جای خالی استارتآپها در حوزه ورزش قهرمانی
به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پدیدههایی مانند چاقی و پیری، کمبود منابع آبی پایدار، تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا، ایمنی و امنیت غذایی و پسماند در دهههای اخیـر به مسائلی کلیدی برای بشر تبدیلشده است. با اینوجود ایـن چالشها در نـوع خـود پـارادایم جدیدی از زندگی را رقمزده است که مملو از فرصتها و الگوهای نوین کسبوکار محسوب میشود.
با گسترش استارتآپها در سالهای اخیر، علاوه بـر توجـه بـه حوزههایی کـه بازگشـت سـریع اقتصادی داشتهاند و با مدلهای کسبوکار جدید توانستهاند خدمات و ارزشهای جدیدی را با بهرهوری بالاتر و با قیمـت پایینتر بـه مشـتریان عرضه کنند، روند روبه رشد استارتآپها که با تمرکز بر حل مسائل و چالشهای کلیـدی زنـدگی امـروزی، علاوه بـر ارائه راهحلهای خالقانِ مبتنی بر مدلهای کسبوکار جدید، به حل این مسائل و چالشها کمکهای بزرگی کردهاند.
نیازمندی به متنوع سازی شرکتهای نوپا و دانشبنیان ایرانی
در این گزارش سعی شده است مسیرهای جدیدی برای شرکتهای نوپا و دانشبنیان ایرانی شناسایی و معرفی شوند. در سالهای اخیر با توسعه اکوسیستم کارآفرینی شرکتهای نوپا در ایران و افزایش تعداد شرکتهای نوپا در کشور، زمینه ایجاد اشتغال و به ظهور رسیدن ایدههای نوآورانه جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهی فراهمشده است. هماکنون که این پارادایم جدید خلق ثروت در حال رشد است و از نوپایی خارجشده است و نیازمند متنوع سازی و تمرکز بیشتر بر حوزههای جدید است.
اغلب ایدهها و فعالیتهای اکوسیستم موجود بر روی فعالیتهای خدماتی مانند فروش، حملونقل و غذا بهصورت آنلاین متمرکز شدهاند و با توجه به موفقیت چند شرکت در این حوزهها، نرخ شکست را برای افراد جدیدی که میخواهند در این حوزهها وارد شوند را بالابرده و از سوی دیگر میتواند منجر به سرخوردگی کارآفرینان، کـاهش اثـرات اقتصـادی و ایجاد اشتغال در اکوسیستم شوند.
هدایت کارآفرینان و بهویژه سرمایهگذاران جدیدی که به اکوسیستم وارد میشوند به سمت حوزههای کمتر موردتوجه و بـا پتانسـیل بالا و اثـرات اجتماعی و اقتصادی و ملی بالا در شرایط کنونی، هم به بقای اکوسیستم کمک خواهد کرد و هم اثرات آن را افزایش خواهد داد. با توجه به چالشهای روزافزون کشور در عرصههایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیطزیست، آلودگی و انرژی و ... ورود کارآفرینان و اکوسیستم استارتآپی به این حوزهها احتمالاً به علت نبود رقیبهای سنتی میتواند اثرات بیشتری بر اقتصـاد و اشـتغال داشـته باشند و علاوه بر این به حل مسائل و مشکلات اجتماعی و ملی نیز کمک کند.
طرح بررسی تجربیات جهانی شرکتهای استارتآپ
حوزههای استارتآپی مسئله محور عبارتاند از مـدیریت پسـماند، ورزش و سـلامت جسمی، مدیریت آلودگی هوا، کشاورزی، مدیریت آب و خشکسالی، خدمات اجتماعی، کالاهای زود مصرف، انرژی، گردشگری، خودرو، بیمه و آموزش که در قالب گزارشهای مجزا تولید و ارائه میشوند.
هر گزارش دربرگیرنده بخشهای مختلفی است که از تحلیلهای کلان هر موضوع شروعشده و با پیوند میان چالشها و موضـوعات راهبـردی هـر حوزه با الگوهای کسبوکار شرکتهای نوپای جهانی و معرفی استارتآپهای مهم ادامه پیدا میکند؛ درنهایت مجموعهای از تحلیلهای مبتنی بـر شناخت فناوریها، مدلهای کسبوکار و الگوهای تأمین مالی و نحوه بزرگ شدن آنها خاتمه مییابد. بنابراین هر گزارش دربرگیرنده سه بخش اصلی تحلیلی بر وضعیت کلان آن حوزه، شناسایی موضوعات راهبردی و چالشهای کلیدی مرتب است.
استارتآپهای حوزه ورزش قهرمانی
حضور استارتآپها در ورزش قهرمانی منجر به تسهیل تعامل با مربیان، تخصص و مهارتهای ناهمگون مربیان، عدم آگاهی و مهارتهای مناسب ورزشکاران جهت بهرهبرداری از فرصتهای تجاری و ورزشی پیش روی آنها میشود. همچنین یک استارتآپ در حوزه ورزش قهرمانی میتواند مشاورههای تخصصی برای بهبود عملکرد با استفاده از فناوریهای نوین ارائه دهد یا امکان هماهنگی و مدیریت کانون هواداران با استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین ایجاد کنند. همچنین با استفاده از یک استارآپ میتوان بینظمیِ بلیتفروشی در ورزشگاهها را نیز از بین برد و روند تهیه بلیت را برای مردم تسهیل کرد.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/