دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1398 - 14:06
آنا گزارش می‌دهد؛

برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد در راستای رونق اکوسیستم شهری و کسب‌وکار

طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی نخستین سامانه پویای پژوهشی در نظام آموزش عالی کشور است که در راستای رونق اکوسیستم شهری و کسب‌وکار شکل گرفته است.
کد خبر : 446216
sar dar.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای(پایش) اولین تجربه ساختارمند نظام آموزش عالی در زمینه پژوهشی است. با اندکی بررسی درمی‌یابیم که به‌غیر از اقدمات مقطعی و جزیره‌ای اندک‌شماری از دانشگاه‌ها تاکنون هیچ اقدامی و حتی تصمیمی جدی برای انسجام و تمرکزگرایی در حوزه پژوهش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  و وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی صورت نگرفته است.


پایش؛ نخستین طرح تحول پژوهش در نظام آموزش عالی کشور است


از این‌رو پایش به‌عنوان نخستین سامانه پویای پژوهشی در نظام آموزش عالی کشور معرفی می‌شود. وقتی طرحی برای نخستین بار در زیست‌بوم دانشگاهی مطرح می‌شود، طبیعی است که فاز طرح و برنامه‌ریزی آن از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار باشد. به‌عبارتی اولین‌ها همواره در راستای تحقق، انرژی و اهتمام بیشتری از سوی گروه می‌طلبد. تشکیل دبیرخانه برنامه‌های علمی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اولین گام طرح‌ریزی برنامه پایش به شمار می‌رود.



بهبود فضای کسب‌وکار از طریق کیفی‌سازی پژوهش و اثرگذاری در اکوسیستم شهری ازجمله معیارهای مأموریت‌گیری واحدهای دانشگاهی است.



جلسات مداوم کارگروه‌های ویژه طرح پایش از گروه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه درخصوص توانمندی‌های بالفعل و بالقوه پژوهشی واحدهای دانشگاهی، ظرفیت‌های منطقه‌ای، اثربخشی کسب‌وکار از طریق کیفی‌سازی پژوهش و سند آمایش ملی کشور برگزار شد که معیارهای مأموریت‌گیری واحدهای دانشگاهی و استان‌ها با حضور اعضای هیئت علمی بومی و دبیرخانه برنامه‌های علمی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مقرر و مصوب شد.


نظام موضوعات طرح پایش در راستای اثربخشی و بهبود کسب‌وکار


همان‌گونه که ذکر شد برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی براساس ظرفیت‌های منطقه‌ای و توانمندی‌های واحدهای دانشگاهی مصوب شده است. اکنون ماموریت‌گرایی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در حوزه کویر، استان یزد در حوزه نساجی، استان آذربایجان‌شرقی در حوزه چرم و کفش و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش در حوزه محیط زیست دریایی تعریف شده که از عناوین برنامه‌های علمی می‌توان به مسئله‌محوری و اثرگذاری دانشگاه آزاد در اکوسیستم شهری اذعان کرد.



اکنون پایش با 13 برنامه علمی در استان تهران و سایر واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی در استان‌ها کار خود را شروع کرده است. 10 هزار زمینه پژوهشی در تخصص‌های مختلف این امکان را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه آزاد اسلامی می‌دهد تا بدون محدودیت از همه برنامه‌های علمی کشور در قالب نظام موضوعات پایش انتخاب کرده و پاسخی علمی به چالش‌های کشور ارائه کنند.




بیشتر بخوانید:


اولین گام عملیاتی دانشگاه آزاد برای حل مشکلات کشور/ پایش یک پیشران ملی است


مأموریت‌گرایی دانشگاه آزاد در طرح پایش موجب هم‌افزایی و هم‌گرایی در پژوهش شده است




پرداخت دانشگاه آزاد به 100 هزار عنوان از چالش‌های اساسی کشور در سال اول پایش


افزایش تنوع در زمینه‌های پژوهشی و به‌روزرسانی برنامه‌های علمی و نظام موضوعات از جمله قول‌هایی بود که چندی پیش رئیس دبیرخانه‌ برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد از آن خبر داد. با توجه به خروجی‌های برون‌دادهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته، انتظار می‌رود در سال اول اجرای طرح پایش نیز بیش از 70 هزار عنوان از نظام موضوعات برنامه‌های علمی و چالش‌های اساسی کشور در قالب یک کار تحقیقاتی و دانشگاهی مبسوط حل شود.


پایش بستری را در دانشگاه آزاد فراهم کرده که هر محققی با توجه به ظرفیت‌ها، علایق و گرایش‌های علمی می‌تواند به‌صورت هدفمند در راستای حل چالش‌های کشور موضوع رساله خود را انتخاب کند. تمرکز دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان سراسر کشور بر روی برنامه‌های علمی نه‌تنها موجب بسیج علمی و اراده همگانی برای حل معضلات کشور می‌شود بلکه فرصت مشارکت در این جریان عظیم را در اختیار همه دانشجویان مستعد و خلاق کشور قرار می‌دهد.


انتهای پیام/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته