دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1398 - 12:17
آنا از عملیاتی شدن یک طرح سراسری گزارش می‌دهد؛

اولین گام عملیاتی دانشگاه آزاد برای حل مشکلات کشور/ پایش یک پیشران ملی است

اولین گام دانشگاه آزاد اسلامی در اثربخشی پژوهش‌های دانشگاهی کشور با ورود طرح پایش به فاز عملیاتی رسماً برداشته شد.
کد خبر : 445699

به گزارش خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طرح جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) بعد از قریب به یک‌سال برنامه‌ریزی،‌ احصا، تدوین و بارگذاری نظام موضوعات برنامه‌های علمی در دبیرخانه ملی برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای مهر ماه اجرایی شد.


صبح امروز دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه فاز اجرایی نظام جامع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) دانشگاه آزاد اسلامی را به معاونان، رؤسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی، رؤسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.


پایش؛ پژوهشی برای حل مشکلات کشور


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در 6 آذر ماه سال گذشته از پشتوانه غنی و قوی طرح پایش خبر داده بود چراکه صنعتگران و متخصصان در حوزه‌های مختلف کاری برای تدوین نظام موضوعات پایش در کنار اساتید دانشگاهی به دانشجویان و پژوهشگران مشاوره می‌دادند. امروز بعد از گذشت یک سال از تغییر و تحول در ساختار پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، مشاهده می‌کنیمکه طرح پایش، نظام پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی را به صورت شبکه‌ای تنظیم کرده و سراهای نوآوری در ادامه طرح پایش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان شده‌ است.


نشست صمیمانه دکتر طهرانچی با تشکل‌های دانشجویی


این طرح با هدف ایجاد انسجام در تحقیقات، ایجاد محوریت موضوعی در واحدهای دانشگاهی، استفاده حداکثری از پتانسیل‌های واحدهای دانشگاهی و با تأکید بر مسئله‌محوری دانشگاه در زیست‌بوم شهری با مشارکت صنایع، نهادهای اجتماعی و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی اکنون وارد فاز عملیاتی شده است.


پایش یک دیده‌بان و پیشران ملی است


امروز با ابلاغ رئیس دانشگاه آزاد برای اجرای عملیاتی نظام جامع پایش، باید اذعان کرد که این طرح نه‌تنها تحولات پژوهشی آموزش عالی را دستخوش تغییرات قرار می‌دهد، بلکه با توجه به نیازها و پتانسیل‌های منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور، فضای اشتغال و مهارت را نیز تقویت و بهبود خواهد بخشید.


استفاده از نقاط عطف منطقه‌ای که مورد غفلت چندین ساله نظام آموزش عالی کشور بوده است و با ارائه تعاریف جدیدی همچون سراهای نوآوری و فعال کردن شبکه‌های اشتغال‌زایی در مناطق کم‌برخوردار، می‌توان به ویژگی‌های پایش در حوزه اشتغال نیز امیدوار بود.


پایش یک دیده‌بان ملی با بستری شبکه‌ای در سطح ملی متشکل از نخبگان، صنعتگران و پژوهشگران در عرصه‌های مختلف علم و فناوری است که چالش‌های کشور را با تمرکز علمی نیم میلیون نفری پاسخ می‌گوید.


پایش بستری برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کم‌نظیر دانشگاه آزاد


پایش بستری را در دانشگاه آزاد فراهم کرده که هر محققی با توجه به ظرفیت‌ها، علایق و گرایش‌های علمی می‌تواند به‌صورت هدفمند در راستای حل چالش‌های کشور موضوع رساله خود را انتخاب کند. تمرکز دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان سراسر کشور بر روی برنامه‌های علمی نه‌تنها موجب بسیج علمی و اراده همگانی برای حل معضلات کشور می‌شود بلکه فرصت مشارکت در این جریان عظیم را در اختیار همه دانشجویان مستعد و خلاق کشور قرار می‌دهد.


رونمایی از مجموعه کتاب‌های نظام موضوعات پایش دانشگاه آزاد اسلامی


طرح پایش برای هم‌افزایی استادان و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های هیئت علمی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور نیز بستر مناسبی است. ایجاد ارتباط مستمر استادان با تمامی واحدهای دانشگاهی تحت سامانه پایش و بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت بالفعل از سیاست‌های دیگر پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ذیل طرح پایش است.


دانشگاه؛ تمام‌قد در خدمت نیازهای کشور


رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته خود با اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با اشاره به لزوم هدفمندی تحقیقات فرمودند:‌ «ببینید نیاز کشور چیست، خلاء کجا است؛ این تحقیقات آن خلاء را پر بکند؛ این خیلی مهم است. پژوهش‌های بی هدف را باید از دایره کار خارج کرد. البته هدف پژوهش قائدتاً دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فناوری، دوم حلّ مسائل کنونی و آینده کشور. اینها با هم منافات هم ندارد.»


اکنون دانشگاه آزاد اسلامی با تأسی از رهنمون‌های رهبر فرزانه انقلاب و در راستای تحقق اقدامات سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای جهت‌دهی به پایان‌نامه‌ها و الزام هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پروژه‌های مسئله‌محور و موردِ نیاز جامعه مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در بخش‌های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی، خدماتی، اجتماعی و رفاهی طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) را به‌عنوان گام بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به‌شکل عملیاتی شروع می‌کند.


سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی


اتصال دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها به جامعه و صنعت یکی از آرزوهای دیرین نخبگان دانشگاهی است تا پایان‌نامه‌ها مسئله‌محور شده و از قفسه‌های خاک‌آلود کتابخانه‌ها به دست مدیران صنایع برسد، از این رو پایش همان ریل ارتباطی بین پایان‌نامه‌ها و صاحبان صنایع است.


و امروز پایش در آستانه یک سالگی به فاز عملیاتی رسیده است.


انتهای پیام/4116/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته