فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران از مرز هشدار هم گذشته است/ مردم از وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران راضی نیستند
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید علی حسینی میلانی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تا 4 سال آینده تعداد اتوبوسهای فرسوده در تهران به بیش از ۵ هزار دستگاه میرسد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ با فرض عدم افزایش ناوگان اتوبوسرانی، ۸۹ درصد اتوبوسهای پایتخت فرسوده خواهد شد که این آمار نشان میدهد در صورتی که سیستم حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم قطعاً سیاستهای کنترلی، جریمه و طرح ترافیک یا ارتقای استاندارد خودروها تأثیر کافی نخواهد داشت.
وی افزود: در آذرماه امسال وضعیت نامناسبی را از نظر شاخصهای آلودگی هوا تجربه کردیم که بر اساس آن هوای تهران ۱۲ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گرانی بنزین و اعمال محدودیتهای تردد نتوانست از میزان تردد خودروهای شخصی در سطح خیابانهای تهران بکاهد، گفت: یکی از مهمترین دلایلی که همچنان مردم ترجیح میدهند از خودروهای شخصی استفاده کنند این است که شهر تهران از نظر حمل و نقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخوردار نیست.
وی با اشاره به این مطلب که همچنان ۴۰ درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده میکنند، ادامه داد: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دارند اتوبوسها و واگنهای فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این وسایل برای جابجایی افراد است که در اغلب موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان است.
حسینی میلانی تصریح کرد: متروی تهران در شرایطی که میتواند ۵ میلیون سفر در روز جابجایی داشته باشد اما در حال حاضر با یک سوم ظرفیت خود به ارائه خدمت میپردازند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران نیز گفت: هماکنون در شهر تهران حدود 5 هزار و 900 دستگاه اتوبوس فعال است که 54 درصد از این ناوگان، فرسوده هستند. با وجودی که حداکثر مدت فعالیت اتوبوسها 8 سال است میانگین طول عمر اتوبوسهای تهران در حال حاضر بیش از 11 سال است.
حسینی میلانی اذعان کرد: متاسفانه 8 سال است که دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به شهرداری تهران تحویل نداده است و از آن زمان، روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بسیار کند شده و شرایطی را به وجود آورده است که در چالش فرسودگی ناوگان اتوبوس، از وضعیت هشدار هم عبور کردهایم چراکه روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل فرسودگی در سطح شهر تهران متوقف میشوند و این موضوع، هم سبب ایجاد نارضایتی شهروندان شده و هم هزینههای ناشی از تعمیر و نگهداری را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه قوانین متعددی درباره توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد که عصاره آن در قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و قانون هدفمندی یارانهها است، افزود: متأسفانه اجرای این قوانین مورد غفلت واقع شده و تنها در یک بازه زمانی کوتاهمدت که وارونگی هوا شدت مییابد، مورد توجه قرار میگیرد و سپس مجدداً به بوته فراموشی سپرده میشوند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانهها، بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها باید به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند که تا به امروز، مقادیر ناچیزی به حساب شهرداری تهران واریز شده است. در طرح پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا اعتباری برابر با یک هزار و ۵۸۴ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و سه هزار و ۷۸۰میلیارد تومان از محل تسهیلات برای نوسازی 3 هزار اتوبوس مورد نیاز است.
حسینی میلانی با اشاره به عدم تحقق درآمدهای شهرداری از محل مصوبات دولت اعم از قانون هوای پاک و عدم پرداخت 10 درصد از جرائم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح LEZ گفت: مطابق ماده 9 قانون هوای پاک وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده (۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی را فراهم کند.
وی افزود: همچنین براساس ماده 10 این قانون وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هر یک به میزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری را به میزان سالانه پنج درصد (۵%) با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت افزایش دهد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما منکر تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریمها در کشور نیستیم و میدانیم کشور با مشکلات بسیاری در عرصه اقتصادی دست و پنجه نرم میکند. خشنود نیز هستیم که سرانجام پس از مدتها جلسه بررسی نحوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی روز چهارشنبه هفته گذشته به ریاست معاون اول ریاستجمهوری و حضور هاشمی و شهردار تهران برگزار شد و وزارت نفت نیز با پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت از تیر الی شهریور امسال موافقت نموده است.
حسینی میلانی در پایان گفت: امیدوارم هستیم سرانجام مصوباتی که با تاخیر جدی در اجرا روبهرو هستند، اجرا شوند چراکه تداوم روند کنونی دیگر ممکن نیست.
انتهای پیام/۴۱۰۵/
انتهای پیام/