دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1398 - 12:04
آنا بررسی می‌کند؛

تجمیع مؤسسات غیرانتفاعی از وعده تا عمل/ حضور استاد تمام وقت دانشگاه دولتی در مؤسسه غیرانتفاعی!

وزارت علوم برای اینکه ساماندهی مؤسسات غیرانتفاعی را دنبال کند موضوع تجمیع این مؤسسات را در دستور کار قرار داد البته تاکنون گزارشی در این زمینه منتشر نشده است.
کد خبر : 444298
636702012386361804_B_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به‌تازگی یک مؤسسه غیرانتفاعی توانسته در روزنامه رسمی کشور آگهی تأسیس خود را به چاپ برساند درصورتی‌که این مؤسسه از سال 86 کار خود را آغاز کرده و تاکنون ثبت شرکت نشده بود. این در حالی است که بر اساس قوانین جاری کشور مؤسسات غیرانتفاعی پس از دریافت مجوز از وزارت علوم باید هیئت‌امنا تعیین کنند، اساسنامه بنویسند و به‌عنوان یک شرکت ثبت شوند.


بسیاری از مؤسسات غیرانتفاعی این مراحل قانونی را طی نکرده‌اند و به فعالیت آموزشی و پژوهشی می‌پردازند. در این میان مؤسسه مهد علم کاشان نیز ازاین‌دست است. مصطفی عباسی‌مقدم رئیس این مؤسسه دراین‌باره به خبرنگار آنا گفت: «دو سال است که دنبال ثبت مؤسسه بودیم و خوشبختانه تابستان امسال توانستیم این کار را انجام دهیم، تعداد زیادی از مؤسسات غیرانتفاعی ثبت نشده‌اند و وزارت علوم بارها فرصت برای ثبت داده است و خوشبختانه مؤسسه مهد علم توانست مراحل ثبت را پشت سر بگذارد.»


حضور تنها 120 دانشجو در مؤسسه


بررسی‌ها نشان می‌دهد که مؤسسه مهدعلم یک مؤسسه کوچک غیرانتفاعی است چراکه به گفته رئیس این مؤسسه از حدود 10 رشته موجود در آن تنها 5 تا 6 رشته فعال است و حدود 120 دانشجو در این رشته‌ها در سه مقطع کاردانی،‌ کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. عباسی‌مقدم اعلام کرد: «نیمی از دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند و دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی بسیار کم است.»


عباسی مقدم همچنین درباره دخل‌وخرج مؤسسه با وجود تعداد کم دانشجو گفت: «تاکنون با روش‌ها و فعالیت‌های جنبی توانستیم مخارج مؤسسه را تأمین کنیم. بااین‌وجود مؤسسه اصلاً سودده نیست.»


نبود عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت


مؤسسه مهدعلم مانند بسیاری از مؤسسات غیرانتفاعی دیگر که عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت ندارند یا اینکه بسیار کم دارند و به گفته رئیس مؤسسه اعضای هیئت‌علمی سایر دانشگاه‌ها در این مؤسسه به‌صورت نیمه‌وقت مشغول تدریس هستند.


عباسی مقدم ادامه داد: «البته با شرایط موجود امکان جذب هیئت‌علمی را هم نداریم. واحدهای بزرگ‌تر که بیش از هزار دانشجو دارند نیز عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت ندارند اگر هم داشته باشند دو یا سه نفر بیشتر نیست.»


وی اضافه کرد: «به توصیه مسئولان سال گذشته دنبال جذب هیئت‌علمی بودیم ولی به خاطر عدم جذب دانشجوی مورد انتظار موضوع هیئت‌علمی را رها کردیم. البته در فراخوان جذب اعلام نیاز کردیم اما کسی حاضر نشد که در مؤسسه جذب شود.»


عدم امکان راه‌اندازی رشته جدید


این در حالی است که اکثر این مؤسسات به دلیل در اختیار نداشتن عضو هیئت‌علمی کافی نمی‌توانند مجوزهای لازم برای راه‌اندازی رشته‌های جدید را دریافت کنند. رئیس مؤسسه دراین‌باره نیز اظهار کرد: «هرسال درخواست تعداد رشته جدید را به وزارت علوم ارائه می‌دهیم اما وزارت علوم مخالفت می‌کند چراکه بنای وزارتخانه تعداد اعضای هیئت‌علمی است و به همین دلیل با درخواست مؤسسات کوچک دراین‌باره مخالفت می‌شود.»


تجمیع مؤسسات غیرانتفاعی از وعده تا عمل


در این میان وزارت علوم برای اینکه ساماندهی مؤسسات غیرانتفاعی را دنبال کند موضوع تجمیع این مؤسسات را در دستور کار قرار داد البته تاکنون گزارشی در این زمینه منتشر نشده است. رئیس مؤسسه مهد علم کاشان نیز درباره تجمیع غیرانتفاعی‌ها بیان کرد: «از دو سال پیش این تقاضا را مطرح کردیم تا با مؤسسات هم‌تراز تجمیع شویم ولی هیچ از مؤسسات واکنشی نشان ندادند. وزارتخانه هم قرار بود مکانیسمی برای این کار در نظر گیرد ولی به‌طورجدی وارد این عرصه نشد، به همین دلیل مؤسسات هم ترغیب نشدند. البته طرح وزارت علوم دراین‌باره مبهم است و مشخص نیست که مسائل مالی و حقوقی چه می‌شود. شاید برخی هم به آینده کار مؤسسات امیدوار نیستند.»


حضور استاد تمام‌وقت دانشگاه دولتی در مؤسسه غیرانتفاعی


مسئله دیگر درباره مؤسسات غیرانتفاعی حضور اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی در این مؤسسات به‌عنوان رئیس است. رئیس مؤسسه مهد علم کاشان هم این شرایط را دارد. درصورتی‌که بر اساس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی، اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت نمی‌توانند در مؤسسات غیرانتفاعی حضور یابند مگر اینکه تبدیل به نیمه‌وقت شوند. پیش‌ازاین هم علی آهون‌منش رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی گفته بود: «بر اساس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی، تصدی ریاست مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی توسط اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه دولتی مشروط به تبدیل وضعیت به نیمه‌وقت و مأموریت به مؤسسه غیرانتفاعی است. عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه دولتی برای ریاست مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی باید در این دانشگاه حضور تمام‌وقت داشته و از طرفی اگر استخدام دانشگاه دولتی است رئیس دانشگاه مذکور باید با مأموریت وی موافقت کند.»


عباسی‌مقدم رئیس مؤسسه مهد علم کاشان با اذعان تمام‌وقت بودن در دانشگاه کاشان، فقط اجازه رئیس دانشگاه را شرط حضور در مؤسسه غیرانتفاعی دانست و ادامه داد: «ممانعتی بر اساس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی وجود ندارد، فقط رئیس دانشگاه باید موافقت کند که رئیس دانشگاه کاشان با این موضوع موافقت کرده است.»


شاید بسیاری بگویند که این مؤسسه یک مؤسسه کوچک با تعداد اندک دانشجو مگر چقدر در آموزش عالی کشور اثرگذار است؟ درصورتی‌که از این دست مؤسسات در کشور بسیار است و قسمت مهم ماجرا این است که از مؤسسات هرساله تعداد زیادی فارغ‌التحصیل شده و به جمع فارغ‌التحصیلان بی‌کیفیت دانشگاهی که فقط مدرک در دست دارند اضافه می‌شود و تجربه این سال‌ها نشان داده که این مسیر نتایج جبران‌ناپذیری برای کشور به بار آورده است.


این افراد به دلیل داشتن مدرک دانشگاهی دیگر حاضر نیستند هر کاری را به‌عنوان شغل قبول کنند و به همین دلیل بیکار می‌مانند نه مهارت کافی دارند که از آن درآمد کسب کنند و نه کشور به این تعداد مدیر و کارمند نیاز دارد که بخواهد آن‌ها را جذب کند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته