جای اقوام و فرهنگ مختلف در سینما و تلویزیون ایران خالی است
سمیه سنقری در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، عملکرد سینما و تلویزیون کشورمان را در معرفی فرهنگ و تمدن و قومیتهای ایرانی را موفق ندانست و گفت: سینما و تلویزیون و آثار نمایشی به عنوان یک ابزار مهم و تأثیرگذار در معرفی تمدن فرهنگ و قومیتهای مختلف نتوانسته نقش خوبی را ایفا کند و نه سینما و نه تلویزیون در این زمینه نتوانستهاند به نتایج دلخواهی دست پیدا کنند و رسالت خود را در معرفی فرهنگ و قومیت و حتی پوشش اقوام انجام دهند.
وی که در پروژه سینمایی عزیز خاکستری من در شهر گنبد و بندر ترکمن مشغول به کار است تصریح کرد: این کمکاری و کم توجهی به این امر مهم در شرایطی است که هر روزه شاهد این موضوع هستیم که بدخواهان این نظام اسلامی با تولیدات سینمایی خود فرهنگ دینی فرهنگی و ملی ما را مورد تهاجم و تخریب قرار میدهند.
این طراح صحنه و لباس با اشاره به اینکه فیلم عزیز خاکستری من به فرهنگ و تمدن قوم ترکمن و چابکسواران این خطه پرداخته افزود: سینما و تلویزیون با بیمهری به مناطق و اقوام مختلف کشورمان، عاشقان این سرزمین را محروم از نمایش زیباییها طبیعتی و فرهنگ قومیتی در آثار نمایشی میکنند.
طراح لباس فیلم سینمایی «زنی با ارابه» چوبی بیان کرد: در سینما و تلویزیون ما مختصات جغرافیایی محدود به یک شهر و منطقه شده است و کمتر فیلمی را میبینیم که بتوان در آن اقلیمهای مختلف را مشاهده کرد، در صورتی که ایران به لحاظ زیبایی بسیار بکر و جذاب است، اما سینما و کمتر از آن تلویزیون با توجه به دارا بودن شبکههای استانی چشمان خود را به روی این زیباییها بسته است.
سنقری ادامه داد: جدا از بحث جغرافیای طبیعی، پراکندگی قومی و فرهنگی هم در سینمای ما نمود کافی ندارد، چون بیشتر کارها به پایتختنشینی توجه دارند اما در تلویزیون این امر کمی خودنمایی میکند و شبکههای استانی به معرفی اقوام و زیست و پوشش لباسی و فرهنگی استان خود میپردازند که متأسفانه فقط در استان خود دیده میشود.
وی خاطر نشان کرد: در سینما و شبکههای تلویزیونی ملی ضروری است که ساختههای نمایشی به مناسک و رسوم فرهنگی و قومیتهای مختلف پرداخته شود تا شاهد رشد ملی و فرهنگی اقوام مختلف ایرانی باشیم.
این طراح لباس تصریح کرد: در فیلم عزیز خاکستری من سعی شد به آداب و رسوم و پوشش اهالی بندر ترکمن و گنبد به خوبی پرداخته شود زیرا اعتقاد دارم از همین روش میتوان با به روز كردن پوششهای محلی برای نسلهای جوان كه بیشتر تمایل به پوشیدن لباسهای مد روز و غربی دارند، ایجاد جذابیت کرد و از این طریق نه تنها از آسیبهای فرهنگی این مسئله جلوگیری کرد بلكه اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی بسیاری نیز آفرید.
سنقری ضمن قدردانی از تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی عزیز خاکستری من گفت: در این میان، حمایت از طراحان و تولیدكنندگان لباسهای محلی میتواند راهكار مؤثری در این راستا باشد که در این فیلم سینمایی کارگردان و تهیه کننده همه جور حمایت را از بخش لباس داشتهاند.
طراح لباس سریال شبهای شیراز و مسافران در ادامه بیان کرد: در فیلم سینمایی عزیز خاکستری من با طراحی لباسهایی كه الهام گرفته از لباس سنتی منطقه است، توانستهایم پوششی تهیه كنیم كه هم متناسب با مراودات جامعه امروز باشد و هم نشانههایی از پوشش محلی گنبد و بندر ترکمن را نشان دهد.
سنقری با تأكید بر ضرورت حمایت مسئولان از تولیدكنندگان لباسهای سنتی تصریح کرد: اکنون حمایت لازم از این حوزه انجام نمیگیرد و همین امر سبب شده است تا بسیاری از افراد به سبب مشكلات مالی، این حرفه را رها کنند.
این طراح لباس و صحنه سینما و تلویزیون در پایان با اشاره به اینکه تصویرگری از ایران و اقوام مختلف نیازمند حمایت مسئولان ذیربط است، بیان کرد: برای ساخت فیلمهایی درباره زیبایی طبیعی و آیینی ایران باید مسئولان وارد عمل شوند، چون این کارها با حمایتهای دولتی است که شکوفا میشود. جدا از این موضوع باید به یاد داشت که بخشهای خصوصی نیز قادرند با آثار خود هم به رشد سینما کمک کند هم برای خود درآمدزایی اقتصادی داشته باشند.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/