دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1394 - 11:49

بزرگداشت پدر علم زیست‌شناسی نوین ایران در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد

مراسم بزرگداشت دکتر محمود بهزاد، پدر علم زیست‌شناسی نوین ایران، به همت انجمن علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با حضور جمعی از مسئولان، استادان و دانشجویان این واحد در سالن اجتماعات علامه شهیدی برگزار شد.
کد خبر : 43161

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، یکی از استادان گروه زیست‌شناسی واحد بروجرد در مراسم بزرگداشت بهزاد، وی را یکی از بزرگان علمی کشور و پدر زیست‌شناسی نوین ایران عنوان و چند مورد از تألیفات مهم وی را به حاضران معرفی کرد.


دکتر عبدالکریم چهرگانی‌راد با طرح این سوال که زیست‌شناسی به چه کار می‌آید و جایگاه علم زیست‌شناسی در کشور کجا قرار دارد؟ زیست‌شناسی را یکی از شاخه‌های علوم تجربی عنوان و شاخه‌های متنوع این رشته را در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد از سوی پاورپوینت معرفی کرد.


وی زیست‌شناسی را یکی از رشته‌های کاربردی دانست و افزود: به دلیل همین کاربرد فراوان، این رشته به سرعت در جهان امروزی در حال توسعه بوده و یکی از رشته‌هایی است که بیشترین حجم تولید علم را در زمینه علوم ژنتیک به خود اختصاص داده است.


چهرگانی‌راد با توجه به «سلول‌های بنیادی» و کاربردهای آن، اظهار کرد: سلول‌های بنیادی قدرت تقسیم زیادی دارند و با تمایز بافت‌های مختلف بدن را به وجود می‌آورند.


چهرگانی راد زیست‌شناسی را یکی از رشته‌های کاربردی عنوان کرد و گفت: به دلیل همین کاربرد فراوان، این رشته به سرعت در جهان امروزی در حال توسعه بوده و یکی از رشته‌هایی است که بیشترین حجم تولید علم را در زمینه علوم ژنتیک به خود اختصاص داده است

عضو هیأت علمی واحد بروجرد یکی از کاربردهای سلول‌های بنیادی را درمان بیماری پارکینسون دانست و گفت: در این بیماری سلول‌های بنیادی را جایگزین سلول‌های آسیب دیده می‌کنند.


وی از دیگر کاربردهای سلول‌های بنیادی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده، ضایعات نخاعی، آسیب‌های قلبی بر اثر سکته، رماتیسم و تخریب مفاصل، دیابت نوع اول و تولید اندام و بافت مصنوعی عنوان کرد.


چهرگانی راد نجات گونه‌های در حال انقراض حیات وحش را از دیگر کاربردهای سلول‌های بنیادی برشمرد.


این استاد گروه زیست‌شناسی «ژن درمانی» را در مراحل اولیه کار خود با چشم‌اندازی درخشان عنوان کرد و گفت: با استفاده از بیوتکنولوژی شیری از سوی گاو تولید می شود که خواص شیر انسان را دارد.


در این مراسم همچنین جعفر حیدری معاون فرهنگی دانشجویی و ابوالفضل عرب جوشقانی مدیرگروه رشته زیست‌شناسی و رئیس دانشکده علوم پایه به سخنرانی پرداختند.


تجلیل از دانشجویان و استادان برتر رشته زیست‌شناسی، پخش کلیپ، اجرای تئاتر، آوازخوانی، شعبده بازی و صندلی داغ با استادان از دیگر برنامه‌های انجام شده در این مراسم بود.


به گزارش آنا، محمود بهزاد در 22 اسفند سال 1292 شمسی در رشت به دنیا آمد. دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر رشت گذراند. سپس در سال 1314 رشته علوم طبیعی و تربیتی را در دانشسرای عالی به اتمام رسانید. وی در سال 1324 تحصیلات خود را در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1328 موفق به اخد مدرک دکترای داروسازی شد.


همزمان با اخذ مدرک دکتری داروسازی، فعالیت خود را بر تهیه کتاب‌های درسی و کمک درسی متمرکز ساخت. بهزاد از سال 1340 تدریس علوم طبیعی به زبان فرانسوی را در دبیرستان فرانکوپرسان (رازی) عهده‌دار شد. در همین مدت با دانشگاه آزاد ایران (نام دانشگاهی که قبل از انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد) به عنوان ویراستار ارشد همکاری داشت که حاصل این دوره تالیف حدود 50 عنوان کتاب بود.


بهزاد را باید یکی از ستاره‌های پرفروغ آسمان جنبش علمی کشور دانست که فضای حرکت‌های علمی در ایران امروز، مرهون دستاوردها و تلاش پیشگامانی همچون اوست که زندگی خود را وقف علم و دانش، آموزش، تحقیق، تالیف و ترجمه کرد. بهزاد، پدر علم زیست‌شناسی نوین کشوردر سن ۹۴ سالگی در گذشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته