دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1398 - 15:47

استیضاح ترامپ به کجا رسید؟ / سایه ابهام بر سر موفقیت روند برکناری رئیس‌جمهور آمریکا

سرنوشت استیضاح دونالد ترامپ به‌ویژه پس از پرونده «اوکراین گیت»، به‌ بزرگ‌ترین پرسش و ابهام در آمریکا تبدیل شده است و مردم منتظرند ببینند که آیا کنگره می‌تواند رئیس‌جمهور این کشور را استیضاح کند یا خیر؟
کد خبر : 448211
12.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: افشای تماس تلفنی دونالد ترامپ با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین به منظور فشار بر این کشور برای انجام تحقیقات از عملکرد مالی «هانتر بایدن»، پسر جو بایدن در شرکت اوکراینی «بوریسما هولدینگز»، جنجال زیادی را در آمریکا به پا کرده است.


این مکالمه تلفنی در زمانی و به‌وسیله یک فرد ناشناس فاش شد که بایدن یکی از رقیبان ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست و باعث شده است تا گمانه‌زنی‌ها درباره اعمال فشار ترامپ بر اوکراین برای پرونده‌سازی با هدف ضربه زدن به بایدن افزایش یابد. در این میان نمایندگان حزب دموکرات اقدام رئیس‌جمهور آمریکا را سوءاستفاده از قدرت تلقی و تحقیقات را در زمینه امکان استیضاح وی آغاز کرده‌اند.


برای اینکه روند استیضاح قوام بیشتری یابد، دموکرات‌ها بر دو محور متمرکز شده‌اند؛ نخست، مذموم شمردن درخواست از یک کشور بیگانه برای مداخله علیه رقیب ترامپ و دوم، جلوگیری از تحقیقات و اجرای عدالت از سوی رئیس‌جمهور آمریکا. نکته مهم در این است که مورد دوم در تحقیقات بازرس مولر بیان شده بود.


گمانه‌زنی‌های سیاسی نشان می‌دهد دموکرات‌ها تاکنون نتوانسته‌اند با مستمسک قرار دادن پرونده «اوکراین‌گیت» میان جمهوری‌خواهان شکاف ایجاد و نمایندگان و سناتورهای این طیف سیاسی را با خود همراه کنند. تحلیلگران سیاسی آمریکا معتقدند به نظر نمی‌آید دموکرات‌ها به رهبری «آدام شیف» توانسته باشند بر موضع جمهوری‌خواهان تأثیر گذاشته باشند و در واقع این جمهوری‌خواهان هستند که با نادیده گرفتن اتهام ترامپ، حمایت از وی را افزایش داده‌اند.


«جان کندی»، سناتور جمهوری‌خواه چندی پیش درباره حمایت از ترامپ این‌گونه توجیه کرده بود که اگر رئیس‌جمهور معتقد باشد جو بایدن (به‌عنوان رقیب سیاسی) فاسد است، حق دارد از اوکراینی‌ها بخواهد درباره‌ موضوع تحقیق کنند و این  خلاف منافع ملی کشور نیست. همچنین «لیندسی گراهام»، از دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه به‌تازگی خواستار آن شده است که تمرکز تحقیقات نه روی ترامپ، بلکه بر «هانتر» پسر بایدن و ارتباط وی با شرکت گاز اوکراین باشد.


ناظران سیاسی در آمریکا معتقدند که مواضع جمهوری‌خواهان به ترامپ بابت اقداماتش اعتماد به نفس داده است. در این میان جمهوری‌خواهان با صراحت بیشتری از ترامپ درباره اتهامات مربوط به رسوایی اوکراین پشتیبانی می‌کنند.


نظرسنجی‌های جدید در آمریکا نشان می‌دهند که بیشتر رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه از ترامپ پشتیبانی می‌کنند. همچنین برخی پایگاه‌های خبری آمریکا همچون هیل نیز رقم 88 درصد را در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند. پیام این نظرسنجی‌ها برای نمایندگان جمهوری‌خواه بسیار روشن است و نشان می‌دهد اگر در برابر ترامپ قرار بگیرند، با ریزش طرفداران خود مواجه می‌شوند و در نتیجه شانس انتخاب دوباره آنها می‌تواند اندک باشد.


به نظر می‌‌آید روند استیضاح و افشاگری‌های مربوط به پرونده اوکراین گیت بر موضع بسیاری از رأی‌دهندگان دموکرات، مستقل‌ها و بسیاری از افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 مشارکت نکردند، تأثیر گذاشته باشد. نظرسنجی‌هایی که به‌وسیله چند مرکز مهم در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهند 50 درصد از پاسخ‌دهندگان از استیضاح ترامپ و برکناری وی حمایت می‌کنند.


تغییر رویکرد مردم آمریکا نشان می‌دهد که روند استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها بدون دستاورد نبوده است، زیرا احتمالاً هر کسی که اکنون از برکناری ترامپ طرفداری می‌کند، در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 (آبان سال 1399) به پای صندوق‌های رأی خواهد رفت و علیه وی رأی خواهد داد.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته