کسب می‌کنند مصرف این نوشیدنی‌ها به دلیل عوارض زیاد ممنوع است.


مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا باعث بیماری‌های مختلفی چون پوسیدگی دندان، مشکلات روحی و روانی، دیابت، مشکلات گوارشی، بی‌خوابی، افزایش استرس و اضطراب و افزایش وزن غیرمتعارف می‌شود. به همین دلیل مصرف این نوع نوشابه برای ورزشکاران حرفه‌ای و به‌خصوص زنان باردار و کودکان به دلیل زیان‌هایی که دارد، ممنوع است.


در نقطه مقابل نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های ورزشی قرار دارند که در بهبود کارایی ورزشکاران تأثیر مثبتی دارند و باعث تأمین آب بدن ورزشکاران در هنگام ورزش می‌شوند.کاهش آب بدن ورزشکاران از لحاظ فیزیولوژیکی باعث افت عملکرد آن‌ها می‌شود و با ادامه این روند ظرفیت هوازی ورزشکاران دچار افت محسوسی می‌شود که منجر به اختلال و ایجاد توهم در عملکرد مغز خواهد شد.


اگر کاهش آب بدن تا 10 درصد افزایش داشته باشد احتمال سکته مغزی و قلبی ورزشکار بسیار زیاد است. پزشکان و مشاوران تغذیه به ورزشکاران توصیه زیادی دارند که مراقب افت آب بدن در هنگام ورزش باشند تا عوارض ناگواری سراغ آن‌ها نیاید.


انتهای پیام/4051/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته