نهادینهسازی تعامل آموزشی حوزه و دانشگاه باید از دانشگاه آزاد اسلامی شروع شود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ظهر امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور علی سروریمجد رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و امور استانها، سیفالله فضلالهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا مستشاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قم و سایر اعضا در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
طهرانچی در این جلسه با اشاره به نقش شهر قم در ارتقاء علمی جهان اسلام اظهار کرد: بسیار خرسندم در شهری حضور داریم که در چند سده اخیر بهعنوان قطب علمی جهان اسلام حرکتهای بزرگی در آن انجام شد. با توجه به این موضوع رسالت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ویژه است و باید دانشگاهی درخور مجاورت با عالمه بزرگوار حضرت معصومه (س) باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر قرار است اتفاقاتی در تعامل حوزه و دانشگاه بیفتد و این وحدت تقویت شود، واحد قم باید بهعنوان نقطه پیشرو دانشگاه آزاد اسلامی باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم به سند دانشگاه اسلامی مراجعه کنیم، نهادینهسازی تعامل آموزشی بین حوزه و دانشگاه یکی از راهبردهای نظام آموزشی این سند است. نهادینه سازی این تعامل باید از دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شود.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه است که این شبکه از مجموعهای از نقاط تشکیل شده که در هر منطقه یکی از این نقاط وجود دارد و سطح تماس دانشگاه با محیط اجتماعی محسوب میشود. یکی از این نقاط در شهر مقدس قم است که باید در ارتباط حداکثری با محیط پیرامونی خود باشد. این نقطه باید در راستای دانشگاه اسلامی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد تا به سایر نقاط نیز سرایت کند.
ماموریت اجرای سند دانشگاه اسلامی به واحد قم
طهرانچی با اشاره به راهبرد 10 سند دانشگاه اسلامی خاطرنشان کرد: این راهبرد که ذیل نظام آموزشی سند دانشگاه اسلامی قرار دارد، یک راهبرد مشخص و صریح است که در دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت اجرای آن را به واحد قم واگذار میکنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: این بیانیه یک مبنای اتفاقی ندارد، بلکه مبنای آن را میتوان از لحاظ تحلیل تمدن و سنت الهی بررسی کرد. چرا که انسان و تمدنها هر یک در نوع خود متولد شده، رشد یافته، به بلوغ و پس از آن به ثبات رسیده و بعد از ثبات وارد مرحله کاهش توانشان میشود. انقلاب اسلامی نیز در گام نخست مقاطع شکلگیری، رشد و ثبات خود را طی کرد و اگر روشها، اقدامات و چارچوب فکری گام اول همچنان حاکم باشد، باعث نزول خواهد شد. بنابراین لازمه گام دوم انقلاب جوان شدن آن هم نه فقط در افراد، بلکه در ایده ها، روشها، اقدامات و ... است. این جوان شدن به معنای نو شدن دوباره انقلاب اسلامی است.
وی افزود: این روند در دانشگاه آزاد اسلامی نیز صدق میکند، این دانشگاه در طول 37 سال گذشته یک مسیر را طی کرده است و ادامه این مسیر یعنی تکرار گام اول دانشگاه، در صورتی که برای حیات مجدد و نو شدن دانشگاه باید پارادایمها را عوض کنیم تا وارد گام دوم دانشگاه شویم. اگر میخواهیم مفهوم گام دوم دریابیم، تغییر روشها و رویکردها باید در همه رفتارهای گام اول دانشگاه رسوخ کند.
طهرانچی با اشاره به بند اول بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مربوط به علم و پژوهش است، ادامه داد: اگر بگوییم همان موفقیتهای بدست آمده در گام اول را انجام میدهیم، در این صورت دیگر نیازی به گام دوم نبود، اما هدف گام دوم این است که باید به خودمان برگردیم و باور کنیم که برخی از باورهای ما مؤثر نبوده و به همین دلیل در برخی جاها به پایان خط رسیده است و ادامه بر روی آن ریل برای ما دستاوردی نخواهد داشت.
برنامههای دانشگاه آزاد در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود گفت: برای آنکه تعلیم و تربیت ما در این دوره بتواند از جنس گام دوم باشد، باید نقد گفتمانی به گذشته داشته باشیم و به این باور برسیم که دیگر آموزش حافظهای کلاس محور باید جای خود را به آموزش تحلیل محور و مهارتی بدهد، چرا که جوانانی که اکنون تربیت میکنیم، با دوره قبل متفاوت هستند و دیگر روش تربیت چهل ساله گذشته دانشگاه برای نسل چله دوم پاسخگو نیست، چرا که اکنون جوان در بستر اطلاعاتی رشد میکند و دارای اطلاعات بسیار فراتری نسبت به جوانان گذشته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ارزشهای ما ثابت است، اما باید روشها را تغییر دهیم، افزود: هدف تربیت تغییر نیافته، اما اگر روش را تغییر ندهیم، دیگران با ناکارآمد جلوه دادن روشهای ما، ارزشها را به نفع خود تغییر میدهند. بنابراین باید باور کنیم که فضا عوض شده و انقلاب باید رشد یابنده بماند. دشمنان انقلاب امروز برنامهها و نقشههای زیادی برای خشکاندن ریشه ملت ایران دارند که انشاءالله ناکام خواهند ماند.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با خردورزی و نگاه عمیقشان پیامی به مدیران دادند که در ادامه روشهای چهل ساله که به آن عادت کردهاند، به سراشیبی نزول میپیوندند. بنابراین باید جوان شد و روشها را عوض کرد، همانطور که جوانان آرمان طلب و پارادایم شکن هستند.
طهرانچی در ادامه این نشست با اشاره به لزوم بازنگری در تعلیم، تربیت و آموزش دانشجویان در دانشگاه گفت: اکنون لازم است که مدلهای خود را در تعلیم و تربیت دانشجویان یک بار بازنگری کنیم و از اساس در روشها و چارچوبها، با حفظ حاکمیت ارزشها تجدید نظر کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حفظ کرامت جوانان و جلوگیری از زنده به گور شدن آرمانهای ذهنی آنها خواسته مردم از دانشگاه است، گفت: مردم پای ارزشها ایستادهاند و توجه دارند چه کسی خود را نسبت به آینده جوانان متعهد میداند، به همین دلیل امسال دیدیم که دو واحد یزد و قم که حجاب چادر در آن اجباری است، به ترتیب رتبه اول و سوم دانشگاه آزاد اسلامی را در جذب دانشجو داشتند و نسبت به نیمسال مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد در جذب دانشجو رشد کردهاند.
برای آینده هر یک از دانشجویان برنامهریزی کردهایم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هدف این دانشگاه در گام اول گسترش آموزش عالی بدون توجه به آینده جوانان بود، اما اکنون باید برای آینده هر یک از دانشجویان برنامهریزی داشته باشیم. چرا که ما نسبت به آینده معنوی و مادی دانشجویانمان مسئول هستیم و باید برای آن صحبت و همفکری کنیم.
وی با تأکید بر لزوم توجه به جوانب تربیتی دانشجویان خاطرنشان کرد: 21 راهبرد سند دانشگاه اسلامی مربوط به موضوعات فرهنگی تربیتی است و ما خود را ملزم میدانیم که در همه ابعاد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و مدیریت موضوع تربیت را در سرلوحه کارها قرار دهیم. بنابراین معاونان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، علوم پزشکی واحدها همگی باید طرح تربیتی داشته باشند.
وی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و سایر استانها خواست تا سند دانشگاه اسلامی را مطالعه کرده و هستههای کار را با نگاه پارادایم شکن، ایدهپرداز و گذر از مرحله گام اول دانشگاه برای عملیاتی شدن این سند در بخشهای مختلف تشکیل دهند.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/