دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1394 - 13:47
مهدی روزبهانی*

بازی انتخاباتی با برجام

کد خبر : 43589

انتخابات نزدیک می‌شود و دلواپسان نگران کرسی‌های مجلس هستند. اگر اکثر صندلی‌های بهارستان به حامیان روحانی و مدافعان توافق هسته‌ای برسد، قدرت نفوذ این طیف که خواهان تغییرات جدی در عرصه سیاست داخلی هستند، بیشتر خواهد شد.


هیاهوهای هفته اخیر مخالفان برجام و مانع‌تراشی در اجرای آن از این منظر قابل بررسی است؛ هیاهویی که به چند دلیل برای دلواپسان ضروری بود:


اول اینکه نباید می‌گفتند ما شکست خورده‌ایم بلکه با بافتن دلایل بی‌ربط و باربط به هم، باید به اذهان عمومی می‌قبولاندند که مخالفت با برجام یک بازی سیاسی نیست، بلکه تلاش برای احقاق حق ملت است! بر این اساس می‌توانند خوراک تبلیغاتی جبهه مخالفان دولت روحانی را حفظ کنند و سرمایه‌ای برای تبلیغات انتخاباتی خود داشته باشند تا به این ترتیب چند ماه دیگر به مخالفان روحانی بگویند که مجلس به حضور ما نیاز دارد!


از طرفی، طیف مخالفان روحانی هرچند به موفقیت مذاکرات باور دارند و از اراده نظام باخبرند، ولی نمی‌خواهند همه جناح‌های سیاسی به شکل یکپارچه از روحانی و موفقیت دولت او حمایت کنند. چون به این ترتیب قدرت روحانی در عرصه سیاست داخلی بیشتر می‌شود. از این رو ترجیح می‌دهند دلواپسان همچنان هیاهو کنند تا به این ترتیب در ابتدا نشان دهند که در ایران هم نسبت به یک موضوع، مخالف و موافق وجود دارد که می‌توانند حرف بزنند و از طرف دیگر اهرم فشاری باشد تا مانع قدرت گرفتن روحانی شوند.


واقعیت روشن است. مخالفان توافق هسته‌ای شکست خورده‌اند و بیش از هرچیزی از تبعات داخلی این موفقیت بین‌المللی برای دولت یازدهم می‌ترسند. محور دستاوردهای داخلی توافق هسته‌ای برای جریان اعتدال، انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی است‌. مخالفان توافق که طی دو سال گذشته به طرق مختلف در مسیر مذاکرات، سنگ‌اندازی کرده‌اند، می‌ترسند به تبع شکستی که در مخالفت با توافق هسته‌ای خورده‌اند، در انتخابات، جای خود را در مجلس از دست بدهند.


حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم به صراحت این موضوع را متذکر شده و گفته است در داخل کشور ما هم اگر برای توافق هسته‌ای فراز و نشیبی وجود دارد، به‌خاطر انتخابات است.


مخالفان برجام راه بازگشت ندارند. چون در دوسال گذشته آن‌قدر بر طبل مخالفت کوبیدند و هتاکی کردند که امروز اعتراف به موفقیت مذاکرات برای آنان به مثابه یک خودکشی سیاسی است. از این رو سیاست فرار رو به جلو را در پیش گرفته‌اند و با هیاهوی سیاسی سعی دارند جو منفی که علیه‌شان شکل گرفته را بشکنند و با کارشکنی تلاش می‌کنند اجرای برجام را به تعویق بیندازند.


*خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته