کوییک، پرایدی که میخواهد خود را مدرن نشان دهد!/ نسل خودروهای تیبایی قصد پوستاندازی ندارند
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سال 1395، شرکت خودرو سازی سایپا با تبلیغات فراوان و گسترده پدیدهای جدید را به عموم معرفی کرد، پدیدهای به اسم کوییک که ظاهری و دل نشین داشت، خودرویی که میتوان گفت برادری از نسل خودروهای تیبایی است.
رنگ رخسار خبر میدهد از سر درون
سایپا اعتقاد دارد که خودروهای یک خانواده باید شبیه به یکدیگر باشند، بنابراین زحمت تغییر آنچنانی در کوییک را به خود نداده است، این عدم تغییر در درها و ستونهای تیبا، ساینا و کوییک مشهود است، از سپر کجی که تناسب در آن رعایت نشده است که دیگر برایتان چیزی نگویم، اما اگر میخواهید به عمق فاجعه پی ببرید؛ در خودرو کوییک را باز کنید، اگر از دستگیره سفت و خشک این خودرو گذر کنید، میبینید که صندلیهای آن همان صندلیهای ساینا است.
بازهم علاقه دارید شباهت این سه خودرو را ببینید؟ پس به داخل خودرو بنشینید و نگاهی به زیر پنجره کنید، جای بالابر شیشه، بر روی رودری وجود دارد اما از خود آن خبری نیست! تعجب نکنید شیشههای کوییک بهصورت برقی هستند، پس چرا به این شکل طراحی شدهاند؟ جواب ساده است؛ برای کاهش در هزینههای تولید از همان نسخه خودروهای قبلی استفاده شده است.
اما همانطور که فرزندان هر خانواده با یک دیگر تفاوت دارند، کوییک هم نسبت به ساینا و تیبا دارای چند تفاوتی است که از بین آنها میتوان به نبود دریچه گاز برقی در این خودرو اشاره کرد.
کوییک، خودروی بلژیکی - چینی
اما بیایید به سراغ ایراد فنی این خودرو زیبا برویم، کوییک با شعار اولین خودروی ملی با گیربکس اتومات به مردم معرفی شد، همان گیربکسی که ساخت بلژیک است و به دلیل ضعف در سیستم خنککنندگیاش، امکان دارد شما را در ترافیک سورپرایز کند و ماشین خاموش شود، اما سعی نکنید که پای خود را بر روی پدال گاز بگذارید تا مانع از خاموش شدن شوید، به دلیل اینکه بین دریچه گاز برقی خودرو و پدال گاز ناهماهنگی وجود دارد، البته اصلاً نگران نباشید، گیربکس اتومات تنها در نسخههای فول این خودرو وجود دارد، پس اگر میخواهید سورپرایز شوید باید پول بیشتری برای آن پرداخت کنید!
کوییک برخلاف دیگر برادران خود، مجهز به آپشنهای زیادی است، آپشنهایی که تنها حکم تبلیغات بازرگانی را ایفا میکنند؛ نکتهای که در این میان از دید همه پنهان مانده، تجهیزات بهکار رفته در این خودروست که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. براساس تحقیقات بهعمل آمده اغلب این تجهیزات توسط کشور چین ساخته شدهاند و به دلیل کیفیت پایین ساخت، مرتباً دچار نقصهای مختلف میشوند. از جمله قطعاتی که اغلب دارندگان این خودرو از خرابیهای زودهنگام آنها ناراضی هستند میتوان به کیلس استارتر، لمس مانتیور، فیوز فن رادیاتور و همچنین روشن شدنهای بیدلیل چراغ چک خودرو اشاره کرد.
پیدا شدن خون پراید در رگهای کوییک
همانطور که قلب در بدن انسان نقش اساسی دارد، موتور ماشین هم در ساخت بسیار اهمیت دارد، سایپا برای این هاچبک تازه نفس یک موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ در نظر گرفته که از حجم 1503 سیسی برخوردار است. این پیشرانه که با کد M15 شناخته میشود در واقع همان پیشرانه پراید است که برخی اصلاحات در آن انجام شده است. توان خروجی این موتور، 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه و گشتاور آن برابر با 128 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه است که برای به حرکت در آوردن یک هاچبک 1105 کیلوگرمی چندان کافی به نظر نمیرسد. با وجود تمامی اصلاحاتی که در این پیشرانه قدیمی انجام شده است، چالاکی آن بسیار کمتر از مقداری است که میتوان از آن انتظار داشت، اما اگر بخواهم به زبان سادهتر برای شما این موتور را تشریح کنم، این موتور کمی پیشرفتهتر شده موتور ساینا و تیباست که خود آنها وام گرفته از موتور پراید هستند، اگر با این ماشین کمی با سرعت بالا رانندگی کنید، شاهد صحبت صدای بالای موتور در کنار گوش خود هستید!
اگر از ایرادهای بزرگ این خودرو عبور کنیم، تنها چند ایراد جزئی مانند جدا بودن خارهای اتصالی از بدنه، عایقبندی ضعیف، درزهای موجود بین قطعات و از همه مهمتر بدنه ضعیف خودرو که خود دلیل اصلی منحرفشدن محصولات سایپا است؛ باقی میماند.
در پایان اگر در یک کلام بخواهم در مورد این خودرو برایتان نتیجهگیری کنم، خودروی کوییک همان پراید است که چراغهای آن تغییر کرده است!
انتهای پیام/
انتهای پیام/