دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1398 - 15:11
کتابِ مظلوم /3 | سارا عرفانی در گفتگو با آنا:

تبلیغ خلأ جدی حوزه نشر است/ کتاب‌ها به‌صورت گزینش‌شده در کشور توزیع می‌شوند/ نویسنده باید جهانی بنویسد

نویسنده رمان «پنجشنبه فیروزه‌ای» گفت: گاه با توزیع صرف برخی کتاب‌ها و عدم توزیع برخی دیگر، مخاطب علاقه‌مند را به‌نوعی مجبور به خواندن آثاری خاص می‌کنند.
کد خبر : 445208
IMG09131713.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - قاسم شجاع: کتاب یار مهربانی است که در تمام ایام سال مهجور مانده و مظلوم واقع می‌شود، خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. تولیدکنندگانش غالباً به شهرت نمی‌رسند تا بتوانند برعکس هم‌رده‌هایشان در سینما و تلویزیون به‌سادگی در خیابان قدم بزنند. اینک هفته کتاب بهانه خوبی را فراهم کرده است تا به واکاوی مشکلات و مظلومیت کتاب در کشورمان بپردازیم و ببینیم چه شده که این ثروت ارزشمند این قدر مغفول مانده است. با ما در پرونده «کتاب مظلوم» همراه باشید.




در این راستا سارا عرفانی، نویسنده داستان‌های برگزیده‌ای همانند «لبخند مسیح» و «پنجشنبه فیروزه‌ای» درباره وضعیت تبلیغ کتاب و نقش حمایتی جشنواره‌های ادبی به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: من نویسنده جشنواره‌زده‌ای نیستم و لزوماً هم برای جشنواره‌ها نمی‌نویسم؛ اما نه اینکه از دیده شدن و برگزیده شدن دوری کنم.


برای معرفی کتاب باید سراغ ابزار مالی حمایتی رفت


وی افزود: البته که دیده شدن می‌تواند تبلیغی برای هر نویسنده و کتاب باشد و اتفاقاً باید این انتظار را از جوایز ادبی داشت که بخشی از کارشان را به تبلیغ درست از آثار برگزیده اختصاص دهند. در عین اینکه عمده ناشران ما از این امتیاز استفاده نمی‌کنند.


عرفانی ادامه داد: ناشران ما باید حرفه‌ای‌تر کار کنند؛ لااقل برگزیده بودن یک کتاب را در طراحی جلد آن ذکر کنند تا بتوان از این امتیاز برای جلب و جذب مخاطب کتاب‌خوان استفاده کرد.


نویسنده کتاب «عطر عطش» درعین‌حال با اشاره به لزوم توزیع آثار قابل‌تأمل ادبیات داستانی به سایر نقاط کشور، گفت: چه ایرادی دارد وقتی کتابی به‌عنوان برگزیده یک جشنواره معرفی می‌شود، آن را با ابزارهای حمایتی مثل اهدای بن یا کمک مالی برای خرید، در سایر نقاط و حتی مناطق دورافتاده توزیع کنند.


این نحوه توزیع کتاب جای انتقاد دارد


وی اشاره کرد: بارها کسانی که کتاب‌های من را دنبال کرده‌اند، به بنده پیام می‌دهند که دلمان می‌خواهد فلان کتاب را بخوانیم اما مثلاً در کتاب‌فروشی شهرستان و حتی کتابخانه‌های عمومی وجود ندارند؛ بنابراین جایزه دادن هرچند خوب است اما باید این آثار را با ابزار حمایتی در اختیار مخاطب گذاشت.



بارها کسانی که کتاب‌های من را دنبال کرده‌اند، به بنده پیام می‌دهند که دلمان می‌خواهد فلان کتاب را بخوانیم اما مثلاً در کتاب‌فروشی شهرستان و حتی کتابخانه‌های عمومی وجود ندارند



عرفانی با انتقاد از رویه توزیع برخی کتب نیز گفت: گاه با توزیع صرف برخی کتاب‌ها و عدم توزیع برخی دیگر، مخاطب علاقه‌مند را به‌نوعی مجبور به خواندن آثاری خاص می‌کنند. بالاخره کتابی که لااقل عنوان برگزیده را داراست باید با حداقل حمایت‌ها برخوردار باشد تا به دست مصرف‌کننده عام برسد.


نویسنده «هدیه ولنتاین» همچنین درباره ظرفیت ترجمه آثار داستانی تأکید کرد: البته شاید من روی سوژه‌هایی خاص متمرکز شوم که انتظار ترجمه آن را نداشته باشم؛ جز برخی کشورها که مخاطب هدف دارد. بالاخره این نیز یک اتفاق برای ادبیات داستانی ماست که باید از آن بهره ببرد.


نویسنده و رمان نویس ما چاره‌ای ندارد جز اینکه جهانی بنویسد


وی این‌گونه نیز یادآور شد: شاید زمانی که خودم اولین کتابم یعنی «لبخند مسیح» را می‌نوشتم به فکر جهان‌شمولی مخاطبانم نبودم؛ هرچند که بعداً همین کتابم نیز ترجمه شد، بااین‌حال امروز به شاگردان خودم می‌گویم که نویسنده باید جهانی بنویسد.



متأسفانه تبلیغ یک خلأ جدی برای حوزه نشر است. بازار نشر و رسانه‌های جدی ما اصلاً بودجه و برنامه‌ای برای تبلیغ کتاب در نظر نمی‌گیرند.



این داستان‌نویس درعین‌حال با انتقاد از وضعیت تبلیغ کتاب بیان کرد: متأسفانه تبلیغ یک خلأ جدی برای حوزه نشر است. بازار نشر و رسانه‌های جدی ما اصلاً بودجه و برنامه‌ای برای تبلیغ کتاب در نظر نمی‌گیرند.


عرفانی همچنین دراین‌باره توضیح کرد: امروز درباره تبلیغ کتاب، بجای اینکه صرفاً متکی به یک برنامه تلویزیونی خاص باشیم، چه‌بسا باید هر شبکه‌ای به سراغ تولید برنامه‌های حرفه‌ای و مختص کتاب و کتاب‌خوانی برود تا لااقل کتاب خوب و نویسنده‌اش به کتاب‌خوانان ما معرفی شوند.


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته