جذب گردشگر خارجی با سرمایهگذاری در شبکههای برونمرزی سیما
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از سیاستهای کلان رسانهای جمهوری اسلامی ایران پس از پوشش فنی و محتوایی شبکههای تلویزیونی داخلی، تمرکز بر ایجاد شبکههای تلویزیونی غیرفارسی زبان است. شبکههایی که بتواند با قالبی حرفهای با مخاطبان غیرفارسی زبان در سراسر جهان ارتباط برقرار کند. تأسیس شبکه انگلیسی زبان «پرس تی وی» در سال 1386 و شبکه اسپانیولی «هیسپان تی وی» در سال 1391 در همین ارتباط قابل طرح است.
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دهم که سابقه نمایندگی در دوره هشتم و نهم مجلس را نیز دارد، در گفتگو با خبرنگار آنا به تأثیر شبکههای برونمرزی صداوسیما بر بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به ویژه موضوع گردشگری پرداخته است.
لاهوتی که عضو فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز هست، برای شبکههای تلویزیونی غیرفارسی زبان صدا و سیما بهویژه دو شبکه «پرس تی وی» و «هیسپان تی وی» در موضوع جذب گردشگر خارجی جایگاه ویژهای قائل است.
نیاز مخاطبان را بشناسیم
هر رسانهای برای اثرگذاری بهتر باید از روشها و تاکتیکهای هنری و محتوایی استفاده کند. یکی از آنها شناخت درست نیازها و علایق مخاطبان است. برای مثال شبکههای بیگانهای که به زبان فارسی برای کشور ایران برنامهسازی میکنند، مانند شبکههای ترکیه و انگلیس، به علاقه ایرانیان به فیلم و سریالهای خانوادگی آگاهاند. از این رو سریالهای خانوادگی به زبان فارسی تولید و پخش میکنند با این تفاوت که فرهنگ خود یا ضد ارزشهایی را به مخاطب عرضه کردهاند که فرهنگ غالب ایران را تغییر دهند. برای نمونه یأس و ناامیدی به صورت مخفیانه در این سریالها ترویج میشود.
بنابراین شبکههای برونمرزی ما هم باید هم در اخبار و تحلیل و هم فیلم و سریال نیازهای مخاطبان جامعه هدف خود را به خوبی شناسایی کنند و بر اساس آن برنامهسازی کنند.
ایران حقیقی را معرفی کنیم
یکی از نیازهایی که همیشه باید مورد توجه باشد این است که شرایط حقیقی ایران در برنامههای مختلف با زبان رسانه و هنر معرفی شود تا با این روشنگری، تصویر ایرانهراسی و منفی که در فکر مردم کشورهای غربی شکل گرفته اصلاح شود.
شخصاً مواردی را دیدهام که میهمانان خارجی که برای اولین بار به تهران سفر کردهاند، از تفاوت آنچه که در مورد این شهر، خیال میکردند با آنچه که در واقعیت میدیدند شگفتزده شدهاند. مثلاً یک میهمان خارجی به من گفت: تصوری از ایران داشتم که شبیه کشورهای ویران و جنگزده مانند افغانستان بود اما کشوری که میبینم امن با جاذبههای گردشگری و زیست بومی است.
شبکههای تلویزیونی برونمرزی از گردشگری غافل نشوند
یکی از مؤلفههایی که حتماً لازم است توسط شبکههایی مانند پرس تی وی و هیسپان تی وی معرفی شود، پرداختن به ظرفیتهای گردشگری ایران است که قطعاً میتواند به اقتصاد کشور هم یاری رساند.
ما در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد حمایت مالی از سیمای برون مرزی غافل نیستیم. دقت کنید هزار و 700 میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور که اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است، میتواند در بخش گردشگری سرمایهگذاری شود که طبعاً بخشی از آن باید برای تبلیغات در رسانههای برونمرزی به منظور ساخت برنامه و سریالهایی هزینه شود که جذابیتهای ایران را به مردم دیگر کشورها برای سفر به ایران، معرفی کند. لذا این سرمایهها باید به سمت شبکههای برونمرزی بیاید و این شبکهها میتوانند درآمدزایی هم بکنند.
علاوه بر این، با توجه به جذابیتهای ایران و مردم مهماننواز آن، گردشگر خارجی که از ایران دیدن میکند، میتواند سفیر فرهنگی ما در کشور خودش تبدیل شود. این امر که به وفور رخ داده است، به خودی خود دارای اهمیت بسیاری است.
نمایش چهره رئوف و صلحطلب از ایران
حاکمیت ایران در رسانههای نظام سلطه با چهرهای خشن و جنگطلب معرفی میشود حال آنکه ما در برابر هر ظلمی در جهان معترض شدهایم و اعتقاد ما این است که نباید هیچ ظلمی رخ دهد.
بنابراین رسالت شبکههای برون مرزی مانند هیسپان تی وی، پرس تی وی و ... این است که چهره رئوف و روحی صلحطلب از ما به جهان نشان دهند.
لازم است دنیا بداند مردم ایران نهتنها مخالف تروریسم هستند، بلکه با شهادت 17 هزار نفر ایرانی طی چهار دهه گذشته، قربانی تروریسم هم هستند. کدام کشوری را میشناسید که در بازه زمانی چند ماهه هم رئیسجمهور، نخستوزیر، فرمانده ارتش، اکثر وزرا و نمایندگان مجلس آن و نیز رئیس دیوان عالی ترور شوند. فراموش نکنیم که آمریکا با وقاحت هواپیمای مسافربری ما را با موشک در آسمان خلیج فارس منهدم کرد و به فرمانده ناوی که این اقدام ضدانسانی را انجام داد، مدال شجاعت هم داد.
بزرگنمایی رسانههای جریان سلطه
جریان سلطهگر رسانهای، اتفاقات کوچک مانند انفجار یک بمب در ایران را بزرگنمایی میکند، اما اتفاقات ضد انسانی که در غرب رخ میدهد، مانند سرکوب وحشیانه تظاهرات مدنی مردم فرانسه آن هم در پاریس را کمتر مورد کنکاش قرار میدهند.
نمونه دیگر شبکهای مانند «بی بی سی» است که این همه کشتار و بمباران، قحطی و محاصره که توسط آلسعود بر مردم یمن تحمیل میشود را چشمپوشی میکند، اما منتظر است مثلاً در نقطهای از ایران مسئلهای مانند یک مورد نادر حیوانآزاری رخ دهد؛ البته این امری قبیح و مردود است اما این خبر را به نحوی رسانهای میکند که گویی کل مردم ایران دائم در حال حیوانآزاری هستند و توسط دولت حمایت و تشویق هم میشوند.
کیفیت برنامهها فدای کمیت شبکهها نشود
افزایش شبکههای سیمای برونمرزی نباید به کاهش کیفیت منجر شود بلکه تعدد شبکهها همراه با رشد کیفیت برنامههای آنها مطلوب است. به عبارت دیگر در کنار سرگرمی و فیلم و سریال، خبر و تحلیل هم مورد توجه است. بار دیگر تأکید میکنم، اهداف فوق بر اساس شناخت صحیح از جامعه هدف قابل دسترسی است. پس کیفیت محتوایی با این رویکرد ارتقا خواهد یافت.
انتهای پیام/4072/4104/خ
انتهای پیام/