دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1398 - 20:00
نوروزی در گفتگو با آنا:

باید از حقوق آثار ادبی و هنری ایران حمایت کنیم

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه حمایت از حقوق ادبی و هنری ایران معتقدیم باید روی حقوق افرادی که در حوزه‌های هنری صاحب آثار هستند دقت کنیم تا حق آنان ضایع نشود.
کد خبر : 444061
600x450_3k1a7319.jpg

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به لایحه حمایت از حقوق ادبی و هنری ایران و کنوانسیون بِرن اظهار کرد: « این لایحه در کمیسیون قضائی و حقوقی به تصویب رسیده که در آن از حقوق پدیدآورندگان آثار هنری، اجرا کنندگان، تولیدکنندگان و پخش کنندگان رادیویی و تلویزیونی این آثار حمایت می‌شود.»


وی افزود: « معتقدم در لایحه حمایت از حقوق ادبی و هنری ایران باید روی حقوق ناشران، نویسندگان و کسانی که در حوزه‌های هنری صاحب آثار هستند دقت کنیم تا حقوق آنان ضایع نشود.»


سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مخالفان این لایحه اظهار کرد: «قانونی که در کمیسیون تصویب شده از کنوانسیون برن گرفته نشده و کار کارشناسی در کمیسیون صورت گرفته و مشکلی در آن نمی‌بینیم.»


لایحه‌ای که مخالفان آن را محدود کننده و یک طرفه می‌دانند


لایحه حمایت از حقوق ادبی و هنری ایران و کنوانسیون بِرن در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس به‌عنوان کمیسیون اصلی رأی آورده و منتظر ورود به صحن علنی است. در حالی‌که حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر تصویب لایحه را به صلاح ندانسته و به آنا می‌گوید: این لایحه به لحاظ ساختاری و تعهدات یک‌طرفه‌ای که برای کشور ایجاد می‌کند، اشکالات فراوانی دارد.


به اعتقاد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی لایحه کنوانسیون برن حقوق مؤلفان، مصنفان و کسانی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کنند را به شدت به خطر می‌اندازد و یک حرکت یک‌طرفه و محدود کننده ایران در جهان را سبب می‌شود.


پژمانفر تصویب چنین لایحه‌ای را عاملی برای ایجاد ناامنی و محدودیت در همه بخش‌های هنری از جمله فیلم، کتاب، موسیقی و علمی و ... عنوان می‌کند و می‌گوید به هیچ‌وجه نباید اجازه دهیم سیاست‌هایی که دیگر کشورها در این کنوانسیون برای ما طراحی کرده‌اند، پذیرفته شود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته