دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1398 - 16:11
آنا گزارش می‌دهد؛

واکنش مجلس به «دغدغه‌های رهبری» در حوزه علم/ از دلالی دانشمندان تا اجرایی نشدن سند ملی «نخبگان»

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی از برخی دلالی‌ها در زمینه خروج نخبگان صبحت به میان آوردند که رهبر معظم انقلاب چندی قبل مقابله با جریانی که سبب دلسردی نخبگان می‌شوند را مهم ارزیابی کردند.
کد خبر : 431190
13980717_6643707.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، 17 مهرماه امسال بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی با ایشان از برخی جریان‌های داخلی که نخبگان را دلسرد می‌کنند، به‌شدت گلایه کردند.


رهبر معظم انقلاب در این دیدار نخبگان را همچون پاره‌ تن کشور توصیف کردند و از دستگاه‌های مربوطه خواستند تا سند ملی نخبگان را تصویب و اجرایی کنند.




بیشتر بخوانید؛


عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با آنا:


مجلس برای تصویب و اجرایی شدن «سند ملی نخبگان» جدیت دارد/ وزارت علوم و بهداشت پای کار بیایند




در همین زمینه و بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب بود که برخی از نمایندگان واکنش نشان دادند. محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری آنا، اعلام کرد که مجلس جدیت دارد که «سند ملی نخبگان» به تصویب مجلس برسد و این موضوع در کمیسیون آموزش طرح خواهد شد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین دیدار بود که از برخی جریان‌های داخلی صحبت به میان آوردند و آن‌ها را دلسرد کننده نخبگان کشور دانستند. به‌نظر می‌رسد مفهوم و پارادیم کلی رهبر انقلاب از این موضوع برخی سندهای آموزشی و موانع مقرراتی و استادان دانشگاهی باشد.


قمی در این رابطه هم گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان بستری برای جذب نخبگان است و این شرکت‌ها هم برای جوانان اشتغال ایجاد می‌کند و هم رشدِ مالی را در کنار خدمت به کشور برایشان فراهم می‌کند و قطعاً هیچ جای دنیا این‌گونه قدردان این جوانان ایرانی نیستند.


البته دغدغه‌های رهبر انقلاب درباره نخبگان و تلاش برخی برای انحراف مسیر علمی کشور به همین جا ختم نشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از گروهی مرموز سخن به میان آوردند که می‌خواهند با دلالی از علم نخبگان برای غربی‌ها خوش خدمتی کنند.




بیشتر بخوانید؛


قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با آنا:


اساتید دوتابعیتی عاملی برای انتقال جوانان نخبه به خارج کشورند




بعد از این بیانات رهبری بود که قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس به خبرنگار حوزه مجلس آنا مطلب مهمی را بازگو کرد. او گفته که «اساتید دوتابعیتی عاملی برای انتقال جوانان نخبه به خارج کشورند».


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افشا کرد که برخی از اساتید دانشگاه‌ها دوتابعیتی هستند و خانواده‌هایشان خارج از کشور زندگی می‌کنند و خودشان هم دائم در حال تردد میان ایران و دیگر کشورها هستند و آن‌ها با فراری دادن نخبگان دلالی خوبی برای خود رقم زده‌اند.


او از دستگاه قضائی و دولت خواست که این اساتید را شناسایی کنند تا بیشتر از این سبب مهاجرت نخبگان کشور به خارج نشوند. قاضی‌زاده هاشمی به خبرنگار آنا می‌گوید که بعضی از این اساتید در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند که ۶ ماه از سال اصلاً در کشور نیستند و جایگاهشان در هیئت علمی محفوظ است!


این نماینده مجلس شورای اسلامی از وزارت علوم و بهداشت درخواست کرد که مسیر گرفتن اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تغییر کند و برای افرادی که دوتابعیتی هستند و در خارج هم فعالیت دارند، نظارت بیشتری صورت بگیرد.


البته این انتقادها به روند برخی افراد و جریان‌ها که مقابل رشد نخبگان کشور ایستاده‌اند به همین جا ختم نمی‌شود. حجت‌الاسلام سلیمی، نماینده دیگر مجلس در این مورد به خبرنگار آنا گفت که جریان غرب‌گرا در دانشگاه‌ها بی‌انگیزگی جوانان را دنبال می‌کند.




بیشتر بخوانید؛


حجت‌الاسلام سلیمی در گفتگو با آنا:


جریان غرب‌گرا در دانشگاه‌ها بی‌انگیزگی جوانان را دنبال می‌کند




او با اشاره به این‌که  متأسفانه جریان بددلی در دانشگاه‌ها زیر پای نخبگان جوان را خالی  و از آینده کشور دلسرد می‌کند، گفته که باید با این جریان مقابله جدی کرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی بر این نکته تأکید کرده است که این جریان بسیار پیچیده عمل می‌کند و این یک اتفاق نیست و باید وزارت علوم و بهداشت با حساسیت بیشتر انگیزه‌های پشت پرده این جریان مسموم که سبب‌ساز دلسردی جوانان است را افشا کنند.


این موضوع زمانی به واقعیت نزدیک می‌شود که برخی سندهای آموزشی و دانشگاهی در کشور مطرح می‌شود. سندهای آموزشی مانند «2030» برای آموزش‌وپرورش و «ایران 2040» برای آموزش عالی ایران توسط غربی‌ها به‌ویژه آمریکا برنامه‌ریزی می‌شود.


چندی پیش بود که وزارت خارجه آمریکا از برخی اساتید دانشگاهی ایران دعوت کرد که به واشنگتن بروند. ماجرا از این قرار است که ۷ استاد ایرانی تحت لوای ستاد احیای دریاچه ارومیه با میزبانی وزارت خارجه آمریکا برای بازدید از دریاچه‌های خشک‌شده راهی این کشور شدند؛ تقریباً ۲ سال پس از این بازدید بود که ماجرای جاسوسان محیط زیستی مطرح و کاووس سیدامامی دستگیر شد.




بیشتر بخوانید؛


«وزارت امور خارجه آمریکا» میزبان ۷ استاد ایرانی در کالیفرنیا/ پروژه نفوذ در محیط زیست، این‌بار زیر پرچم دریاچه ارومیه!




به‌گفته‌ای برخی از کارشناسان آموزشی و امنیتی فرار نخبگان با دلالی و نفوذ در بسترهای آموزشی کشور نمی‌تواند بی‌ارتباط باشد. حال برخی از جریان‌های سیاسی و دانشگاهی که از خارج هدایت می‌شود در این بسترسازی برای فرار نخبگان و دانشمندان ایران نقش بازی می‌کنند.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته