دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1398 - 18:00
عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با آنا:

صنایع نیازهای تحریمی خود را به دانشگاه‌ها اعلام کنند/ مراحل اخذ مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان کوتاه‌تر شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد امور نخبگان خواست مراحل اخذ مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان را کوتاه‌ و راحت‌تر کنند.
کد خبر : 443433
IMG10252447.jpg

محمد قمی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره موانع و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: «فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به عرصه جدیدی است که شروع آن از مدت‌ها قبل در کشور کلید خورده است و جوانان نخبه و با سواد دور هم جمع شده‌اند و استادان صاحب‌نظر و با انگیزه این‌ها را هدایت می‌کنند تا در شرایط تحریم وارد عرصه خدمت‌رسانی به کشور شوند».


وی با اشاره به این‌که جوانان نخبه هرچند در امور اقتصادی نوپا هستند، اما انگیزه لازم را برای کار دارند، افزود: «این جوانان با انگیزه برای ورود به عرصه‌های کار و تلاش مشکلاتی را فراروی خود دارند، اما ابتدا باید بدانند حلقه مفقوده صنعت و تولید کجاست و چه چیزی را تولید کنند».


نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: «باید برای جوانان نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان تبیین شود که نقص کار کجاست؛ مثلاً مشکلات صنعت نفت چیست و چه قطعاتی تحریم هستند که موجب رکود کار شده تا بدانند چگونه باید برای ساخت آن ورود کنند».


قمی با تأکید بر این‌که گاه ممکن است نیاز باشد چند شرکت دانش‌بنیان به‌صورت هماهنگ روی یک قطعه کار کنند، بنابراین ابتدا باید نیاز تبیین شود، گفت: «بیان نیازها می‌تواند در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها و حتی تنظیم کاتالوگ صورت گرفته و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد».


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری هم مشکل دیگری سر راه این شرکت‌هاست، گفت: «جوانان نخبه‌ای که می‌خواهند وارد میدان کار شوند، یقیناً سرمایه لازم برای تولید ندارند، لذا باید با آنان همکاری کرد که این باید سرلوحه برنامه‌های بانک‌ها و معاونت علمی ریاست جمهوری باشد».


وی خاطرنشان کرد: «بوروکراسی‌های اداری باید از سرراه شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته و مراحل اخذ مجوزها کوتاه‌تر شود، تا کار راحت‌تر فراهم شود و به تبع آن تولید هم سریع‌تر به بازار عرضه شود که گاه این محصول نیاز داخل را برطرف می‌کند و زمانی هم بازار صادرات را رونق می‌بخشد».


قمی با بیان این‌که معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد امور نخبگان باید با شرکت‌های دانش‌بنیان جلسات مستمر ماهانه و فصلی داشته باشند تا خودشان بیایند و موانع کار را بیان و نیازها را احصا کنند، گفت: «در آن جلسات قطعاً در مورد بازار فروش کالاهای دانش‌بنیان هم تصمیم‌گیری خواهد شد؛ چون سرمایه‌گذاری در صورتی موفق خواهد بود که بازگشت داشته باشد و اقتصاد محور شود تا عده‌ای بتوانند از کنار آن ارتزاق کنند».


نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خوشبختانه در پاکدشت 4200 واحد صنعتی و کمترین نرخ بیکاری را داریم، اظهار کرد: «صنایع و شرکت‌ها در پاکدشت آمده‌اند نیازهای تحریمی خود را به دانشگاه‌های منطقه و حتی دیگر دانشگاه‌های کشور ارائه کردند و این سبب شده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که استعدادی برای تولید داشتند، جذب این شرکت‌ها شدند و از قدرت علمی آن‌ها استفاده می‌شود».


به گزارش آنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، هر جوان نخبه را پاره تن ایران دانستند و فرمودند: برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.


ایشان به ایجاد زیرساخت‌های قانونی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع موانع پیش روی آن‌ها اشاره و گفتند: مکرراً تأکید کرده‌ایم که محیط کسب‌وکار باید اصلاح شود مثلاً مجوزی که باید ظرف یک هفته صادر شود، ۶ ماه زمان نبرد، موازی‌کاری‌های غلط حذف و انحصار برداشته شود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته