نبرد در میدان میلیارد دلاری سفارش آنلاین غذا
به گزارش گروه رسانههای دیگر واحد بازرگانی خبرگزاری آنا، هنوز ده سال نیست که سر و کلهی سرویسهای سفارش آنلاین غذا پیدا شده است، اما آنها هیچ روزی را برای غافلگیر کردن ما از دست ندادهاند و با رشد سرسامآورشان انگار قصد دارند همهجا را به تصرف خود درآورند؛ اما این سرویسها چطور و از کجا سر و کلهشان پیدا شد؟
در تجربهی ما ایرانیها، سفارش آنلاین غذا بسیار نوپاست و هنوز به یک دهه نرسیده است. پیش از آن سفارش غذا فقط با تلفن انجام میشد. همه فهرستی تشکیل شده از چندین شماره مختلف داشتیم که شامل کبابی، فستفود و آشپزخانه میشد؛ اما عمر سفارش آنلاین غذا در جهان قدری بیشتر است. این اتفاق اولین بار در آمریکا افتاد، آن هم سال 1994! حدس میزنید اولین غذایی که به شکل آنلاین سفارش داده شد، چه بود؟
پیتزای پپرونی و قارچ با پنیر اضافه، سایز بزرگ!
اولین سفارش آنلاین غذا یک پیتزای بزرگ پپرونی و قارچ با پنیر اضافه از رستوران پیتزا هات در آمریکا بود. پیتزا هات پیشگام بودن در پذیرش سفارش آنلاین غذا را جزو افتخارات خود میداند تا حدی که داستان این اتفاق را روی جعبهی پیتزاهای بیرون بر خود نوشته است.
اما متأسفانه پیتزا هات چندان در این زمینه موفق نبود و خیلی زود گوی سبقت را به اعضای جوان و تازه نفس میدان سفارش آنلاین غذا باخت. Waiter اولین سامانه خدمات دهنده سفارش آنلاین غذا بود که یک سال بعد از اولین سفارش آنلاین پیتزا در جهان شروع به کار کرد و خیلی زود سر و کلهی چند شرکت خدمات دهندهی دیگر هم پیدا شد؛ اما تقریباً ده سال زمان لازم بود که سرویسهای سفارش آنلاین غذا شبیه آن چیزی شوند که ما امروز تجربه میکنیم.
Grubhub سال 2004 شروع به کار کرد. grubhub یک وبسایت سفارش غذا بود که در آمریکا آغاز به کار کرد و حالا یکی از بزرگترین سرویسهای سفارش آنلاین غذا در جهان است. تحول اصلی اما چند سال بعد شروع شد، یعنی بعد از تولد اولین گوشی هوشمند. گوشیهای هوشمند و اپلیکیشنهای مخصوص آنها، انواع خدمات اینترنتی را برای ما آسان کردند و تقریباً یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین اپلیکیشنها مربوط به سفارش غذا بودند.
اپلیکیشن سفارش غذا در کنار وبسایتهای این حوزه فرصت را برای رشد میلیون دلاری در حوزه سفارش آنلاین غذا فراهم کردند. از سال 2013 بود که بالاخره انفجار بزرگ در حوزه سفارش غذا کلید خورد. سامانه دلیوری غذای doordash در همین سال آغاز به کار کرد، و خیلی زود تبدیل به پرطرفدارترین اپلیکیشن سفارش غذا در آمریکا شد. doordash در حال حاضر در بیش از 4000 شهر خدمات ارائه میدهد و با بیش از 340 هزار غذا فروشی همکاری میکند. البته که خدمات doordash به سفارش آنلاین غذا محدود نشد و این شرکت طی یک قرارداد تجاری با والمارت، خدمات ارسال خریدهای فروشگاهی را نیز به مشتریان خود عرضه کرد. doordash در حال حاضر پرمخاطبترین سامانه سفارش آنلاین غذا در آمریکاست و سال گذشته 10 میلیارد دلار ارزش گذاری شد.
سال 2014 نیز شرکت معروف اوبر، پایهگذار یک سرویس جدید ارائه دهنده خدمات غذا شد. ubereats اپلیکیشن سفارش غذا اوبر، خیلی زود رشد کرد و به لطف شبکه قدرتمند کاربران اوبر توانست توجه علاقهمندان سفارش آنلاین غذا را به خود جلب کند. حالا کاربران میتوانستند روی گوشی خود بین رستورانهای مختلف، از طریق مشاهدهی منوها، قیمتها، نظرات کاربران و تصاویر غذاها، بهترین گزینهها را انتخاب کنند. به صورت آنلاین ببینند غذای آنها در چه مرحلهای است و پیک ارسال غذا را روی نقشه دنبال کنند و پیش از اینکه بخواهد زنگ خانه را به صدا درآورد، بفهمند غذایشان دم در منزل رسیده است.
این امکانات چنان راحتی و لذتی برای کاربران در پی داشت، که دیگر، انگار حتی فکر سفارش تلفنی غذا هم به ذهن کسی خطور نمیکرد. برای همین بود که رشد این دو شرکت بزرگ باعث شد، در سال 2015 سفارش آنلاین غذا گوی سبقت را از سفارش غذا به روش تلفنی برباید و به حکومت صدساله این روش پایان دهد.
Ubereats حالا در 670 شهر مختلف در شش قارهی جهان فعال است و هر سال بیش از یک میلیون سفارش غذا را به دست مشتریان میرساند. بر اساس گزارشی که اخیراً فوربس در مورد شرکتهای پذیرندهی سفارش آنلاین غذا منتشر کرد، ubereats با فروش سالانهی 1.4 میلیارد دلاری، حدود 20 میلیارد دلار قیمتگذاری شده است.
سفارش آنلاین غذا در ایران
کمتر از ده سال است که سرویسهای مختلف سفارش غذا در ایران پا گرفتهاند. با توجه به پیشرفت و توسعه سریع موبایلهای هوشمند، در تجربهی ما فاصلهی چندانی بین خرید از وبسایت سفارش غذا و اپلیکیشن سفارش غذا وجود ندارد و ما خیلی زود اپلیکیشنهای مختلف سفارش غذا را روی موبایل خود تجربه کردهایم.
گرچه آمار درستی از ارزش شرکتهای ایرانی سفارش آنلاین غذا در دست نیست، اما رقابت چندین برند بزرگ در این حوزه، و حضور سرمایهگذاران متعدد و مطرح، نشان از ارزش بالای مالی این شرکتها دارد. ارزشی که تعداد بالای مخاطبان و سفارشهای روزانه، و علاقهی رستورانهای اسم و رسم دار و با سابقه به حضور در این وبسایتها و اپلیکیشنها، تائید محکمی بر آن است.
سفارش آنلاین غذا در ایران با رستوران های تهران آغاز شد. امکاناتی چون سفارش آسان غذا، دسترسی به رستورانها و غذاخوریهای مختلف، مشاهده جزئیات کامل، خواندن تجربه دیگران، پیگیری سفارشها، دریافت تخفیف و کاهش هزینهها به گسترش وبسایتها و اپلیکیشن های سفارش غذا تهران کمک کردند. این امکانات آنقدر جذاب بودند که نمیشد صرفاً در انحصار رستوران های تهران بمانند و خیلی زود شعباتی در شهرهای دیگر ایران شکل گرفتند. سامانههای سفارش آنلاین غذا در ایران بعد از تهران سراغ شهرهای بزرگی همچون مشد، تبریز، اصفهان و ... رفتند. این پیشرفت مثل دیگر پیشرفتهای سامانههای آنلاین سفارش غذا سریع و برقآسا بود، چرا که در حال حاضر شما میتوانید در بیش از 20 شهر ایران به صورت آنلاین غذا سفارش دهید.
گرچه سفارش غذا در تهران هنوز به لطف جمعیت زیادش، بیشترین سهم بازار را در سفارش آنلاین غذا به خود اختصاص داده است، اما گمانهزنیها و شیوه عمل شرکتهای سفارش غذا خبر از گسترش این بازار در دیگر شهرهای ایران میدهد. شاید برندهی رقابت شرکتهای سفارش غذا در ایران آن شرکتی باشد که بتواند خیلی زودتر بازار دیگر شهرهای ایران را فتح کند.
راستی تجربهی شما از سفارش آنلاین غذا در ایران چطور بوده است؟ فکر میکنید آیندهی این تجارت پر سود چگونه خواهد بود؟
انتهای پیام/