دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

جولان آنفلوآنزا در ایران/ از غافلگیری مسئولان وزارت بهداشت تا توصیه‌های پیشگیرانه

شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان‌های مختلف کشور تاکنون منجر به فوت 19 نفر و بستری شدن بیش از 4 هزار نفر در کشور شده است؛ هم‌وطنان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا مشکلی به وجود نیاید.
کد خبر : 447695
500.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، چند روزی است که در رسانه ملی و خبرگزاری‌ها اخباری درخصوص همه‌گیر شدن بیماری خطرناک آنفلوآنزا مخابره می‌شود و متأسفانه غافلگیری وزارت بهداشت و البته سهل‌انگاری مردم موجب شده است تا شیوع این بیماری در استان‌های مختلف افزایش پیدا کند. این در حالی است که اگر مردم توصیه‌های پیشگیرانه و بهداشتی پزشکان را در نظر بگیرند و به آن عمل کنند، به‌راحتی می‌توان از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک و بعضاً کشنده جلوگیری کرد.


بیماری آنفلوآنزا معمولاً با سرفه و سوزش گلو آغاز می‌شود و مردم در این حالت خیال می‌کنند که به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده‌اند و به همین دلیل به داروهایی که در اختیار دارند رجوع می‌کنند، اما نکته اینجاست که مصرف داروهای خودسر نه تنها تأثیری در بهبود وضعیت بیمار ندارد بلکه می‌تواند عوارض خطرناکی به‌خصوص در مورد کبد داشته باشد.


بعد از گذشتن چند روز از آغاز سرفه، نشانه‌هایی از بدن درد، گلودرد و تب شدید و آبریزش بینی به سراغ افراد می‌آید که این نشانه‌ها از علائم ابتلای افراد به بیماری آنفلوآنزاست؛ این افراد به‌خصوص در وضعیت فعلی که بیماری آنفلوآنزا رو به افزایش است، اگر با علائم مورد اشاره مواجه شدند، حتماً به پزشک مراجعه کرده و از خوردن دارو به‌صورت خودسرانه خودداری کنند.


19 نفر براثر آنفلوآنزا فوت کردند و بیش از 4 هزار نفر در بیمارستان بستری هستند


توجه به توصیه‌های بهداشتی زمانی جدی‌تر می‌شود که محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا تا سه هفته آینده در کشور خبر داد و اعلام کرد که ویروس آنفلوآنزا به‌شدت مسری است و حداقل در کمتر از 30 دقیقه از طریق دست‌های آلوده انتقال می‌یابد؛ وی همچنین به هم‌وطنان توصیه کرد تا در شرایط فعلی، دست‌های خود را مرتب بشویند. البته داروهای آنفلوآنزا در مراکز درمانی موجود است و از بابت تأمین دارو این بیماری خاص نگرانی نداریم.


این بیماری تاکنون در استان‌های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و اهواز بیشتر از سایر استان‌ها شیوع داشته است، لذا به هم‌وطنان در استان‌های مذکور توصیه می‌شود، بهداشت فردی را رعایت کنند.


نکته دیگر اینجاست، افرادی که قبلاً زمینه بیماری‌های خاص را داشتند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند، به‌طوری که از 19 نفری که تاکنون در کشور فوت کردند، اکثر آنها سابقه بیماری داشتند. از طرفی با اینکه هنوز مدت زیادی نیست که این بیماری در کشور شیوع پیدا کرده، اما هم‌اکنون بیش از 4 هزار ایرانی به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در مراکز درمانی بستری هستند.


توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا


براساس این گزارش، تب بالای 38 درجه، سرفه، سردرد و بدن درد شدید و سوزش گلو از علائم بیماری آنفلوآنزای فصلی است.


در این خصوص علی جمالی، جراح و پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور و راه‌های درمان آن گفت: آنفلوآنزا نوعی بیماری واگیردار است که معمولاً قسمت‌های فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و با اینکه به سرماخوردگی شباهت بسیاری دارد، اما بسیار شدیدتر و طولانی‌تر از آن است.


