دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تسهیلات جدید استفاده از امکانات شهرک‌های صنعتی تشریح شد

معاون عمران و محیط زیست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هدف دولت از ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی را بسترسازی لازم برای رونق اقتصادی و توسعه صنعتی دانست و گفت: این شرایط زمینه مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران در عرصه تولید و صنعت را فراهم می‌کند.
کد خبر : 44696

فتحعلی محمد‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا در خصوص نحوه واگذاری حق انتفاع و بهره‌برداری از عرصه در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور گفت: بعد از تامین عرصه از طریق مراجع ذی‌ربط و اخذ استعلام‌های لازم از دستگاه‌های مربوطه، مطالعات فاز 1 و 2 انجام شده و امکانات زیربنایی اولیه شامل آب و برق و راه‌های دسترسی تامین می‌شود.


او درباره نحوه پرداخت حقوق انتفاع و بهره‌بردای این واحدهای صنعتی و تولیدی نیز گفت: این پرداخت‌ها به صورت نقد و اقساط بلند مدت همراه با دوره تنفس است.


معاون عمران و محیط زیست سازمان صنایع کوچک تاکید کرد: اگر واحد صنعتی زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسد، از تخفیف‌های مرتبط با این حوزه بهره‌مند می‌شود.


محمدزاده افزود: نحوه واگذاری حقوق انتفاع از زمین تا قبل از سال 1393 به این صورت بود که 30 درصد از مبلغ به صورت نقد و 70 درصد باقیمانده در اقساط 30 ماه پرداخت می‌شد، اما بنا به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سال 93 و 94 علاوه بر اینکه افزایش قیمتی در خصوص این واگذاری‌ها نداشته‌ایم، شرایط واگذاری آن نیز تسهیل شده است.


وی در خصوص شرایط واگذاری در دو سال اخیر گفت: 10 درصد کل مبلغ حق انتفاع و بهره‌برداری در مناطق محروم و توسعه نیافته تخفیف داده می‌شود و متقاضیان سرمایه‌گذاری از یک سال تنفس برخوردار خواهند شد.


محمدزاده همچنین عنوان کرد: این درصد در مناطق برخوردار به 5 درصد کاهش می‌یابد و متقاضیان از 6 ماه تنفس بهره‌مند می‌شوند.


وی امتیاز دیگر این زمین‌ها را اقساط 36 ماهه آن دانست و بیان کرد: شرایط اقساط در مناطق محروم با شرایط خاص تا 42 ماه قابل افزایش است.


معاون عمران و محیط زیست سازمان صنایع کوچک در ادامه افزود: در شرکت‌های استانی بر اساس اختیاراتی که به هیأت مدیره‌ها داده شده است، در مناطق برخوردار 20 درصد و در مناطق محروم 10 درصد از مبلغ حق انتفاع به صورت نقد پرداخت می‌شود.


10 درصد کل مبلغ حق انتفاع و بهره‌برداری در مناطق محروم و توسعه نیافته تخفیف داده می‌شود و متقاضیان سرمایه‌گذاری از یک سال تنفس برخوردار خواهند شد

محمدزاده ضمن تاکید بر تخفیف و بخشودگی‌ها در طرح‌هایی که زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسند،‌ گفت: واحدهایی که در داخل شهرک‌های صنعتی شروع به فعالیت می‌کنند، برای دریافت پروانه ساخت‌و‌ساز اعم از مجوز ساخت‌و‌ساز و پایان کار هیچ‌ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.


وی در خصوص نحوه مالکیت این زمین‌ها نیز عنوان کرد: به محض اینکه واحد تولیدی به بهره‌برداری رسیده و وارد چرخه تولید شود، مالک می‌تواند با مراجعه به شرکت‌های استانی سند زمین خود را دریافت کند.


محمدزاده در رابطه با مزایای شهرک‌های صنعتی افزود: در داخل این شهرک‌ها مسائل زیست محیطی رعایت می‌شود و همچنین واحدهای صنعتی می‌توانند از زون‌بندی‌هایی که برای هر نوع فعالیت صنعتی تشکیل شده استفاده کنند.


وی تاکید کرد: این واحدهای تولیدی از معافیت‌های مالیاتی بر اساس ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر بهره خواهند برد.


معاون عمرانی سازمان صنایع کوچک با اشاره به اینکه هزینه‌های استقرار واحدهای تولیدی در این شهرک‌ها نسبت به بیرون از آن کمتر است، عنوان کرد: هزینه‌های آب و برق و سایر زیرساخت‌های صنعتی این واحد‌ها با توجه به اینکه به صورت مشترک تامین می‌شود، قطعاً کمتر از هزینه تامین این زیرساخت‌ها در بیرون شهرک‌های صنعتی است، لذا هزینه‌های تمام شده واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌ها به مراتب پایین‌تر است.


وی افزود: این واحدها می‌توانند به صورت مشترک از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی که یکی از نیازهای اساسی این واحدها است، بهره‌مند شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته