دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1394 - 11:21

امروز اتحادیه اروپا به‌طور رسمی پایان تحریم‌های ایران را اعلام می‌کند/ 30 اکتبر لغو تحریم‌ها اجرایی می‌شود

منابع دیپلماتیک غربی خبر دادند که اتحادیه اروپا امروز یکشنبه به‌طور رسمی پایان تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران را اعلام خواهد کرد.
کد خبر : 44469

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع غربی گفتند: این تصمیم 30 یا 31 اکتبر (8 یا 9 آبان) و پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای ژوئیه گذشته اطمینان حاصل کرد، اجرایی خواهد شد.


ژوئیه گذشته ایران و گروه1+5 به توافقی دست یافتند که در آن تهران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حال تعلیق در می‌آورد، در مقابل بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو می‌شود.


یکی از منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت: اتحادیه اروپا طرحی را برای لغو همه تحریم‌‌های مالی و اقتصادی مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران تصویب می‌کند اما این مصوبه تا زمان اطمینان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همه موضوعات اجرایی نخواهد شد. ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کند که اقدام‌هایی برداشته است که دیگر امکان بهره‌برداری نظامی از نیروگاه آب سنگین اراک و دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای وجود ندارد.


علاوه بر این، انتظار می‌رود که امروز یکشنبه واشنگتن نیز در بیانیه‌ای درباره اقدامات خود در لغو تحریم‌های ایران جزئیاتی را بیان کند.


در همین باره خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش کرد: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران امروز یکشنبه بیانیه‌ای درباره پایان تحریم‌های ایران صادر خواهند کرد.


همچنین «عباس عراقچی» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان گفت که لغو تحریم‌های ایران هنگامی انجام خواهد شد که ایران به تعهدات خود عمل کند و امیدواریم این اقدام ظرف یک یا دو ماه آینده عملی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته