دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تعاملی بین‌المللی برای حمایت از رونق تولید داخلی/ وقتی چهره رسانه‌ای آمریکا رنگ می‌بازد

هفتمین کنفرانس بین‌المللی ایستگاه‌های آینده توسط شرکت راه‌آهن با همکاری اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها در حالی در تهران برگزار شد که آمریکا سعی در ممانعت از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در ایران دارد.
کد خبر : 445169
3.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، تغییری بنیادی در عرصه سیاست خارجی این کشور در قبال ایران صورت گرفت.


از نظر سنتی، در سیاست خارجی آمریکا همواره ابزارهای نظامی و اقتصادی گوناگونی برای مقابله با دشمنان خارجی وجود داشته است و این کشور از این ابزار برای برقراری نظم بین‌المللی دلخواه خود استفاده ‌برده است به‌گونه‌ای که این رویکرد سنتی به یک ‌رویه مطمئن در مقابله با کشورها بدل شده است.


سیاست "فشار حداکثری " چارچوبی است که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال آن است و با ساخت چهره رسانه‌ای مصمم و خشمناک سعی دارد خود را در این خصوص جدی نشان دهد.


نکته اساسی برای درک سیاست خارجی که ترامپ از آن پیروی می‌کند آن است که این سیاست با لنز اقتصادی رصد می‌شود.


به همین دلیل در مواقعی که فشار نظامی حتی از طریق هم‌پیمانان آمریکا امکان‌پذیر نیست اعمال تحریم‌های اقتصادی در چارچوب "فشار حداکثری " تنها کارت مؤثر و قابل‌استفاده ترامپ در سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شود.


در چنین شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا با ساخت چهره‌ای بین‌المللی و البته ترسناک و مصمم سعی در پس زدن کشورهای میان رو و محتاط در برقراری ارتباط  با ایران دارد و حتی در این میان اتحادیه اروپا نیز در ایجاد ارتباط اقتصادی مؤثر  با ایران نهایت وسواس را به خرج می‌دهد.


از این رو برگزاری هفتمین کنفرانس بین‌المللی ایستگاه‌های آینده توسط شرکت راه‌آهن برای اولین بار در آسیا و خاصه در ایران اسلامی حائز اهمیت است زیرا توانست کشورهای اروپایی را در اجرای این کنفرانس بین‌المللی پای کار آورد.


یکی از راهکارهای مقابله با تحریم‌ها، پای‌کار آمدن همه بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشور است و در این میان بخش‌هایی که می‌توانند بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی کشور را با ظرفیتی حداکثری به‌کارگیرند وظیفه حساس‌تری بر گردن دارند.


فعالانی که در حوزه‌های دانشگاهی، صنعتی و اقتصادی کار می‌کنند می‌دانند امروز رویکرد اقتصاد دانایی محور می‌تواند به ما کمک کند تا آثار تحریم‌های اقتصادی را کاهش دهیم و در این میان کنفرانس‌های بین‌المللی می‌توانند با استفاده از تعاملات بین‌المللی با رویکرد اقتصادی  به این رویکرد قوام بخشد.


راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با برگزاری این کنفرانس در شرایط تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا نشان داد همچنان می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند راه را برای توسعه روابط علمی و صنعتی با کشورهای جهان باز کرد.


شرکت‌های دولتی به عنوان متولیان اصلی امور کشور می‌توانند ظرفیت موجود در صنایع بزرگ و کوچک داخلی را به یک فرصت برای تولید داخل و اشتغال جوانان که مورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری است، بدل کنند و کشور را برای جنگ اقتصادی که فروش نفت را هدف قرار داده‌اند آماده کنند و برگزاری چنین کنفرانس‌های بین‌المللی می‌تواند به اجرای این اهداف کمک کند.


به گزارش آنا، هفتمین کنفرانس جهانی ایستگاه‌های آینده که با شعار «ایستگاه‌های ریلی، رونق‌بخش زندگی شهری» در 20 تا 22 آبان در تهران برگزار شد با حضور چهار دانشگاه داخلی و خارجی، ۷۰ شرکت‌کننده خارجی از ۲۵ کشور که ۱۴ کشور از این تعداد اروپایی بودند و از ۱۱۲ مقاله دریافتی ۵۰ مقاله پذیرفته شده که ۲۵ مقاله آن توسط محققان کشورهای دیگر تهیه شده بود.


مشارکت فعالانه مدیران ارشد از وزارت راه و شهرسازی، سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و تمامی دانشگاه‌های برتر کشور در برگزاری این کنفرانس امکان تعامل و همکاری چهره به چهره با گروه‌های مختلفی از کارفرمایان، پیمانکاران، مشاوران، دانشگاهیان فعال را فراهم کرد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته