دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1398 - 10:51
روحانی در تشریح گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای:

گازدهی به 1044 سانتریفیوژ در فردو از فردا آغاز می‌شود

رئیس‌جمهور درباره کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: هزار و 44 سانتریفیوژ در فردو وجود دارد که در برجام مقرر شد گازی به آنها تزریق نشود؛ اما در روند کاهش تعهدات برجامی از فردا گازدهی شروع می‌شود.
کد خبر : 443559
rohani.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی در مراسم افتتاح کارخانه نوآوری آزادی، با اعلام آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد به کشورهای 1+4 و دوست اعلام می‌کنیم که فعالیت جدید ما با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و گام چهارم همانند گام‌های قبلی قابل بازگشت است و هر زمان که آنان به تعهدات اول ژانویه 2017 خود بازگردند ما نیز به تعهدات خود در این تاریخ باز خواهیم گشت.


رئیس جمهور با بیان اینکه در برجام قرار بر این شد که هزار و 44 سانتریفیوژ در فردو بچرخند، اما گازی تزریق نشود، تصریح کرد: از فردا گازدهی در فردو آغاز می‌شود که ممکن است با آغاز این گام سر و صداهایی ایجاد کنند و از حساسیت آنها نسبت به فردو باخبریم، اما هر وقت که آنها به تعهدات خود عمل کنند، این گام قابل بازگشت است و باید بدانند که نمی‌توانیم یک‌جانبه به برجام پایبند باشیم، اما آنها اقدامی نکنند.


وی با بیان اینکه به تمام مذاکرات پشت پرده برای حل و فصل متعهد هستیم تا به جلو حرکت کنیم، تصریح کرد: برخی از کشورها تلاش کردند که قبل از امروز به نتیجه برسیم، اما ناچاریم، گام چهارم را از فردا برداریم و ظرف 2 ماه آینده فرصت مذاکره وجود دارد و اگر به راه‌حل درستی دست یافتیم تا تحریم فلزات و نفت برداشته شود و نفت را به‌راحتی بفروشیم و از پول‌هایمان در بانک‌ها استفاده کنیم، کاملاً‌ آمادگی داریم تا به شرایط قبل بازگردیم.


روحانی تأکید کرد: مطمئناً راهی که انتخاب کردیم، مسیری درست است و دنیا بداند ملت ایران همچنان که ملتی مقاوم و اهل ایستادگی است، اهل مذاکره و گفتگو نیز هست.


وی افزود: همچنان که امروز در این کارخانه، شتاب‌دهنده‌ها و ارائه‌کنندگان طرح‌های نو حضور دارند در وزارت خارجه نیز شتاب‌دهنده‌ها و طراحان طرح‌های نو داریم و ان‌شاءالله نتیجه نهایی به نفع ملت ایران خواهد بود.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته