دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جهاد خودکفایی ارتش چه کارکردی دارد؟

جهاد خودکفایی ارتش از سال 1362 فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه تحقیقاتی و علمی مرتبط با فناوری نظامی فعالیت می‌کند.
کد خبر : 446843
139306041401121453489834.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در سال 1362 فرمان تشکیل جهاد خودکفایی در سطح نیروهای سه‌گانه ارتش و سایر نهادهای نیروهای مسلح از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت صادر شد. بر این اساس در زمینه‌های فناوری نظامی و قطع وابستگی از بیگانگان اقداماتی صورت گرفت تا به جمهوری اسلامی ایران به خودکفایی دست پیدا کند.


اما در سال 1370 و بر اساس فرمایشات فرمانده معظم کل قوا که روی ساخت تجهیزات نظامی اعم از تانک، نفربر و هلیکوپتر در ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند، جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش موفق شد با تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب، در سال 1373 نخستین نمونه تانک ذوالفقار را در دانشگاه افسری امام علی(ع) طراحی و تولید کند.


موفقیت‌های جهاد خودکفایی ارتش پس از ساخت نمونه اولیه تانک ذوالفقار ادامه پیدا کرد تا اینکه این نهاد علمی و تحقیقاتی موفق شد تا در سال­های بعد نمونه تحقیقاتی نسل دوم تانک ذوالفقار و نمونه تحقیقاتی نفربر کبری را طراحی و تولید کند.


جهاد خودکفایی ارتش در مقاطع مختلف نوآوری‌ها و موفقیت‌های بسیاری را تجربه کرده است که «نصب جنگ­‌افزار کاتیوشا بر روی بدنه ادوات زرهی»، «طراحی و ساخت برج دیده­‌بانی متحرک»، «دستگاه تسویه آب سیار سه هزار گالنی»، «دستگاه رفع آلودگی شیمیایی» و «دستگاه انهدام اسناد» نمونه‌هایی از نوآوری‌های جهاد خودکفایی محسوب می‌شوند و از نخستین طرح‌‌های اجراشده در جهاد خودکفایی نیروی زمینی به شمار می‌روند.


همچنین تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا با استفاده از تجارب متخصصان و مهندسان فعال در ارتش و همکاری با محققان دانشگاه‌های کشور، انواع «قطعات و تجهیزات مخابراتی»، «قطعات عمده جنگ‌افزارها و ادوات زرهی»، «قطعات و بردهای الکترونیکی»، «سیستم‌های کنترل و اتوماسیون»، «سیستم­‌های نقشه‌برداری و ناوبری»، «مواد و ترکیبات شیمیایی و کامپوزیتی»، «ساخت لایه­‌های محافظ زره»­، «شبیه‌سازهای رانندگی خودروها و ادوات زرهی»، «جنگ‌افزارهای پدافند هوایی» را به تولید انبوه برساند.


افزون بر دستاوردهای اشاره شده، متخصصان جهاد خودکفایی ارتش با تلاش شبانه‌روزی موفق شده‌اند به دانش «افزایش توان موتورهای قدرت بالا و کوپل آن‌ها با گیربکس مختلف»، «مدرنیزه‌سازی نفربر زرهی M113- A1 و خودروی تانک‌بر ببر 400»، «بهینه­‌سازی هویتزر 122م.م»، «افزایش توان موتور دیزل از طریق سیستم گازسوز»، «بهینه‌سازی خودروی اورال»، «ساخت انواع چتر پرش نظامی» و «طراحی و ساخت سیستم ارزیاب بصری پیشرفته انواع لوله­‌های جنگ­‌افزارها با استفاده از سامانه رایانه­‌ای» دست یابند و پاسخگوی بخشی از نیازهای صنعت دفاعی کشور باشند.


طراحی و ساخت موتورهای قدرت بالا، گیربکس­‌های تانک، سیستم­‌های NBC توپ‌های خودکششی 130 و 203 م.م اتوکار تونل باد عمودی ویژه تمرینات سقوط آزاد، شبیه­‌ساز مدرن دیده­‌بانی توپخانه، نفربر شنیدار مهاجم، کانکس­‌های بیمارستان صحرایی متحرک و همچنین مدرنیزه­‌سازی تانک­‌های سری «ام M» نظیر تانک M60 و M47 و تانک­های سری تی و تانک اسکورپیون، جنگ­‌افزار پدافند هوایی شلیکا و سیستم­‌های موتور و انتقال نیروی ادوات زرهی از دیگر اقداماتی است که در نیروی زمینی ارتش به اجرا درآمده است.


علاوه بر این پروژه­­‌های تحقیقاتی، طراحی و ساخت ربات متحرک هوشمند به‌منظور هدایت خودکار خودروها و ادوات زرهی طراحی و ساخت نمونه خودروهای نظامی سبک چرخ‌دار، مدرنیزه‌­سازی طراده‌­های GSP، مدرنیزه­ کردن تانک چیفتن، مدرنیزه‌‌سازی نفربرهای زرهی چرخ‌دار BTR-60 توسط جهاد خودکفایی اجرا شده است.


همچنین جهاد خودکفایی ارتش در تلاش بی‌امان در جهت رشد و شکوفایی بیشتر نیروهای مسلح، با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور موفق شده، 100 هزار قطعه شامل انواع قطعات جنگ‌­افزاری و خودرویی را با استفاده از امکانات داخلی به مرحله تولید انبوه برساند. امروزه جهاد خودکفایی به مرحله‌ای از پیشرفت دست یافته که همواره آماده همکاری با سازمان­‌ها و بخش‌های صنعتی کشور در زمینه‌های سدسازی، خودروسازی و بازسازی تجهیزات راه آهن و بازسازی سیستم تجهیزات و خودروهای شرکت ملی حفاری ایران است و حتی در مقاطعی موفق شده، قطعات و ماشین‌کاری سازه‌‌های مورد نیاز این بخش‌ها را تولید کند.


همواره بر دامنه موفقیت‌های جهاد خودکفایی ارتش افزوده می‌شود تا این نهاد از طریق فعالیت‌های جهادی، سهم بسزایی در درخشش نیروهای مسلح در عرصه دفاعی داشته باشد؛ بنابراین دستاوردهایی که در این گزارش به آنها اشاره شد، تنها بخش کوچکی از موفقیت‌های علمی و تحقیقاتی جهاد خودکفایی ارتش محسوب می‌شوند.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب