دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1398 - 19:19
در دهمین جلسه شورای اجتماعی؛

امیرزاده از برپایی نمایشگاه آسیب‌های اجتماعی خبر داد / گراوند: بزرگ‌ترین مشکل ایران در آسیب‌های اجتماعی عدم تعادل منطقه‌ای است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه دستاوردهای ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در ۵محور مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب در مورد آسیب‌های اجتماعی در قالب ۱۲ موضوع برای یک جامعه نخبگانی درگیر با این مسئله برگزار خواهد شد.
کد خبر : 443713
1111.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهمین جلسه شورای اجتماعی وزارت متبوع با دستور جلسه ارائه نقطه نظرات و تجربیات اعضای شورا، ارائه نقطه نظرات در مورد نمایشگاه دستاوردهای ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی توسط همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه الگوهای موفق برنامه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و دینی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی سازمان‌ها، معاونت‌ها و مراکز تابعه وزارت متبوع در 6 ماه نخست سال برگزار شد.


در این جلسه همایون امیرزاده با اشاره به برپایی نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه دستاوردهای ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از سوی وزارت کشور گفت: این نمایشگاه از جهات مختلف می‌تواند مفید باشد، امروز اگر اطلاعات ما در رصد اجتماعی بیشتر باشد کمک شایان‌تری به حل آسیب‌های اجتماعی خواهد کرد و در عین حال نقش‌آفرینی بهتری را رقم می‌زند.


وی ادامه داد: تا قبل از تشکیل شورای اجتماعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان یک وزارتخانه متولی فرهنگ خیلی دیر به حوزه اجتماعی ورود پیدا کردیم و باید پذیرفت که حوزه مسائل اجتماعی ارتباط زیادی با فرهنگ دارد.


امیرزاده یادآور شد: پیش از این کمیته‌ای در خصوص پیشگیری از مواد مخدر را در وزارت متبوع داشته‌ایم اما در شرایط جدید با تشکیل شورای اجتماعی آرایش جدیدی شکل گرفته است، چنان‌چه همه با یک نگاه فردی هم به موضوعات اجتماعی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که به انواع مختلف زندگی همه‌ ما در معرض آسیب‌های اجتماعی است.


رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این‌که در نمایشگاهی که قرار است به‌زودی برپا شود می‌توانیم از حق خودمان دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: خانم داداندیش از زمان حضور خود توانسته‌اند فعالیت‌هایی که در راستای آسیب‌های اجتماعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است را تجمیع و به‌صورت نمایه‌سازی ارائه کنند. به همین منظور دست ما در این نمایشگاه خالی نیست.


وی افزود: این نمایشگاه نیز در پنج محور موردنظر رهبر معظم انقلاب در آسیب‌های اجتماعی در قالب ۱۲موضوع برگزار می‌شود، در این نمایشگاه هیچ یک از دستگاه‌های موردنظر صاحب غرفه نخواهند بود و دستاوردهای هر دستگاه در قالب هر موضوع در غرفه‌های مرتبط به‌نمایش گذاشته می‌شود.


امیرزاده ادامه داد: قرار است در این نمایشگاه به مصادیق نزدیک‌تر شویم، از این رو این نمایشگاه برای یک جامعه نخبگانی درگیر در این حوزه امکان بازدید را فراهم کرده است تا پس از آن بتوانند برنامه‌های جدیدی را اتخاذ و اقدامات خود را براساس آن برنامه‌ریزی کنند.


رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این‌که انتظارات از حوزه فرهنگ بسیار زیاد است، بیان کرد: امروز شاهد هستید که فیلمی چون «خانه پدری» دقیقاً به یکی از موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی یعنی دخترکشی می‌پردازد، متاسفانه در برخی از شهرهای ما تا مدت‌ها قبل دخترکشی یک رسم بود و حتی اگر برچسب بروی یک دختر احراز نمی‌شد سعی می‌کردند با کشتن دختر لکه ننگ را از روی خودشان بردارند، بنابراین در حوزه فرهنگ با یک فیلم تا چه اندازه می‌توان مخاطب را درگیر کرد، بنابراین موضوعات فرهنگی و اجتماعی نمی‌توانند دو مسیر مجزا را طی کنند.


وی با بیان این‌که خوشبختانه تا به امروز گزارشات خوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی از سوی همکاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست ما رسیده است از همه همکاران تقاضا کرد تا چنان‌چه اطلاعاتی نیز وجود دارد که تا به حال ارسال نشده است در سریع‌ترین زمان ممکن آماده و ارسال کنند.


امیرزاده با اشاره به این‌که تلاش همگان براین است که کج‌روی‌های اجتماعی اصلاح شود، گفت: نمی‌خواهیم نمایه ناامیدکننده‌ای از جامعه نشان دهیم اما اگر به مشکلات ورود پیدا نکنیم اتفاقات بدتری رخ خواهد داد، پس مسئولیت اجتماعی همه‌ ایجاب می‌کند که به آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کنند.



نیازمند ارائه الگوهای موفق در کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم


در ادامه این جلسه پروین داداندیش مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که مسائل اجتماعی با وجود تنوع زیاد تنها یک راه‌حل دارد، اظهار کرد: مشکل کشور این است که به اجماع نمی‌رسیم و چنان‌چه این اجماع شکل بگیرد به مرحله اقدام ختم نمی‌شود. بنابراین نیازمند هم‌افزایی بیشتر هستیم، رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات‌شان دائما تاکید بروی کار جهادی و فوق‌العاده دارند. اگر سیاست کلی ترسیم شود قطعاً می‌توان اقدامات درست را انجام داد.


وی در راستای برپایی نمایشگاه دستاوردهای ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: در مورد نمایشگاه گزارشاتی به دست ما رسیده است که در قالب یک کتاب ارائه خواهد شد،  فعالیت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب سه بخش ارتقای سواد اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد نشاط اجتماعی پیگیری می‌شود.


مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: دکتر صالحی وزیر محترم نیز دائما بر روی ظرفیت وزارتخانه در بحث فرهنگ، هنر و رسانه تأکید داشته و در حقیقت نیز هیچ وزارتخانه‌ای تا این اندازه فعالیت‌هایش متنوع نیست و موضوعات متعدد را هم می‌توان در قالب کتاب، فیلم، تئاتر و .... ارائه کرد. چندی پیش طرح «تئاتر درمانی معناگرا» در استانداری مطرح شد و قرار براین شد با گروه‌های آسیب‌دیده این تئاتر اجرا و به‌عنوان یک الگو موفق مطرح بشود و حتی مربیانی در این راستا تربیت شوند.


داداندیش ابراز کرد: اگر جهت‌گیری همه به سمت مقابله و پیشگیری باشد می‌توانیم به موفقیت نزدیک‌تر شویم، برای این امر از همکارن خواستاریم الگوهای موفق خود را به ما معرفی کنند، برای نمونه در معاونت مطبوعاتی هر دو هفته یک‌بار با مدیران رسانه‌ها جلسه‌ای برپا می‌شود و بحث‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی بررسی و این‌که چه باید در عرصه رسانه صورت گیرد مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد تا رسانه‌ها بتوانند در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.



بزرگ‌ترین مشکل ایران در آسیب‌های اجتماعی عدم تعادل منطقه‌ای است


جمشید گراوند نماینده شورای اجتماعی وزارت کشور نیز در ادامه این جلسه با ارائه آمارهای مختلف از آمایش سرزمینی ایران از پیش از انقلاب تا به امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: بزرگ‌ترین مشکل ایران در آسیب‌های اجتماعی عدم تعادل منطقه‌ای است، متاسفانه تمام مشکلات ما از مهاجرت نادرست به شهرها آغاز می‌شود، این مهاجرت هم به خاطر تراکم نادرست کشاورزی، دام‌پروری و صنعت در برخی از شهرهای کشور است.


وی افزود: ما نیاز داریم که سازمان برنامه و بودجه به‌صورت مشخص برنامه‌ریزی را برای دولت تعریف کند و دولت هم براساس آن برنامه جلو برود، در این شرایط نارضایتی از دولت کم می‌شود زیرا براساس برنامه‌ریزی بسیاری از آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند، هم‌چنین در قالب برنامه دیگر برخورد سلیقه‌ای با موضوعات وجود نخواهد داشت.



به ایده‌های استانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی توجه کنیم


مهدی محمدی، مشاور وزیر و دبیر هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی نیز در ادامه این جلسه اضافه کرد: در حوزه مؤسسات فرهنگی ما با ۶هزار مؤسسه روبه‌رو هستیم، از زمانی که شورای اجتماعی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد از مؤسسات تقاضا کردیم در ۱۱سرفصل که با تأیید وزیر محترم ارائه شد فعالیت کنند.


وی ادامه داد: خوشبختانه موسسات فرهنگی از آن‌جایی که جنبه آموزشی نیز دارند می‌توانند از اساتید موردنظر در زمینه آسیب‌های اجتماعی بهره بگیرند و در پایان برخی از ساعات آموزشی کلاس‌هایی کوتاه در این راستا برپا کنند، متأسفانه برخی از مجموعه‌ها چون نظام روان‌شناسی با موسسات مقابله می‌کند و مخالف انجام این کار در مؤسسات فرهنگی است.


محمدی یادآور شد: این در حالی است که مؤسسات در این زمینه به قدری خوب عمل کردند که بسیاری از خانواده‌ها نیز خواستار شدند که برای آن‌ها نیز کلاس‌هایی را برپا کنیم. از این رو خواستار ساختاری تعریف شده برای تعامل بیشتر بین دستگاه‌ها هستیم تا چنین مشکلاتی ایجاد نشود.


در پایان نیز فیروز جائیان کارشناس آسیب‌های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باتوجه به محدودیت‌ بودجه تقاضا داریم این شورا در طی سال دو بار در شهرستان‌ها نیز جلساتی را برگزار کند تا ایده‌های استانی را هم داشته باشیم، تمرکزدایی در بحث‌های مدیریتی جدی است و این باید در راستان‌ها هم پدیدار شود، زیرا تا زمانی که فرهنگ رخ ندهد توسعه به‌وجود نمی‌آید.



انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته