دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1398 - 19:31

آمریکا چگونه ثروت ملی سوریه را غارت می‌کند؟ / نیروهای دموکراتیک سوریه، دست راست کاخ سفید برای سرقت نفت

گروه تروریستی داعش با حمایت آمریکا و هماهنگی ترکیه از سال‌های نخست بحران سوریه، غارت هدفمند میادین نفتی این کشور را آغاز کرده‌اند و با انقضای تاریخ مصرف تروریست‌های تکفیری،‌ نیروهای دموکراتیک سوریه، این سرقت را ادامه دادند.
کد خبر : 446925

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: در میان سال‌های 2004 تا 2010 دولت سوریه به‌طور میانگین روزانه حدود 250 هزار بشکه نفت را به کشورهای مختلف ازجمله آلمان، اسپانیا، استرالیا و... صادر می‌کرد و این میزان فروش معادل 20 درصد درآمد سالانه این کشور بود. با آغاز بحران در سال 2011 میلادی وضعیت کاملاً تغییر کرد و مناطق شمال، شمال شرقی و شرق سوریه به تدریج در بازه زمانی چهار ساله سقوط کردند و دمشق کنترل تعداد زیادی از میادین نفتی و گازی را از دست داد و با مشکل جدی مواجه شد.


غارت هدفمند میادین نفتی سوریه برای نخستین‌بار به وسیله گروه تروریستی داعش و البته با حمایت آمریکایی‌ها و هماهنگی آنکارا انجام شد و روزانه هزاران کامیون از مناطق نفتی شرق (به ویژه استان دیرالزور) به مرزهای مشترک با ترکیه می‌رسیدند و محموله‌های نفتی را تخلیه می‌کردند. در آن مقطع زمانی داعش مناطق وسیعی از خاک سوریه را در اشغال خود داشت و تسلط بر مسیر جنوب به شمال نیز باعث شده بود بدون هیچ مزاحمتی نفت را غارت و از مسیر استان حلب به ترکیه برساند و درآمد قابل توجهی به دست آورد.


داعشی ها در حومه حماه و حمص در محاصره کامل ارتش سوریه


صف‌بندی ارتش سوریه مقابل داعشی‌ها در منطقه بوکمال


البته نباید فراموش کرد که فقط گروه تروریستی داعش نبود که از غارت منابع نفتی سود سرشاری به جیب می‌زد، بلکه آمریکایی‌ها و ترکیه نیز در بازه زمانی 2014 تا 2017 سودهای کلانی را از چپاول ثروت‌های ملی سوریه به جیب زدند و متحدان کاخ سفید نیز نفت را با قیمت پایین خریداری می‌کردند و در این دزدی آشکار شریک بودند.


آمریکا از سال 2017 به بعد نیز زمانی که تاریخ مصرف گروه تروریستی داعش در شرق رود فرات منقضی شد، باز هم به‌وسیله گروه‌های دست‌نشانده (نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه) به غارت منابع نفتی سوریه ادامه داد و این روند همچنان در برخی مناطق در جریان است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش در اظهارنظری آشکار و علنی اعلام کرد که نیروهای تروریست آمریکایی برای نفت در سوریه حضور دارند و پایگاه‌های نظامی را در حومه میادین نفتی به ویژه در استان‌های حسکه و دیرالزور حفظ می‌کنند.


در حال حاضر حسکه یکی از مهم‌ترین استان‌های نفتی و گازی در شمال شرق سوریه به‌شمار می‌رود که با کشورهای عراق و ترکیه مرزهای مشترک دارد و آمریکایی‌ها در این استان بیشترین حضور نظامی غیر قانونی و اشغالگرانه را دارند. حدود 80 درصد از مساحت استان حسکه در تصرف نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه و 20 درصد دیگر از خاک این استان در کنترل نیروهای ارتش سوریه و ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی است.


پایگاه نظامی آمریکا در حسکه


نقشه هوایی پایگاه نظامی آمریکا در حسکه سوریه


بزرگ‌ترین میادین نفتی در شمال شرق، شمال، مرکز و جنوب استان حسکه واقع شده‌اند و طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، آمریکایی‌ها همچنان در مناطق نفتی مهم «رمیلان» و «الشدادی» حضور دارند. آمریکایی‌ها و نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه حدود 45 درصد از مساحت استان دیرالزور را اشغال کرده‌اند و بیشتر میدان‌های نفتی و گازی در شرق رود فرات واقع شده‌اند و در تصرف آنان است.


نیروهای ارتش سوریه نیز حدود 55 درصد از مساحت استان دیرالزور را در اختیار دارند و میادین نفتی در محور غربی رود فرات ازجمله «عکاش زیت»، «عکاش 1»، «عکاش2»، «حمر شمالی»، «الخراطه»، «المزرعه»، «شولا» و «التیم» در کنترل آنان است. در استان حمص نیز میادین نفتی و گازی در مناطق شرق، جنوب شرقی و جنوبی واقع شده‌اند و به‌طور کامل در کنترل نیروهای ارتش سوریه قرار دارند. حدود 93 درصد از مساحت این استان در کنترل نیروهای سوری و فقط منطقه «التنف» در اشغال نیروهای تروریست آمریکایی و گروه‌های مسلح مخالف است؛ حمص بزرگ‌ترین استان مرکزی در سوریه به‌شمار می‌آید که از محور شرق با عراق و از محور غرب با لبنان هم‌مرز است.



بیشترین میادین نفتی و گازی در استان رقه نیز در مناطق جنوبی، جنوب شرقی و جنوب غربی قرار دارند و در کنترل نیروهای سوری هستند؛ این استان در شمال سوریه واقع شده است.



در استان حمص نیز بیشتر میدان‌های نفتی و گازی ازجمله «عقریبات» در مناطق مرکزی و شرقی واقع شده‌اند و در کنترل نیروهای ارتش سوریه هستند؛ 97 درصد از مساحت استان حماه در تسلط نیروهای سوری است و گروهک‌های تروریستی فقط بخش‌هایی از شمال غرب (دشت الغاب) این استان را اشغال کرده‌اند.


در حال حاضر نیروهای ارتش سوریه حدود 55 درصد از مساحت استان رقه را در اختیار دارد و 35 درصد از خاک این استان در تصرف نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه است؛ نیروهای ارتش ترکیه و گروهک‌های تروریستی نیز حدود 10 درصد از استان رقه را به اشغال درآورده‌اند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: حسکه داعش رقه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته