برند سازی لوازمخانگی با تجمیع صنایع کوچک
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شاتا، سعید زرندی در خصوص روند تولید لوازمخانگی در کشور، اظهار کرد: وزارت صنعت در سال رونق تولید بر حوزه لوازمخانگی بهعنوان یکی از صنایع پیشران برنامهریزی ویژهای انجام داده است.
وی با اشاره به سه محصول اصلی حوزه لوازمخانگی شامل یخچال، ماشین لباسشویی و کولر، گفت: سهم صنعت لوازمخانگی در تولید ناخالص داخلی حدود ۱.۳ درصد است، همچنین حدود ۹۰ هزار نفر در ۱۲۵۰ واحد تولید لوازمخانگی کشور اشتغال دارند.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با توجه به نیاز داخلی کشور، پتانسیل خوبی در صنعت لوازمخانگی وجود دارد، افزود: صادرات این صنعت نزدیک به ۱۴۰ میلیون دلار و بیشتر در حوزه کولرآبی است واردات آن کمتر از ۵۰ میلیون دلار است.
وی نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش را مشکل مهم صنعت لوازمخانگی کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طراحی محصول در برندهای مطرح لوازمخانگی انجام شده است و این صنعت قابلیت حضور در بازارهای جهانی را دارد.
زرندی با تأکید بر اینکه خواسته اصلی ما از بانک مرکزی این است که در تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولید لوازمخانگی و نساجی را در اولویت بالاتر قرار دهد، ادامه داد: اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم باید برندهای قابلپذیرش در حوزه بینالملل را داشته باشیم دیگر نمیتوان به برندهای کوچک و خرد اکتفا کرد.
وی تصریح کرد: به همین منظور باید برندهایی را با اجتماع واحدهای کوچکتر ایجاد کنیم و در این راستا جلساتی برگزار کردهایم تا بحث ادغام و همکاری صنایع کوچکتر با صنایع بزرگتر شکل بگیرد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: در صنعت لوازمخانگی ایران سه تا پنج برند اصلی شکل بگیرد و بقیه بهعنوان همکار با آنها فعالیت کنند.
وی با تأکید بر اینکه لوازمخانگی نیاز به سرمایه در گردش بالایی دارد، گفت: این صنعت بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش نیاز دارد و این عددی نیست که سیستم بانکی از عهده آن برنیاید.
زرندی با بیان اینکه موضوع تأمین نقدینگی فرایندی دائم برای صنعت است، گفت: بانک مرکزی بنا بر اعلام سال ۱۳۹۷، ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداخت کرد اما اشکال این است که عمده تسهیلات بهصورت آزاد نیست و بخشی مربوط به سالهای قبل بوده و کمتر از ۲۰ درصد آن جدید است که به حوزه صنعت تزریق میشود.
وی با بیان اینکه با پیگیری وزارت صمت به دنبال این هستیم که با کمک بانکها پکیجهای ویژه حمایتی را ایجاد کنیم، افزود: به همین منظور جلسهای با معاون اول رئیسجمهور، وزیر صمت و رئیسکل بانک مرکزی برگزار وعده داده شده تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بهصورت سرمایه در گردش و بخشی را بهصورت سرمایه ثابت برای حوزه صنعت لحاظ کنند، البته تاکنون این بسته اجرایی ابلاغ نشده است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دو صنعت نساجی و لوازمخانگی اثر بالایی در زنجیره تولید دارند چراکه علاوه بر ارزشافزوده بالا، اثر جدی در حوزه صادرات و کاهش واردات دارند.
وی با اشاره به خطر بزرگ واردات پیش روی صنعت لوازمخانگی، گفت: خوشبختانه بالا رفتن نرخ ارز موجب شده تا واردات برخی محصولات در کشور بهصرفه نباشد، همچنین حضور صنایع وارداتی که در کشور فعال شده همچنان سبب واردات قاچاق میزان میشود و هنوز نگرانیهایی وجود دارد.
زرندی با تأکید بر اینکه واردات بهصورت رسمی کاهش یافته است، اظهار کرد: البته هنوز واردات قاچاق وجود دارد که باید با آن مقابله کرد و به همین منظور وزارت صمت، واردات محصولات لوازمخانگی را بهعنوان کالاهای ردیف چهار قرار داده است.
وی با اشاره به اقدام جدید امسال وزارت صنعت، گفت: وزارت صمت به دنبال این است تا اختیارات و موضوعاتی که جنس تصدیگری دارد را به بخش خصوصی واگذار کند و به همین منظور از ابتدای امسال هماهنگی با خانههای صنعت، معدن و تجارت استانها انجام داد و با شناسایی وظایف و پیشنهادات، در نهایت هفت موضوع نهایی شد تا امور جاری آنها به خانهها واگذار شود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کمک به موضوع سرمایهگذاری، فرایند صدور جواز تأسیس و آموزش از دیگر موضوعاتی است که خانههای صنعت بهعنوان سیستم مشاور میتوانند در کنار دولت عمل میکنند.
وی همچنین به دبیرخانه ستاد تسهیل رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی، از خانههای صنعت خواستهایم بهصورت تخصصی کارگروههایی را تشکیل دهند و پیش از مطرحشدن موضوعات در ستاد، مسائل در این کارگروهها مطرح و پس از بررسی، نتیجه آن به ما ارسال شود.
گروه صنعتی انتخاب (اسنوا)، بزرگترین تولیدکننده لوازمخانگی کشور و تنها تولیدکننده یخچال ساید بای ساید در خاورمیانه است که با داشتن بیش از ۲۵۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص، تولیدات آن قابلرقابت با بهترین محصولات جهان است. این شرکت دارای برترین مرکز تحقیق و توسعه لوازمخانگی کشور، آزمایشگاه پیشرفته و مرجع سازمان استاندارد، نخستین آزمایشگاه اندازهگیری صوت و اتاق آکوستیک در ایران، خطوط تولید تمام مکانیزه، سبد کامل محصولات لوازمخانگی و گستردهترین مرکز خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان است.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/