وقتی طوفان حسین(ع) گردباد فضای مجازی را شکست داد
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- محمودرضا زارع؛ هرسال که میگذرد الطاف خفیه الهی در زیارت اربعین حسین(ع) بیشتر پدیدار میشود و معجزه پیادهروی اربعین در مختصات سیاسی و اجتماعی، خود را بیشتر مینمایاند.
در سالهای اخیر پیادهروی اربعین به یکی از مشترکات وحدتآفرین میان ادیان و مذاهب دینی و ملل مختلف تبدیل شده است بهگونهای که در این کنگره عظیم، ملیت، قومیت و مذهب از کمترین درجه اهمیت برخوردار بوده و همه شرکتکنندگان در این همایش عظیم حول محور نام حسین(ع) به بزرگترین و مهمترین نقطه اشتراک میرسند.
این بروز و ظهور درحالی معطوف به شاخصههای بسیاری است که با رشد فزاینده اثرگذاری فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، موضوع پیادهروی اربعین هم متأثر از این فضا مورد بحث و تبادل نظر در تمام ابعاد آن چه از بُعد سیاسی و چه اجتماعی قرار گرفت.
از ماههای قبل از شروع پیادهروی اربعین شاهد هجمههای زیادی به این همایش بزرگ در فضای مجازی خصوصاً در شبکه اجتماعی توئیتر بودیم که تلاش میشد بهدلیل اثرگذاری اربعین در حفظ و افزایش قدرت اسلام و مشترکات دینی این نقطه قوت را به چالشی در حوزه امنیتی، سیاسی و اجتماعی خصوصاً در بین مردم ایران و عراق تبدیل کند.
انتشار اخباری مربوط به اختلافات قومیتی بین مردم ایران و عراق، بزرگنمایی درگیریهای داخلی عراق و مرتبط دانستن آن با سیاستهای ایران، حاشیهسازی از حضور زائران عراقی در ایران و انتشار اخبار کذب در این خصوص و حتی انتشار فیلم و عکسهایی که به سالهای قبل بازمیگشت ولی در این ایام منتشر میشد بخشی از تلاشهایی بود که روایتگران غربی در چارچوب کمرنگ کردن حضور مردم در پیادهروی اربعین و اثرگذاری ناچیز آن در فضای رسانهای انجام میدادند و منتشر میکردند.
بااینحال بهرغم همه این تلاشها و خبرپراکنیها، دو اتفاق مبارک در ایام اربعین رخ داد که تحلیلها و واکاوی هرکدام از آنها، نتیجهای به جز رسیدن به نقطه و مسیر اشتراکی با عنوان کلیدواژه «حبالحسین» نداشت.
حضور بیسابقه ایرانیان در پیادهروی اربعین که این حضور به مرز 4 میلیون زائر رسید، آنچیزی نبود که مورد استقبال رسانههای غربی قرار بگیرد. حضوری که باید آن را اتفاقی ویژه دانست زیرا در شرایطی که کشور از نظر اقتصادی دوران سختی را میگذراند حضور این حجم از زائران ایرانی در مراسم اربعین خود مؤید این نکته است که اثرگذاری رسانههای غربی و معاند بر روی افکار ایرانیان رو به افول و زوال است؛ همچنین طبق آخرین آمارهای ارائه شده توسط دولت عراق حضور میلیونی زائران در مراسم اربعین امسال بسیار پررنگتر از سالهای گذشته بود و این چیزی نبود به جز عشق و علاقه محبان امام حسین(ع) به حضور در این همایش عظیم که نشان دهد مانعی برای تشکیل این کنگره عظیم نیست.
در این میان اما اتفاق ویژه دیگری رخ داد و آن هم شکست انحصار رسانهای کارتلهای خبری غربی در قالب ترند شدن کلیدواژههای مطلوب و مورد نظر آنها در شبکه اجتماعی توئیتر بود.
هشتگ #حب_الحسین_یجمعنا بهعنوان کلیدواژهای که خیلی تلاش شد تا از ترند شدن آن جلوگیری شود نهتنها این سد را شکست بلکه با عبور از مرز 1.5 میلیون پیام به ترند اول جهانی توئیتر تبدیل شد؛ البته این هشتگ توانست در هفته اخیر بیش از 2 میلیون و 100 هزار بار واکنش کاربران توئیتر را بههمراه داشته باشد.
این اتفاق درحالی رخ داد که رسانههای غربی با بایکوت باورنشدنی مراسم پیادهروی اربعین قصد داشتند تا با مکانیزه کردن و هدایت افکار عمومی به موضوعی غیر از اربعین از ظرفیتسازی آن در فضای مجازی بکاهند که با حضور فعالان رسانهای این حوزه و مشتاقان اباعبدالله(ع) این ابزار رسانهای به نقطه قوتی برای اربعین تبدیل شد.
شکست محاصره رسانهای غرب در برههای از زمان شکل گرفت که جنگ و تنازع بین رسانههای انقلابی و دینی با گسترهای از وسایل ارتباط جمعی غربی و کارتلهای بزرگ خبری معاند نبردی نزدیک و تن به تن را شکل داده است که پیروزی در این نبرد میتواند قدرت رسانهای طرفین را به رخ بکشد.
پیروزی بخشی از بدنه انقلابی و ظرفیت رسانهای جبهه انقلاب اتفاقی میمون و مبارکی است که جز با عنایت ویژه و امداد الهی میسر نبود و در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که طوفان حسین(ع) گردباد فضای مجازی را شکست داد.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/