وی تب شدید، سرفه، سردرد، آبریزش بینی، گلودرد و ضعف بدنی را از علائم این بیماری عنوان کرد و گفت: به‌دلیل اینکه این بیماری می‌تواند کشنده باشد، لذا افراد اگر این علائم را در خود دیدند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. سرفه اگر همراه با خلط غلیظ و بوی بد و زرد رنگ باشد، سردرد اگر در ناحیه سینوزیت‌ها باشد و بیش از 48 ساعت طول بکشد، آبریزش بینی اگر بیش از 10 روز طول بکشد، گلودرد اگر بیش از 48 ساعت طول بکشد و همراه با بلع غذا نیز تشدید شود و اگر تب بالای 38 درجه باشد، در این صورت فرد به بیماری آنفلوآنزا دچار شده است.


جمالی درباره توصیه‌های بهداشتی به هموطنان نیز اظهار کرد: هم‌وطنان تا جایی که امکان دارد از خوردن مرغ اجتناب کنند و به مدت یک هفته از خریدن و خوردن این ماده غذایی خودداری کنند و از طرفی افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به‌طور مرتب سیب زرد، هویج و پرتقال بخورند، چراکه این میوه‌ها عملیات سم‌زدایی را در بدن انجام می‌دهند.


این پزشک عمومی تصریح کرد: مردم حتماً در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند و با دوستان تا جایی که امکان دارد روبوسی نکنند و دست‌ها را نیز به‌طور مرتب با صابون بشویند. همچنین افراد از مالیدن چشم‌ها با دست‌های آلوده خودداری کنند و اگر فردی به این بیماری مبتلا شده است در منزل بماند، چراکه این بیماری به‌راحتی قابل انتقال به دیگران است.


وی درباره راه‌های درمان این بیماری اظهار کرد: دوره درمان این بیماری حداکثر تا 10 روز است و بیماران علاوه بر مصرف داروهای تجویزشده از سوی پزشک، مایعات گرم، میوه‌جات، سبزیجات بخورند و استراحت مطلق داشته باشند تا این بیماری به‌طور کامل از بدن آنها بیرون برود. البته این نکته را نیز باید گفت که شیوع این بیماری منحصر به ایران نیست و در اکثر کشورهای اروپایی و غربی نیز شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم.


جمالی ادامه داد: افراد سالمند، کودکان و زنان باردار بیشتر از اقشار جامعه در معرض این بیماری هستند، لذا این افراد می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا واکسن‌های مخصوص تزریق کنند اما تزریق واکسن نیز به تنهایی نمی‌تواند جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرد. بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری توجه به توصیه پزشکان و اقدامات پیشگیرانه است.


این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا در اسرع وقت به دیگران منتقل می‌شود، افزود: بیماری آنفلوآنزا در تمام فصول سال وجود دارد و در پوشش‌های مختلف به سراغ افرادی که بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند، می‌آید اما این بیماری در فصول سرد سال بیشتر از سایر فصل‌ها نمایان می‌شود و یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری شستن مرتب دست‌هاست.


وی گفت: افراد مبتلا به این بیماری باید از تزریق واکسن‌هایی که موجب پایین آوردن سیستم ایمنی بدن می‌شور، خودداری کنند و واکسن دگزامتازون نیز از این دست واکسن‌هاست که نباید به افرادی که آنفلوآنزا دارند تزریق شود.


براساس این گزارش، اینکه مسئولان وزارت بهداشت چقدر در همه‌گیر شدن بیماری آنفلوآنزا نقش داشتند، نکته‌ای قابل تأمل است، اما هم‌وطنان اگر توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند به‌راحتی می‌توانیم از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک جلوگیری کنیم؛ به‌طور کلی آنفلوآنزا سه موج دارد و اگر موارد بهداشتی رعایت نشود، موج دوم این بیماری با شدت بیشتری شیوع می‌یابد و البته با سرد شدن هوا، امکان اینکه شیوع این بیماری بیشتر شود نیز وجود دارد.


انتهای پیام/4110/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: آنفولانزا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته