واکاوی میزان نقش آفرینی صدا و سیما در آمریکای لاتین/ شاطرزاده: اولویت پخش هیسپان تیوی باید تئاتر، فیلم و سریال باشد
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا؛ داشتن رسانه برای کشورهایی که فرهنگ، زبان و باورهای بسیار متفاوت از مردم کشورمان دارند نیازمند نظرات متخصصان عرصه های گوناگون است. کشورهایی که سعی خود را بر حضور پر رنگ در عرصه جهانی بنا نهاده اند باید در سرزمین های نامانوس با میهن خود دارای ابزار رسانه ای باشند اما این مهم به سادگی به دست نمی آید و ملاحظات رسانه ای بسیاری می طلبد. مواردی که در فکر هر فعال فرهنگی، سیاسی یا اقتصادی نقش می بندد اما در جایگاه رسانه متبلور می شود و به مخاطب ارائه می گردد.
منطقه آمریکای لاتین به لحاظ جمعیت و منابع طبیعی گوناگونی که در خود جای داده و دور بودن از ستیزهایی سیاسی رایج در جهان می تواند برای همه دولت ها دارای اهمیت است. به بیان دیگر یکی از مواردی که کشورهای در حال توسعه انجام می دهند داشتن ارتباط با آن منطقه است.
به همین دلیل نیز شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی چند سال است که راه اندازی شده و فعالیت رسانه ای متفاوتی از سایر شبکه ها در آن منطقه برقرار کرده است. اما اینکه چنین رسانه ای چه تاثیراتی در جامعه هدف خود می تواند داشته باشد و چگونه باید به اهداف خود برسد و عملکرد بهتر این شبکه از چه مولفه هایی می گذرد نیازمند توجه به نظر کارشناسان همان منطقه است. به همین منظور به گفتگو با محسن شاطرزاده کارشناس مسائل آمریکای لاتین نشستیم که سابقه فعالیت های بسیاری در کشورهای آن منطقه دارد. این گفتگو را با هم می خوانیم؛
تاثير رسانه ها در امريكاي لاتين را به صورت کلی چگونه ارزیابی می کنید؟
رسانه در وهله اول باید بتواند اعتماد مخاطب آمریکای لاتینی را به خود جلب نماید تا پس از آن پیامش، دارای شنونده باشد سپس مورد پذیرش قرار گیرد. لذا در آمریکای لاتین قبل از هر چیز باید اولویت را به دیپلماسی عمومی داد. فیلم و سریال و محصولات فرهنگی به خوبی می تواند جایگاه اندیشه ای رسانه را در نزد مخاطب لاتینی نشان دهد.
خوشبختانه نگاه مخاطب لاتینی نسبت به تولیدات هنری و فرهنگی ایرانی اعم از فیلم و سریال، موسیقی و تئاتر بسیار مثبت است و معمولا به چشم تولیدات فرهنگی هنری ارزشمند به آنها نگاه می کنند. لذا این دریچه خوبی است که رسانه برون مرزی ایرانی تکیه بیشتری برآن داشته باشد.
با این حساب پخش فیلم و سریال از هیسپان تی وی را بهتر از اخبار و تحلیل های سیاسی می دانید؟
قطعا در منطقه آمریکای لاتین، اولویت یک رسانه دیداری باید ابتدا تئاتر، فیلم و سریال و به صورت کلی محصولات مرتبط با هنر باشد. به بیان دیگر زبان رسانه ای برای ارتباط با مردم این ناحیه از دنیا، هنر است. فعالیت های هنری در تاریخ عمیق قرن های قبل این مردم هم وجود داشته و همچنان به آن علاقه دارند.
به نظر شما هیسپان تی وی تنها شبکه ای است که از منطقه ای دیگر برای آمریکای لاتین فعالیت می کند یا شبکه های بین المللی دیگر هم در این منطقه حضور دارند؟
خیر هیسپان تی وی تنها نیست. کشورهای بسیاری برای پیشبرد دیپلماسی عمومی خود اقدام به راه انداری رسانه های دیداری برای مردم منطقه آمریکای لاتین کرده اند. در حال حاضر شبکه های زیادی هستند ولی شبکه های مشهور بین المللی که در آمریکای لاتین به زبان اسپانیایی و یا پرتغالی فعالیت دارند عبارتند از CNN از ایالات متحده آمریکا، BBC از انگلیس، Euronews که شبکه اتحادیه اروپاست و شبکه های مختلف کشورهای اسپانیا، پرتغال، چین، آلمان و روسیه.
به نقش دیپلماسی عمومی اشاره کردید، به نظر شما رسانه ای که به زبان اسپانیایی برای مردم امریکای لاتین فعالیت می کند چه تاثیری می تواند برای پیشبرد این دیپلماسی داشته باشد؟
در کشورهای آمریکای لاتین دیپلماسی عمومی مهم تر از دیپلماسی سیاسی و یا اقتصادی است. لذا کشورهایی که توجه خود را بر این نوع از دیپلماسی متمرکز کرده اند، بدنبال جذب مخاطب بیشتر و اعتماد سازی عمومی نسبت به کشور خود هستند تا در آینده بتوانند بهره سیاسی و اقتصادی بیشتری از فعالیت در آن منطقه به دست آورند. رسانه هم نقش اساسی در دیپلماسی عمومی دارد.
اعتمادسازی و جذب مخاطب که از وظایف یک رسانه است، چطور می تواند به شناخت از ایران و فعالیت های مردم آن منتهی شود؟
رسانه های برون مرزی ایران و از جمله هیسپان تی وی باید در ابتدا باید روی ظرفیت های علمی و تکنولوژیک ایران، پروژه ها و صنایع بزرگی که در ایران و به دست ایرانیان ایجاد شده اند، مانور دهند تا اعتماد و احترام مخاطب لاتینی نسبت به کالای ایرانی هم جلب شود.
شبکه هیسپان تی وی چگونه می تواند زمینه همکاری بین ایران و کشورهای اسپانیایی زبان را تقویت کند؟
هیسپان تی وی ابتدا باید ایران و قدرت علمی، فناوری و اقتصادی آن را خوب به مخاطب خود معرفی کند. پیشرفت های ایران در حوزه های مختلف دانش های نوین را با تاکتیک های رسانه ای به نمایش بگذارد تا مخاطب لاتینی با پیشرفت های ایران کاملا آشنا شود. موفقیت های علمی به ویژه در زمینه های نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، پزشکی، استفاده از سلول های بنیادی برای درمان، مهندسی هوا و فضا و صنایع مربوط به فعالیت های هسته ای از آن موارد است.
پس از آن به ظرفیت های عظیم اقتصادی، صنعتی و انرژی در ایران بپردازد تا مردم آن سرزمین های دور دست، شان و جایگاه ایران را درک کنند. قطعا همکاری مشترک اقتصادی نیز می تواند یکی از موارد مورد توجه باشد.پس از آن باید برای ورود به معرفی و تبلیغ کالا و خدماتی که ایرانی ها عرضه کننده آن هستند و در آمریکای لاتین به آن ها نیاز هست، فعال شوند.
آیا شرکت های خصوصی در کشورهای اسپانیایی زبان به ويژه در منطقه امريكاي لاتين علاقه مند هستند که به عنوان اسپانسر با هیسپان تی وی وارد همکاری شوند؟
نکته مهم در ابتدای یک همکاری بین المللی، پیداکردن منافع مشترک در یک بازی برد برد و رعایت آنهاست که رسانه باید بنواند به خوبی از پس آن برآید. البته می توان شرکت هایی را یافت كه در اين زمينه علاقه به فعاليت داشته باشند اما ریل گذاری برای ارتباطات همه جانبه میان ملت ایران و مردم آمریکای لاتین است که می تواند همکاری ها در زمینه های مختلف را زمینه سازی کند. این وظیفه ذاتی یک رسانه بین المللی است.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/