دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آذر 1398 - 12:34
آنا گزارش می‌دهد؛

همسویی سیاسی شهرداری با دولت هم حال هوای تهران را خوب نکرد!

قرار بود با حضور حناچی در مسند شهرداری تهران و تعاملی که این فرد با دولت تدبیر و امید دارد، بخشی از مشکلات تهرانی‌ها به‌ویژه در بحث آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی حل شود، اما این مشکلات نه‌تنها حل نشد بلکه بدهی دولت به شهرداری نسبت به گذشته افزایش نیز پیدا کرد.
کد خبر : 447850
Slide3.JPG

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ کلاف سردرگم حل مشکل آلودگی هوای کلانشهرها از جمله تهران گویا قصد باز شدن ندارد، موضوعی که با بروز پدیده وارونگی هوا در پاییز آغاز می‌شود و پس از یک‌‌‌ماه و تغییر شرایط آب و هوایی تا سال بعد از آن، دیگر به آن توجهی نمی‌شود.


با وجودی‌که قوانین خوبی برای حل مشکل آلودگی هوا همچون قانون هوای پاک، مدیریت مصرف سوخت و قانون توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد، عمل نکردن و عدم اجرای آن تغییری در وضعیت آلودگی هوای تهران ایجاد نکرده است. مدیریت شهری یکی از ارگان‌هایی است که در چنین شرایطی به‌عنوان یکی از متولیان اصلی در بحث آلودگی هوا مورد توجه قرار می‌گیرد ، موضوعی که از سوی مسئولان آن رد شده و نقشی حداقلی را برای خود متصور می‌شوند.


در این خصوص، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با نقش کمرنگ مدیریت شهری در بحث آلودگی هوا مدعی است عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری باعث شده نقش شورای شهر و شهرداری تنها در مباحث ترافیکی خلاصه شود.


هاشمی با بیان این‌که منشأ آلودگی هوای تهران به دو بخش آلودگی ناشی از سیستم گرمایش در منازل، کارخانه‌ها و ادارات و همچنین خودروها تقسیم می‍‌شود که هر کدام سهمی 50 درصدی را در موضوع آلودگی دارند.


وی می‌گوید در بحث مسائل گرمایشی، دنیا به سمت عدم استفاده از سوخت فسیلی حرکت می‌کند ولی کشور ما با توجه به این‌که این منبع سوختی ارزان بوده و تبدیل آن به انرژی پاک همچون برق هزینه‌بر است، ترجیح می‌دهد که همچنان به استفاده از گاز و گازوئیل ادامه دهد و برنامه‌ای برای تغییر این رویکرد وجود ندارد.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است این موضوع حاکمیتی است و تصمیم مبنی بر استفاده یا عدم استفاده از گاز و گازوئیل در گرمایش به سیاست‌گذاران شهر ارتباطی ندارد و این موضوع باری 50 درصد از مسئولیت مدیریت شهری را در کنترل آلودگی هوا را از دوششان برمی‌دارد.


هاشمی منشأ 50 درصد دوم آلودگی هوای پایتخت را خودرومحوری می‌داند که از این میزان نیمی از این سهم را برای تکنولوژی خودروسازی صنعت خودروسازی کشور می‌داند.


وی بر این باور است که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور به‌منظور حمایت از خودروسازان داخلی  نسبت به بهره‌مندی از خودروهای کم‌مصرف در کشور بی‌بهره‌ایم و در عوض مجبور به مصرف خودروهای تولید داخل با میزان مصرف بین 7 تا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر هستیم.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که موضوع خودروها به‌عنوان منابع آلاینده متحرک نیز از اختیار مدیریت شهری خارج است، به‌طورکلی 75 درصد مسئولیت را از دوش شهرداری و شورای شهر برای کنترل آلودگی هوا برمی‌دارد.


هاشمی مشکل 25 درصد باقیمانده آلودگی هوای پایتخت را معطوف به سیاست‌های شهری در استفاده از حمل و نقل عمومی می‌داند که به نوعی به‌واسطه حضور وزارت‌خانه‌های مسئول در این عرصه باز هم نمی‌توان انتظاری از شهرداری و شورا برای کنترل آلودگی هوای پایتخت قائل بود.


از نظر وی به جز شهرداری و شورا، سازمان عمران شهرداری‌ها زیر نظر وزارت کشور، وزارت صمت به‌دلیل نقش در تولید اتوبوس و واگن‌های قطار شهری، وزیر راه به‌عنوان رئیس کمیسیون امور زیربنایی دولت، وزارت نفت و ... در بحث حمل و نقل عمومی درگیر هستند و تصمیمات و عملکرد آنها در سیاست‌های شهری و توسعه حمل و نقل عمومی مؤثر است و اثربخشی چندانی را برای مدیریت شهری باقی نمی‌گذارد.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یک برنامه زنده تلویزیونی به بخشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف در توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها 44 هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع می‌شود و در همین قانون آمده که سالی 4 هزار میلیارد تومان به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد.


هاشمی می‌گوید در 11 سال گذشته چه در دولت آقای احمدی‌نژاد و چه روحانی یک ریال هم در این راستا پرداخت نشده و در واقع حمل و نقل عمومی کشور 44 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.



حمل و نقل عمومی کشور 44 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و در طول 11 سال یک ریال هم تخصیص نیافته است.



وی اذعان می‌کند که افزایش قیمت سوخت که اخیراً اعمال شد، باری را بر روی دوش حمل و نقل عمومی می‌گذارد ولی یک ریال هم از این افزایش نرخ سوخت به حمل و نقل عمومی داده نمی‌‌شود.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این برنامه ضمن اشاره به طرح جامع حمل و نقل عمومی شهر تهران و این‌که در این برنامه 12 خط مترو با 250 ایستگاه دیده شده عنوان کرد: در پایتخت پیش‌بینی روزانه 20 میلیون سفر در شهر تهران شده که باید 15 میلیون آن توسط حمل‌ونقل عمومی انجام شود و سهم مترو 10 میلیون و اتوبوس 5 میلیون سفر پیش‌بینی شده است.


هاشمی می‌گوید علی‌رغم قوانین و مقررات و تدابیر اندیشیده شده در طول 6 سال به جای افزایش 30 درصدی تعداد اتوبوس‌های شهری میزان آن در این مدت 20 درصد نیز کاهش یافته است. تعداد اتوبوس‌های شهری پایتخت در این بازه زمانی از  7 هزار دستگاه به جای رسیدن به 9 هزار به 6 هزار دستگاه تقلیل یافته است.



در طول 6 سال اتوبوس‌های شهری پایتخت از 7 هزار دستگاه به 6 هزار کاهش یافت در حالی‌که این میزان باید به 9 هزار دستگاه می‌رسید.



در این میان بنا بر اذعان رئیس شورای شهر وضعیت مترو نیز چندان حال و روز خوشی ندارد و سرانه قطار شهری در مدت 6 سال  از 1.1 کیلومتر به 0.8 در هر کیلومتر رسیده است.


با چنین شرایطی شاید بتوان نقش مدیریت شهری و کارآمدی آن را در اداره شهر در حوزه کنترل آلودگی هوا را از 100 درصد به 1 درصد کاهش داد که به‌نظر حتی در انجام این یک درصد نیز مدیریت شهری توفیقی نداشته است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در ارتباط با این نقش مدیریت شهری می‌گوید: بی‌عرضگی ما به‌عنوان شورای شهر و شهرداری تهران این است که نتوانستیم مصوبه شورای عالی اقتصاد در سال 97 را مبنی بر خریداری 2 هزار واگن قطار شهری برای کلانشهرها را محقق کنیم.


براساس این گزارش، ارزیابی عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم را شاید بتوان به‌واسطه تعامل با دولت و حضور شهردار تهران در هیئت دولت نقطه عطفی در کارنامه مدیریت شهری دانست. حضوری که پس از 18 سال و با خداحافظی محمد باقر قالیباف پس از 12 سال  تصدی سمت شهرداری پایتخت محقق شد.


حضوری که به‌نظر می‌رسید نقطه قوتی در رفع مشکل پایتخت‌نشینان در راستای رفع مشکلات قبلی همچون عدم پرداخت سهم دولت در تهیه واگن مترو و اتوبوس و چاره‌اندیشی درباره رفع آنها باشد ولی متأسفانه ثمری برای مردم پایتخت نداشت.


شاید شهردار تهران آن زمانی‌که وعده و وعیدهایی را در رقابت برای نشستن بر کرسی بهشت می‌داد و می‌گفت قصد دارد چالش ترافیک را در پایتخت حل کند و سهم حمل و نقل عمومی را در تهران به 25 درصد افزایش دهد چشم امیدش به همین حمایت‌های دولتی بود که آن هم محقق نشد و امروز در پاسخ به راه‌حل مشکل پایتخت دست به دعا برای باد و باران می‌شود.


به‌نظر می‌رسد آنچه به‌عنوان یک گره کور در پایتخت در بحث حمل و نقل عمومی از سوی رئیس شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد، با رایزنی‌های شهردار تهران در هیئت دولت مرتفع شود، موضوعی که نه‌تنها پیشرفتی در روند توسعه حمل و نقل عمومی نداشت بلکه به فرسوده‌تر شدن آن نیز منجر شد.


با اظهارات اخیر رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با موضوع آلودگی هوا به‌نظر مدیریت شهری کارنامه‌ای ندارد که بخواهد از آن دفاع کند، بنابراین امید آن می‌رود متصدیان خیابان بهشت در سایر زمینه‌ها که دستی بر آتش دارند از اختیارات خود در راستای بهبود وضعیت پایتخت چاره‌اندیشی کنند تا شاید بتوانند در انتخابات بعدی کارنامه قابل قبولی داشته باشد.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: محسن هاشمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته